G. Tóth Ilda
G. Tóth Ilda
Tetszett a cikk?

Autósok ezreinek küldhetett irreálisan magas összegről szóló csekket a napokban az év végi tulajdonoscseréje miatt a kötelező felelősségbiztosítási üzletágától megvált MKB Biztosító, amely novemberben már egyszer sokkolta a kuncsaftjait a brutális tarifatáblázatával. Most 770 ezer forintot kérnek attól, aki akkor „csekély” 623 ezer forintos ajánlatot kapott.

Meghibásodott a rendszerünk, és egyetértek Önnel, tényleg nem vicces, de én tehetek róla a legkevésbé

– kétségkívül kedves hangon, időnként kuncogva így nyugtatta az egymillió forinthoz közeli összegről szóló csekket kézbe kapó, s ezért a szívroham közelébe került autótulajdonost az MKB Általános Biztosító Zrt. ügyfélszolgálatos munkatársa. A legnagyobb vicc az, hogy a biztosító már tavaly felmondta a december 31-ei évfordulós ügyfelek kgfb-szerződéset, vagyis képtelenség, hogy 2017-re vonatkozóan díjhátralékot követeljen tőlük.. Tavaly novemberben megszerezte ugyanis a céget a CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt., a cégadatok szerint a tulajdonosváltást januárban be is jegyezték. A CIG-nek pedig nem volt kötelezős üzletága – s az MKB bekebelezésével sem lett. A most valószínűleg több ezer autósnak kiküldött csekkhez mellékelt, meglehetősen apró betűs levélben mindenesetre azzal is fenyegetőznek: aki nem fizet, annak megszűnik a szerződése. Márpedig ha nemfizetés miatt szűnik meg, más társaságnál a törvény szerint nem köthet újabb kgfb-szerződést, azaz ha autójával anyagi kárt okoz, azért csakis a tulajdonos lesz a felelős

Zaklatássorozat

Nem először riogatja százezres tételekkel az autósokat a tulajdonost cserélő biztosító. Legutóbb novemberben tett közzé irdatlan tarifákat a honlapjára kitett táblázatban. Az akkori kalkuláció szerint például egy Trabant-tulajdonostól évi 1,7 milliós kgfb-díjat kértek volna, de egy évek óta kárt nem okozó, bónusz-5-ös bónuszfokozatba sorolt nőtől Ford autójára is több mint 600 ezret számoltak, pont tízszer annyit, mint amennyi a 2016-os díja volt. Összehasonlításul: az utóbbi időben évi átlagban csak 20 százalék körüli mértékben emelkedtek a kgfb-díjak.

Rendszerhiba?

Ügyfeleit novemberben emailben értesítette az ajánlott díjtételekről az MKB, s ugyanebben a küldeményben praktikusan fel is mondta a szerződést. Az erről szóló értesítés ajánlott levélben is megérkezett a kuncsaftokhoz, s aki azt átvette, annak nem is volt más teendője. Aki esetleg nem, azt újabb fordulóban zaklatták: küldje vissza „a szerződés közös megegyezéssel történő felmondásáról” szóló dokumentumot aláírva. „Írtam a biztosítónak, hogy mivel ők már felmondták, nem áll módomban aláírni a közös megegyezésről szóló dokumentumot. Mire azt válaszolták, mivel ezek szerint megkaptam a felmondásukat, valóban nem kell ezt megtennem” – mesélte a furcsa ügykezelés „rendjét” a hvg.hu-nak egy érintett.

Tény, hogy a vonatkozó jogszabály azt mondja ki: ha valakinek nem mondják fel évforduló előtt a biztosítását, az automatikusan meghosszabbodik egy évvel, és azután csak közös megegyezéssel lehet felbontani. Itt lehet elásva a kutya az informatika rengetegében: ha a számítógépes rendszer azt érzékelte, hogy a kuncsaft nem kapta meg a felmondást, igenis kiszámlázza a következő évi díjat. De akár olyan is előfordulhatott, hogy az MKB-val szerződésben álló autós valahogyan nem szerzett tudomást a váratlan felmondásról – ez esetben biztosítás nélkül maradhatott, és amíg nem köt új szerződést, addig napi több ezer forintos fedezetlenségi díjat számláz ki nekik a Magyar Biztosítók Szövetsége.

Cikkünk megjelenése után az MKB Általános Biztosító Zrt. az alábbi választ juttatta el szerkesztőségünkhöz: 

A KGFB piacról történő kilépésünket kimondó stratégiai döntésünket követően a törvény által meghatározott módon és határidők mentén, tehát nem váratlanul, hanem a határidők szem előtt tartásával, folyamatosan mondjuk fel  ügyfeleink  kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződéseit. A felmondást tértivevényes levélben küldjük meg, mivel a felmondás csak akkor lép hatályba, ha az ügyfél a felmondást igazoltan átvette.


Amennyiben az ügyfél átveszi a levelet, az átvételről a visszaigazolás is megérkezik társaságunkhoz (és díjrendezett a szerződés), akkor lehet a törlést végrehajtani. Természetesen újra megpróbáljuk elérni azokat az ügyfeleket, ahol a tértivevényes kiküldés sikertelen volt (e-mailben, telefonon, a biztosításközvetítőjükön keresztül), és kérni együttműködésüket a közös megegyezéssel történő megszüntetésben, miután a tértivevényes levél át nem vételét követően már erre van csak a kapcsolódó törvénynek (2009. évi LXII. törvény a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról) is megfelelő lehetőség. Tehát nem zaklatjuk az ügyfeleket, hanem a jogszabályok szerint járunk el. Kizárólag azoktól kérjük díjaik rendezését, akiknek tartozása van. Ez az eshetőség a cikk állításával szemben nem képtelenség, hiszen számos esetben előfordul. A fent leírt folyamatnak van egy átfutási ideje,  emiatt előfordulhat, hogy elkerülik egymást a nyilatkozatok.

Ameddig a fent említett törlés nem történik meg, a jogszabály által előírtaknak megfelelően vagyunk kötelesek eljárni. Ez azt jelenti, hogy az érintett szerződések bekerülnek az automatizált díjbekérő folyamatba, és az ügyfél kap egy díjbekérő levelet. Ez azonban a törlés hatályosulására nincs hatással. Egyébiránt a hétköznapi ügymenet során is előfordulhat, hogy a díjbekérő megelőzi a szerződés törlésének végrehajtását, de természetesen ilyen esetekben az ügyfelet nem érheti semmilyen hátrány. Tekintettel azonban a biztosítás kötelező jellegére, az ügyfelek közreműködése elengedhetetlen. Rendszerhibáról nincs tudomásunk.


A cikkben említett „brutális tarifatáblázat” kapcsán megjegyezzük, hogy a kgfb piacról való kivonulásra a jogszabályok csak egyetlen lehetőséget adnak, az úgynevezett "kiárazást". Ennek felvállalt célja, hogy a magas díjjal is ösztönözze az ügyfelet a szerződés felbontására, és hogy mihamarabb kössön új kötelezőt más biztosítónál. 

Mivel nem szeretnénk, ha ügyfeleink érvényes fedezet nélkül maradnának, ezúton is felhívjuk a figyelmüket arra, hogy számítunk együttműködésükre a felmondó levelek átvétele során és kérjük, mielőbb kössék meg új szerződésüket egy másik biztosítóval. A cikk pontatlan, mivel nem a megszüntetéssel akarjuk fenyegetni ügyfeleinket, pusztán a kockázatoktól kívánjuk megkímélni őket. Fontos tudni, hogy a kgfb-t szabályozó törvény alapvetően – és érthető módon - a károsultak érdekeinek védelmét helyezi középpontba, ezért teszi ennyire formálissá a szerződés megszüntethetőségét, várja el a folyamatos díjfizetettséget, s ezzel a károkozó biztosítási fedezettségét a jogalkotó. (És ezért valóban, amíg nem köt új szerződést, addig akár napi (több) ezer forintos fedezetlenségi díjat is felhalmozhat az ügyfél a Magyar Biztosítók Szövetsége tarifája alapján.)
 
Szeretnénk egyúttal felhívni figyelmét arra, hogy az MKB Általános Biztosító Zrt.-t a CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító Zrt. vásárolta meg (amely a CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt. leányvállalata). A CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító Zrt. tulajdonos, nem pedig jogutód.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Hiába a világjárvány, a fociklubok értéke folyamatosan nő

Hiába a világjárvány, a fociklubok értéke folyamatosan nő

256 újabb áldozata van a járványnak, 5300 fölött az új fertőzöttek száma

256 újabb áldozata van a járványnak, 5300 fölött az új fertőzöttek száma

Előkerült egy videó az április elején történt hatalmas balesetről az Árpád hídon

Előkerült egy videó az április elején történt hatalmas balesetről az Árpád hídon