Szexi, és a profitot is növeli, de hogyan kapcsolódhat egy kisebb cég ehhez a trendhez?
Ötlépcsős útiterv a fenntarthatósági célkitűzések üzleti stratégiába építéséhez.
Profik, udvariasak, jól öltözöttek és diszkrétek – ezt ígéri a brit Rent-A-Mourner (magyarul: Béreljen Gyászolót!) nevű vállalkozás a temetésekre kikölcsönözhető munkatársairól. A HVG hetilapban bemutatott szolgáltatás lényege, hogy óránként és fejenként 45 fontért bárki bérelhet tőlük hivatásos gyászolót, aki végigsírja a szertartást, de legalábbis bánatos képet vág, akárki legyen is az elhunyt.
Ehhez előzőleg képzést kap: a megrendelő feladata, hogy megfelelően felkészítse a „statisztát” a gyászolandó személy életéből. Így ha valakivel netán szóba elegyedne a temetésen – amit sokszor kifejezetten elvárnak tőle –, nem jön zavarba, ha beszélgetnie kell az elhunytról, sőt könnyekkel kísérve képes azt is előadni, mennyire szerette az illetőt.
„Általában olyan szertartásokra hívnak bennünket, amelyekre kevés valódi gyászoló jön. Vagy azért, mert nem sokan szerették az elhunytat, vagy mert az csak nemrég költözött oda, ahol eltemetik” – ezt állítja az essexi cég alapítója, Ian Robertson. Persze ez utóbbi inkább csak a diplomatikus magyarázat arra, hogy „külsősökre” van szüksége a gyászoló családnak. Egy tipikus temetésre kétórányi díjat kell kifizetni, ha pedig a megrendelő extrát is elvár, az alapdíj növekedhet. Ha például azt is kéri, hogy a fizetett siratók a „normál sírás” mellett fájdalmukban a földön fetrengjenek, máris 50 százalékkal megugrik a szolgáltatás ára, kétszer ennyiért pedig már az is elvárható tőlük, hogy hangosan fenyegetőzzenek a temetésen: bánatukban a sírba ugranak.
A Nagy-Britanniában népszerű gyászolókölcsönzéshez Robertson bevallása szerint Kínából jött az inspiráció. Ázsiában ugyanis évtizedek óta széleskörűen elfogadott szokás, hogy hangos siratóasszonyok teszik megrázóvá és emlékezetessé a temetéseket. „Ahogyan egyre többen költöznek Angliába Kelet-Ázsiából és a közel-keleti országokból, úgy nő a kereslet itt is a profi gyászolók iránt. Csak idő kérdése, mikor válik általános szokássá. Pillanatnyilag még biztosan nem sokan gondolnak arra, hogy ezt válasszák foglalkozásul, de hamarosan jól megfizetett készségként ismerhetik el, aki képes profin eljátszani a sirató szerepét” – mutatott rá Jasmine Birtles, a fogyasztói szokások vizsgálatára specializálódott brit kutató.
Ötlépcsős útiterv a fenntarthatósági célkitűzések üzleti stratégiába építéséhez.
2025. július 10-én lezárult a „Minden vállalkozásnak legyen saját honlapja” pályázat. Július 15-étől új forgóeszköz-finanszírozási lehetőség nyílt meg a feldolgozóipari mikro- és kisvállalkozások számára.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Régóta határérték felett mozgott az összkoleszterinszintem, és egy nap eljött az a pont, amikor úgy éreztem, harmincasként változtatnom kell az életemen ahhoz, hogy idős koromban is egészséges maradjak. Így sikerült megtennem az első lépéseket.
„Mindent megtettetek, hogy ártsatok a fiataloknak. Hoffmann Rózsától Balog Zoltánon át odáig, hogy bekúrtátok inkább az egész oktatást a rendőrség alá, mert más tervetek nem is volt, mint hogy kuss legyen.”
Három másik, magyar érdekeltségű ügyben is előreléptek.
Folytatódik a józsefvárosi önkormányzat jogfosztása.
Tanksapkán, töltőpisztolyon lehet látni.
Ajánló a HVG legfrissebb számából.