Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fbcf77cd-8c46-4f39-9d06-b58c4e523542","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Úgy fest, hogy a képviselői mandátumát megtartja a politikus. ","shortLead":"Úgy fest, hogy a képviselői mandátumát megtartja a politikus. ","id":"20250228_toth-marton-ciganyozas-mszp-kilepes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbcf77cd-8c46-4f39-9d06-b58c4e523542.jpg","index":0,"item":"fe6438c2-439b-4802-b274-78749bc9b5a1","keywords":null,"link":"/itthon/20250228_toth-marton-ciganyozas-mszp-kilepes","timestamp":"2025. február. 28. 12:26","title":"Egy hónappal a cigányozós lebukása után kilépett az MSZP-ből Tóth Márton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1fb0671-70b6-4228-9f03-ff185a825857","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Farizon legolcsóbb elektromos modellje 14,6 millió forintos áron nyit hazánkban.","shortLead":"A Farizon legolcsóbb elektromos modellje 14,6 millió forintos áron nyit hazánkban.","id":"20250227_geely-farizon-neven-ujabb-kinai-automarka-haszonjarmu-erkezett-magyarorszagra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1fb0671-70b6-4228-9f03-ff185a825857.jpg","index":0,"item":"cdc4f891-d74e-46eb-ae2a-0c7c4ff814ef","keywords":null,"link":"/cegauto/20250227_geely-farizon-neven-ujabb-kinai-automarka-haszonjarmu-erkezett-magyarorszagra","timestamp":"2025. február. 27. 06:41","title":"Farizon néven újabb kínai autómárka érkezett Magyarországra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9674b6b8-4e06-4937-b657-4bf2bd1dc1bc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Megtalálása után szinte azonnal meg is született a rendőri jelentés: a 26 éves egykori OpenAI-alkalmazott öngyilkos lett. Azonban az a tény, hogy komoly vádakkal illette egykori cégét, elhintette a kétely magvait. A San Franciscó-i rendőrség időközben lezárta a nyomozást.","shortLead":"Megtalálása után szinte azonnal meg is született a rendőri jelentés: a 26 éves egykori OpenAI-alkalmazott öngyilkos...","id":"20250226_openai-suchir-balaji-ongyilkossag-vizsgalat-jelentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9674b6b8-4e06-4937-b657-4bf2bd1dc1bc.jpg","index":0,"item":"86545aec-88e1-422f-9a29-00b29aa5cf29","keywords":null,"link":"/tudomany/20250226_openai-suchir-balaji-ongyilkossag-vizsgalat-jelentes","timestamp":"2025. február. 26. 22:08","title":"Ez a 13 oldalas jelentés igazolja: valóban öngyilkos lett az OpenAI vádlója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ec995c4-2923-4fd6-970e-a56de04d20dd","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250227_Marabu-Feknyuz-Nyugdijas-szavazo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ec995c4-2923-4fd6-970e-a56de04d20dd.jpg","index":0,"item":"604d8d29-52ec-4725-986e-ef122fef1597","keywords":null,"link":"/itthon/20250227_Marabu-Feknyuz-Nyugdijas-szavazo","timestamp":"2025. február. 27. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Nyugdíjas szavazó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f6af22b-7069-4b59-877c-c70447ed666c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A 40 napos böjtnek több évszázados hagyománya van, és nem csak a lelki, hanem a testi megtisztulásban is segít. Táplálkozástudományi szakembert kérdeztünk arról, miért érdemes böjtölni, akkor is, ha nem vagyunk vallásosak.","shortLead":"A 40 napos böjtnek több évszázados hagyománya van, és nem csak a lelki, hanem a testi megtisztulásban is segít...","id":"20250227_40-napos-husveti-bojt-szabalyai-hatasa-mit-lehet-enni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f6af22b-7069-4b59-877c-c70447ed666c.jpg","index":0,"item":"7fd569be-e4a5-498f-97fc-7b9e8e1b6502","keywords":null,"link":"/elet/20250227_40-napos-husveti-bojt-szabalyai-hatasa-mit-lehet-enni","timestamp":"2025. február. 27. 07:01","title":"Ha eddig nem tette, idén próbálja ki a 40 napos böjtöt húsvét előtt, az egészsége biztosan megköszöni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"049eca01-59e3-4b61-9e8e-4c247ec88540","c_author":"HVG","category":"360","description":"Történelmi felvilágosítást adott az amerikai elnöknek a Daily Telegraph szakújságírója, és Európát is kioktatta arról, hogyan lehetne gyorsan lezárni háborút. ","shortLead":"Történelmi felvilágosítást adott az amerikai elnöknek a Daily Telegraph szakújságírója, és Európát is kioktatta arról...","id":"20250228_trump-eu-oroszorszag-terdre-kenyszeritese-blokad-szojvetunio-tortenelem-daily-telegraph-szemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/049eca01-59e3-4b61-9e8e-4c247ec88540.jpg","index":0,"item":"8083a9fb-3d8f-467e-9c26-c4d5ea9881f2","keywords":null,"link":"/360/20250228_trump-eu-oroszorszag-terdre-kenyszeritese-blokad-szojvetunio-tortenelem-daily-telegraph-szemle","timestamp":"2025. február. 28. 15:45","title":"Telegraph: Négy hónap alatt térdre tudnák kényszeríteni a Kremlt egy blokáddal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"26bc22d1-1d4f-4a2e-8d5d-e0b29203d352","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Rogán Antal helyett Gulyás Gergely minisztériumának a szervezetéhez tartozik ezentúl.","shortLead":"Rogán Antal helyett Gulyás Gergely minisztériumának a szervezetéhez tartozik ezentúl.","id":"20250228_orban-balazs-athelyezes-rogan-gulyas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26bc22d1-1d4f-4a2e-8d5d-e0b29203d352.jpg","index":0,"item":"ea61e41e-83c4-4a6c-a575-304aaa6de5ee","keywords":null,"link":"/itthon/20250228_orban-balazs-athelyezes-rogan-gulyas","timestamp":"2025. február. 28. 09:36","title":"Orbán Balázst áthelyezték","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9de5517a-94cf-43c4-a64f-46624f0bcf55","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ha gyanúsan olcsó egy termék, nem biztos, hogy jó ötlet azonnal lecsapni rá: lehet, hogy a tudta nélkül egy ismétlődő előfizetést is jóváhagyott, így rendszeresen megterhelhetik a számláját.","shortLead":"Ha gyanúsan olcsó egy termék, nem biztos, hogy jó ötlet azonnal lecsapni rá: lehet, hogy a tudta nélkül egy ismétlődő...","id":"20250227_mnb-figyelmeztetes-uj-csalas-ismetlodo-elofizetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9de5517a-94cf-43c4-a64f-46624f0bcf55.jpg","index":0,"item":"dbc562b1-dee4-4a9d-b0a1-616de4535430","keywords":null,"link":"/tudomany/20250227_mnb-figyelmeztetes-uj-csalas-ismetlodo-elofizetes","timestamp":"2025. február. 27. 10:12","title":"Figyelmeztet az MNB: új online csalás terjed, ha nem figyel, rendszeresen pénzt emelhetnek le a számlájáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Szimulátorral tesztelik, de nem biztos, hogy beválik.
Forradalmian új ötlet tesztelésén dolgozik Henk Hesselink holland légügyi szakértő. A jövő repülőterei szerinte nem egyenes, hanem kör alakú kifutópályákkal épülnének meg, amelyek befelé dőlnek, mint az amerikai Indycar versenyek pályái.
Hesselink azzal érvel, hogy így kiküszöbölhetők a veszélyes, keresztirányú szélben végzett leszállások, hiszen a körpályán mindig lehet találni olyan pontot, amely éppen a széllel szemben közelíthető meg. Ráadásul a létesítmény kevesebb helyet is foglalna. Mint a BBC videójában elmondja, a pálya viszonylag nagy átmérője miatt ez nem járna azzal, hogy az utasok hullámvasúton érezzék magukat, csak annyit éreznének, mint általában, amikor a levegőben kanyarodik a gép. További előny lenne, hogy akár három gép is fel- vagy leszállhatna egy időben.
A kutatást támogatja az Európai Unió is, egyelőre szimulátorral tesztelik az ötletet.
A javaslat számos kérdést vet fel. Az egyik, hogy a le- és felszállásnál jellemző alacsony sebesség mellett eleve nem szerencsés kanyarodni, hiszen ez növeli az átesés veszélyét - vagyis azt, amikor a felhajtóerő nem elég a gép levegőben tartásához. Ez ráadásul mindig a lefelé billenő szárnyon jelentkezik először, márpedig Hesselink pályája ilyen helyzetbe kényszeríti a gépeket. Ezenkívül igaz ugyan, hogy a körön mindig van szél szempontjából megfelelő pont, csak ezt egyrészt el is kellene találni pontosan, másrészt pedig az összes többi szakaszon már biztosan keresztirányú szél lépne fel, mégpedig változó irányú.
Az is gond, hogy ehhez a fajta fel- és leszálláshoz át kellene képezni a pilótákat, és mivel biztosan nem minden repülőtér épül át ilyenre, ez nem feltétlenül éri meg a légitársaságoknak.