szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az önvezető autók terjedésével alaposan átalakulhat a biztosítói piac, de a részletekben még a szakemberek sem értenek egyet.

A címben szereplő mondat az AXA biztosító angliai vezérétől, Amanda Blanctól származik, aki a napokban állt elő ezzel a kissé meglepő szakmai véleményével. Blanc a The Telegraph összefoglalója szerint arra utalt, hogy a cég előrejelzései szerint az önvezető autók olyan gyorsan elterjednek, hogy 18 év múlva már nem lesz muszáj jogosítványt szereznie annak, aki autóval akar közlekedni.

A biztosítási szektort az önvezető autók elterjedése alapjaiban változtathatja meg, hiszen az ígéretek szerint sokkal kevesebb lesz a káresemény, és így sokkal kisebbek lesznek a biztosítási díjak.

A Fidelity vagyonkezelő szerint azonban nem árt észben tartani, hogy a vezetés akkor is tartogat veszélyeket, ha nem emberek ülnek a volán mögött. „A Fidelitynél arra számítunk, hogy a viselt felelősség a sofőrökről egyre inkább a gyártókra fog hárulni, mivel inkább műszaki problémákból adódhatnak majd a közúti balesetek – például érzékelők meghibásodása, szoftveres fagyások – nem pedig emberi hibából. A biztosítók így inkább a gépjárműipari szereplőknek kínálhatnak majd védelmet az ilyen baljós kimenetelekkel szemben” teszi hozzá Al-Hilal István, a cég magyarországi értékesítési vezetője.

A legtöbb biztosítási vezető egyetért abban, hogy a kiberbiztonság biztosítása nagy lehetőség, de csak kevesen hisznek abban, hogy helyesen be is tudják árazni ezt a feladatot. További bizonytalanságot szül, hogy nem egyértelmű, hogyan működne ez a többi termékkel: ha például a hacker arra utasítja a járművet, hogy a garázson keresztül hajtson be a nappaliba, akkor a lakásbiztosítás vagy a kiberbiztonsági biztosítás után kell díjat fizetnie a biztosítónak? A szakma most arra vár, hogy a bíróságok hozzanak precedens értékű döntéseket, ezek pedig az elkövetkezendő öt évben meg is történnek.

Az önvezető autók így vagy úgy, de fenyegetik a biztosítók bevételeit, de a Fidelity szerint ez hosszabb játszma lesz annál, mint amire sokan számítanak. El kell telnie 20 évnek, hogy ezek a baleseti költségek csúcsosodjanak (amikor minden autó rendelkezik megfelelő védelemmel, ami olcsón javítható, és elhanyagolható az emberi sérülés mértéke). Hosszú távon a biztosítóknak át kell térniük az emberi sofőrök biztosításáról az új termékekre. Baleset esetén a felelősség folyamatosan helyeződik át a sofőrökről az önvezető autók gyártóira.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Még a hétvégén is fagyni fog

Még a hétvégén is fagyni fog

Voksturizmus: több nyomozás is folyik még fiktív lakcímbejelentések miatt

Voksturizmus: több nyomozás is folyik még fiktív lakcímbejelentések miatt

Kőrössi P. József köszönetet mond Ceauşescunak – Könyvajánló

Kőrössi P. József köszönetet mond Ceauşescunak – Könyvajánló