A kínaiaknak irtó lassú a Budapest–Belgrád-vasút felújításának tempója, de most belehúznak

Novemberben indul a kínaiak által pénzelt Budapest–Belgrád-vasútvonal újjáépítése. A teljes program 2,89 milliárd dollárba kerül – írja a pekingi China Daily.

  • hvg.hu hvg.hu
A kínaiaknak irtó lassú a Budapest–Belgrád-vasút felújításának tempója, de most belehúznak

Az új Budapest–Belgrád-vonal megkönnyíti a kínai áruk eljutását Pireuszból (Görögország) az Európai Unió országaiba – hangsúlyozza a China Daily. Mindez része az Új Nagy Kínai Selyemút programnak, melyet Hszi Csin-ping elnök hirdetett meg tavasszal Pekingben. A cél az, hogy Kína maximálisan kihasználja a globális gazdaság lehetőségeit. Pireusz kikötőjét a kínaiak akkor szerezték meg, amikor Görögország különösen mélyre süllyedt az adósságválságban. Kína akkori miniszterelnökét állva tapsolta meg az athéni parlament, hiszen olyan időkben ígért pénzügyi támogatást, amikor Görögország nyakig ült a pácban. Más kérdés, hogy ezt a helyzetet Kína arra használta ki, hogy megszerezze Görögország legnagyobb kikötőjét, melyet azóta európai hídfőállássá épített ki. A kínaiak számára azért fontos ez a vasútvonal, mert lerövidíti az áru utaztatási idejét Pireusztól az EU központi fekvésű térségeibe.

Novemberben csak az első szakasz építése kezdődik meg, és ez várhatóan két-két és fél évig tart majd. Még az idén aláírják a második szakaszról szóló megállapodást – jelentette be Kína belgrádi nagykövete. A 2,89 milliárd dolláros programot a kínai export-import bank finanszírozza.

Hszi Csin-ping elnök 160 milliárd dolláros programot hirdetett meg tavasszal az Új Nagy Selyemút keretében. Később a kínaiak rájöttek arra, hogy sok kínai cég ezen az alapon visz ki pénzt az országból, és ezért megszigorították az ellenőrzést. A Reuters hírügynökség exkluzív anyagából ennek ellenére kiderül: minden korábbi rekordot megdöntöttek a kínaiak az Új Nagy Selyemút finanszírozásával. Rengeteg mindent vásároltak a kínaiak külföldön – sokszor hitelbe. Pekingben hitelbuboréktól tartanak, ezért is szigorítottak az ellenőrzésen.

Minthogy Közép és Kelet-Európa országai állandóan forráshiánnyal küzdenek, ezért örömmel fogadják a kínaiak ajánlatait még akkor is, ha azok nem mindig úgy valósulnak meg, mint ahogy eredetileg képzelték. A Budapest–Belgrád-vasútvonal teljes felújítása is régi terv, mely csúszással valósul meg. A kezdeti munkálatok már 2015-ben elindultak – írja a China Daily. Ha tartják a határidőt, akkor az első szakasz 2020-ra valósul meg Budapest és Belgrád között.

Kínában nem ilyen tempóhoz szoktak: az új, több tízezer kilométeres gyorsvasút hálózatot néhány év alatt építették ki. Ennek következtében Peking és Sanghaj között a menetidő hat órára csökkent, miközben a távolság több mint 1300 kilométer. A lényeg azonban az, hogy elkészülnek ezek a nagyberuházások errefelé is – hangsúlyozta Szerbia miniszterelnök helyettese, aki elmondta: a kínaiak építették az új zimonyi hidat Belgrád közelében és ez jelentősen meggyorsította a forgalmat a szerb főváros körül. Az, hogy mikor lehet majd végig utazni az új Budapest–Belgrád-vasútvonalon, nem derül ki a China Daily cikkéből. Valószínűleg nem is tudja senki, hiszen a második szakaszról szóló megállapodást csak az év második felében írják alá.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Nem félünk eléggé

Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.