Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Az uniós pályázatra írt hatástanulmányban éves szinten számoltak tízezer utassal, ami viszont azt jelenti, hogy alapból veszteségesnek tervezték a beruházást. Sok minden egyébként meg sem valósult a beígért dolgokból.
Megszerezte az Átlátszó azt a 225 oldalas hatástanulmányt, amellyel a Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítványnak (FUNA) 600 millió forint EU-s támogatást kért a felcsúti kisvasút megvalósítására. Az oknyomozó portál tavaly nyáron kérte ki az NGM-től a pályázatot, majd mivel nem adták ki, ezért pert is indítottak, de végül az első tárgyalás előtt néhány órával a minisztérium kiadta az iratanyagot.
A FUNA 2015-ben pályázott a támogatásra, amit meg is kapott az NGM-től, a kisvasút építését pedig kiemelt beruházássá nyilvánították. A kisvasút végül 2016 április végén indult el.
A focialapítvány által benyújtott projektjavaslat egy 225 oldalas megvalósíthatósági tanulmány volt, amelyből több dolog is kiderült:
A projekt eredményeképpen, éves szinten kb. 10.000 fő látogatóval lehet számolni
– áll a szövegben, amely alapján a március elejétől október végéig tartó nyolc hónapos üzemeltetési időszakban nagyjából csak napi 41 utassal számoltak. Idén nyáron a FUNA pedig olyan adatokat adott ki, amelyek bőven teljesítik a 10 ezer fős éves látogatószámot.
A projektgazda – aki a tervek szerint a projekt megvalósítását követően a kisvasút üzemeltetője lesz – üzemelteti a térség jelentős turisztikai desztinációit is, mint például a Alcsútdobozi Arborétumot, a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémiát és ezen belül a Pancho Arénát, valamint a Puskás Akadémia Sport Hotelt is. Ennek következtében a turisztikai attrakciók gazdasági bevételei egy kézben összpontosulnak, a vasútüzem veszteségeit kiegyenlítheti a vasút turisztikai vonzerejéből adódó látogatószám-növekedés, mely a többi, projektgazda által üzemeltett szolgáltatás látogatószámát is emeli, ezzel közvetve bevételt keletkeztet.
A kisvasút építésére a magas támogatási arány miatt nem kellett közbeszerzést kiírni, a focialapítvány három ajánlatot kért a Swietelsky Vasúttechnika Kft-től, a Ker-Közép Kft.-től és a Vasútépítők Kft.-től, ezek közül a legolcsóbb ajánlatot fogadták el, a Swietelskyét. A cég nevében az egyik aláíró Homlok Zsolt ügyvezető igazgató volt, akit 2016 őszén menesztettek a cégtől, 2017 nyarán pedig feleségül vette Mészáros Lőrinc kisebbik lányát, Mészáros Ágnest.
A Swietelsky összesen öt alvállalkozóval dolgozott, amelyek egyike épp a felcsúti polgármester cége, a Mészáros és Mészáros Kft. volt.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.