Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
[{"available":true,"c_guid":"5aeea131-f67e-4eea-a435-7cf1e06fa773","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Az emberi állóképességet, fizikai erőt és mobilitást javító önmozgó külső testvázakkal, azaz exoskeletonokkal végeznek kutatást a Pécsi Tudományegyetemen. A legújabb szerkezetekkel már napi 10 kilométert is meg lehet tenni sík terepen, sőt, némi gyakorlással a lépcsőzés sem jelent akadályt.","shortLead":"Az emberi állóképességet, fizikai erőt és mobilitást javító önmozgó külső testvázakkal, azaz exoskeletonokkal végeznek...","id":"20191214_Csucstechnologias_eszkozokkel_allitjak_labra_a_mozgaskorlatozottakat_Pecsen","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=5aeea131-f67e-4eea-a435-7cf1e06fa773&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"e694ae3b-dd21-4a39-b118-e2dde205abcc","keywords":null,"link":"/tudomany/20191214_Csucstechnologias_eszkozokkel_allitjak_labra_a_mozgaskorlatozottakat_Pecsen","timestamp":"2019. december. 14. 11:37","title":"Csúcstechnológiás eszközökkel állítják lábra a mozgáskorlátozottakat Pécsen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"429f8572-e9b5-4ff6-9d8b-e5e710c3f193","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az aktivista kimerült, de erőt gyűjt 2020-ra.","shortLead":"Az aktivista kimerült, de erőt gyűjt 2020-ra.","id":"20191214_Greta_Thunberg_elfaradt_szunetet_tart","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=429f8572-e9b5-4ff6-9d8b-e5e710c3f193&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"cf58c982-ed83-400d-a985-15568f5686f8","keywords":null,"link":"/vilag/20191214_Greta_Thunberg_elfaradt_szunetet_tart","timestamp":"2019. december. 14. 18:27","title":"Greta Thunberg elfáradt, szünetet tart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5db4f5e9-e487-44f6-b3f9-20bb9c17a746","c_author":"Csatlós Hanna","category":"kultura","description":"Mi köze egy Ceaușescu-darabnak a magyarországi rossz idegállapotokhoz? Lehet-e nő egy diktátor, és mi vesz rá egy gondolkodó értelmiségit, hogy befeküdjön a pártelnök ölébe? Valcz Péter abszurd drámát rendezett a román rezsimről és a szellemi szabadság elvesztéséről. Az alkotóval a független színházak helyzetéről és arról is beszélgettünk, hogy miért vagyunk mi a lakógyűlések országa.","shortLead":"Mi köze egy Ceaușescu-darabnak a magyarországi rossz idegállapotokhoz? Lehet-e nő egy diktátor, és mi vesz rá...","id":"20191215_Ceauescu_szeretett_vezerunk_diktatura_valcz_peter_fuggetlen_szinhaz","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=5db4f5e9-e487-44f6-b3f9-20bb9c17a746&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"ae34491e-4167-4bb7-89cf-e464036b463c","keywords":null,"link":"/kultura/20191215_Ceauescu_szeretett_vezerunk_diktatura_valcz_peter_fuggetlen_szinhaz","timestamp":"2019. december. 15. 20:00","title":"„Elfogadod a rendszert, ahol Ceaușescu végtére is jó emberré válik”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32c91b85-e3f1-444f-a212-779a57d0a70f","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. 2015. óta nem írt ki pályázatot.","shortLead":"Az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. 2015. óta nem írt ki pályázatot.","id":"20191214_Egyre_tobb_a_palyazat_nelkul_odaadott_trafik_mikozben_nagyjabol_felezer_faluban_nem_arulnak_cigit","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=32c91b85-e3f1-444f-a212-779a57d0a70f&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"9a455993-7ee1-457a-bab8-0b2f659cd119","keywords":null,"link":"/kkv/20191214_Egyre_tobb_a_palyazat_nelkul_odaadott_trafik_mikozben_nagyjabol_felezer_faluban_nem_arulnak_cigit","timestamp":"2019. december. 14. 12:57","title":"Egyre több a pályázat nélkül odaadott trafik, miközben nagyjából félezer faluban nem árulnak cigit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ec546d9-b34c-4f39-9cef-a90083b5fb5d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ő is balesetre hivatkozott.","shortLead":"Ő is balesetre hivatkozott.","id":"20191214_Harommillio_forintot_szerzett_egy_unokazos_csalo_Kaposvaron","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=7ec546d9-b34c-4f39-9cef-a90083b5fb5d&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"8bc8707b-72ff-4383-a884-f4e9bef3c460","keywords":null,"link":"/itthon/20191214_Harommillio_forintot_szerzett_egy_unokazos_csalo_Kaposvaron","timestamp":"2019. december. 14. 21:30","title":"Hárommillió forintot szerzett egy unokázós csaló Kaposváron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9b354811-6794-43a5-bd20-934ee97b8133","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Budakeszi úton lévő 150 éves, 800 négyzetméteres épületről van szó.","shortLead":"A Budakeszi úton lévő 150 éves, 800 négyzetméteres épületről van szó.","id":"20191215_Ingyen_kapja_meg_az_Yblvillat_a_Turk_Tanacs_a_kormanytol","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=9b354811-6794-43a5-bd20-934ee97b8133&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"51a2231c-b0a1-4fc0-a616-fcecd6c54e8e","keywords":null,"link":"/itthon/20191215_Ingyen_kapja_meg_az_Yblvillat_a_Turk_Tanacs_a_kormanytol","timestamp":"2019. december. 15. 10:53","title":"Ingyen kapja meg az Ybl-villát a Türk Tanács a kormánytól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe7ccdce-379b-46b5-bbaa-8cc6662ebfba","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Februárban időközi országgyűlési képviselő-választás lesz Fejér megyében, a Fidesz még nem állt elő a jelöltjével.","shortLead":"Februárban időközi országgyűlési képviselő-választás lesz Fejér megyében, a Fidesz még nem állt elő a jelöltjével.","id":"20191214_Ket_honap_mulva_idokozi_valasztas_lesz_a_Fidesznek_meg_jeloltje_sincs","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=fe7ccdce-379b-46b5-bbaa-8cc6662ebfba&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"a76d3783-3635-434d-9065-407aa466130a","keywords":null,"link":"/itthon/20191214_Ket_honap_mulva_idokozi_valasztas_lesz_a_Fidesznek_meg_jeloltje_sincs","timestamp":"2019. december. 14. 14:08","title":"Két hónap múlva időközi választás lesz, a Fidesznek még jelöltje sincs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e5a7be5-3d69-41f6-8bbf-1649fcec6ff5","c_author":"HVG360","category":"360","description":"A streaming korában izgalmas visszatekinteni, milyenek voltak egy másik korszak filmfogyasztási szokásai. A Volt egyszer egy téka című dokumentumfilm első részében egykori kölcsönzők és tékások mesélnek arról, hogyan is indult Magyarországon ez szubkultúra és mit kaptak a filmeken túl ettől a világtól. ","shortLead":"A streaming korában izgalmas visszatekinteni, milyenek voltak egy másik korszak filmfogyasztási szokásai. A Volt...","id":"20191214_Doku360_Volt_egyszer_egy_teka_elso_resz","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=4e5a7be5-3d69-41f6-8bbf-1649fcec6ff5&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"ea02065a-366b-42f1-b8ad-76be27ebab1d","keywords":null,"link":"/360/20191214_Doku360_Volt_egyszer_egy_teka_elso_resz","timestamp":"2019. december. 14. 19:00","title":"Doku360: \"Ezek a srácok filmdrogosok voltak, én is az voltam\" ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Köszönjük visszajelzését!
Ha a jövőben szeretné bekapcsolni az értesítéseket, itt megteheti.
Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Nyaralóhajózás a Tiszán: "Nem a kisemberek hobbija lesz, de nem is a kőgazdagoké"
Küldjön üzenetet
A cikk elküldése emailben
Küldjön üzenetet
Köszönjük, üzenetét elküldük a szerzőnek.
A cikk elküldése emailben
Köszönjük, üzenetét elküldük a címzettnek.
szerző:
hvg.hu
Hazai és külföldi közönségre egyaránt számít a kormány, amely jó pár milliárdot rászán a Nyugat-Európában régóta ismert nyaralóhajózás hazai meghonosítására. A járművek vezetéséhez nem kell majd külön engedély, bár erről nem volt könnyű meggyőzni a rendőrséget.
Nyugat-Európából importált megoldással írná át a kormány a magyarok folyami hajózáshoz kötődő tapasztalatait. Akinek eddig csak tejüvegszerűre mattult ablakú szárnyashajóval volt szerencséje eljutni fülsértő zúgás kíséretében Váctól Esztergomig, esetleg az osztálykiránduló másodikosokkal tömött Hapcival Szentendréről Nagymarosig, hamarosan új dimenzióval ismerkedhet: 4-10 személyes, felső kategóriás, zuhanyzóval, WC-vel, konyhával felszerelt lakóhajók fedélzetén szelheti a habokat a családjával vagy barátaival.
A belső kialakításukban kisebb yachtokra, vitorlásokra hasonlító úszó apartmanokkal bárhol megállhat, hogy strandoljon, horgásszon vagy megnézze a környék látnivalóit – akár a magával hozott vagy a kikötőben bérelt biciklivel. A jármű kibérléséhez ráadásul érdemi előképzettség vagy speciális jogosítvány sem kell.
A fedélzetükön vidám társaságokat vivő kishajók Hollandiában, Franciaországban évtizedek óta megszokott látványát értelemszerűen persze nem a hazai és nemzetközi hajóforgalommal terhelt Dunára, egy vasércet szállító uszály és egy 500 fős szállodahajó közé álmodta a kormány, hanem nyugalmasabb vizekre: a Felső-Tiszára és mellékfolyóira, illetve az eddig nem hajózott Keleti-főcsatornára.
Nem(csak) magyaroknak?
Az Európa-szerte lakó- vagy csatornahajózásként ismert, itthon nyaralóhajózásra keresztelt kikapcsolódási formáról egyelőre ugyanakkor nem sokat árul el a bevezetéséről szóló múlt heti kormányrendelet, azon túl, hogy az elindításához szükséges háttér megteremtésére 4,66 milliárd forintot kap a következő két évben az állami tulajdonú Mahart Zrt.
A rendelet bevezetőjéből annyi mindenesetre szintén kiderül, hogy az „új turisztikai terméket hazánk társadalmi és gazdasági fejlődésének, valamint külföldi pozitív megítélésének növelése érdekében” tervezik meghonosítani, vagyis turistamágnesnek szánják az egyébként is kiemelten fejlesztendő felső-tiszai térségben.
A szolgáltatás vonzerejét valóban növelheti, hogy a környező országok közül egyedül Csehországban van hasonló, az európai – holland, francia, belga, brit, olasz, spanyol vagy lengyel – kiindulópontok többsége pedig csak hosszabb autó- vagy repülőúttal érhető el. Nagy kérdés azonban, hogy a nyugat-európaihoz hasonló, a szezonon kívül (hajótípustól függően) heti nagyjából 1500, főszezonban 2000-2500 eurós bérleti díjakat a magyar közönség is meg tudja-e vagy meg akarja-e fizetni.
A csatornahajók egyik legnagyobb hazai bérbeadás-közvetítője, a meghonosításban tanácsadóként közreműködő Mérföld Yachting Kft. ügyvezetője szerint egyértelműen igen. Marosi Miléna szerint a kikapcsolódási forma elérhetősége a közvéleményben erősen túl van misztifikálva.
Az ügyvezető a hvg.hu-nak azt elismerte: a hajózás ma elsősorban a felső-közép rétegek szórakozása Magyarországon, és valószínűleg „a nyaralóhajózás sem egy Auchan-pénztáros hobbija lesz”. Ám szerinte „nem is a kőgazdagok kiváltsága”: egy 4-6 tagú család ugyanis ma is „simán elkölt” mindenféle luxus nélkül is ennyit, 4-500 ezer forintot egy egyhetes nyaralásra. A lakóhajó díjával érvelése szerint a szállás- és közlekedési költségeket is letudja az ember, ráadásul akkor is ennyibe kerül, ha nem 4-6, hanem 8-10 tagú család vagy társaság bérli ki. A cél pedig egyértelműen nemcsak a hazai vízi élet élénkítése és a magyar családok szórakoztatása, hanem a külföldiek idecsalogatása, hogy itt költsék el a pénzüket.
A program elindításához a kormányrendelet szerint jövőre tíz, 2019-ben pedig újabb tíz hajót állítana üzembe a Mahart. Hogy milyeneket, az egyelőre nem dőlt el. A Mérföld Yachting oldalán csaknem nyolcvan hajótípusból lehet választani a klasszikus uszály formájútól a modern motorosig.
Mivel újonnan 50-80 millió forintba kerülő járművekről van szó, felmerül a kérdés, miképp lehet, hogy hajóvezető engedély nélkül kikölcsönözhesse, illetve vezethesse ezeket bárki. Különösen, hogy nem egy állóvízszerűen viselkedő csatornán, hanem sodrással bíró folyamon közlekednek. Miképp lehet elérni, hogy ne zúzza le egy amatőr az első kikötésnél, vagy ne üssön el gyakorlatlansága miatt egy vízitúrázó kenuscsapatot?
Marosi Miléna szerint az ilyen kérdések is csak a módszer nem ismeretéből fakadnak: a nagy teljesítményű motorral felszerelt sport- és kedvtelési célú kishajókkal szemben a nyaralóhajók ugyanis úgynevezett lassú járású motorosok: sebességük legfeljebb 8-12 km/óra. Használatuk nem bonyolultabb egy dodzseménél, a hajóstestet körben gumírozás védi a sérülésektől. Marosi Miléna szerint annyira biztonságos, hogy saját fia hétéves korától számtalanszor vezetett ilyeneket.
Európa országaiban a flottában üzemeltetett szabványos hajópark és a garantált betanítás elég a hajóvezetői engedélymentes nyaralóhajózáshoz, és évtizedek óta biztonságosan működik. Mi magyarok miért lennénk ügyetlenebbek? Miért lenne különben a hatóság minden más országban megengedő, csak Magyarországon nem? A tájékozatlanság ellen nem túlszabályozással kellene védekezni és főleg nem kell mindig mindentől – még maguktól is – megvédeni a magyarokat”
– érvelt a hvg.hu-nak ügyvezető. Kormányközeli forrásokból ugyanakkor úgy tudjuk, a magyar rendőrséget erről nem volt ennyire könnyű meggyőzni. De végül sikerült: a megállapodás szerint egy speciális figyelmeztetőrendszer működik majd minden hajóban, amely baj esetén továbbítja a hívást a vízirendészet diszpécserközpontjába.
Bár a lakóhajózás kétségkívül leginkább csatornákon – két zsilip közti állóvizeken – elterjedt Európában, azért bőven van példa rá élővizes folyamszakaszokon is (Csehországban például a Moldván, Lengyelországban a Visztulán is), így Marosi Miléna szerint a Tiszától sem kell félni, közlekedésbiztonsági aggályokat szerinte legfeljebb a sebes sodrású, kereskedelmi forgalommal terhelt Duna esetében lehetne felvetni, a szóba jöhető Kisköre–Vásárosnamény közötti Tisza-szakaszon, a Bodrogon vagy a főcsatornákon biztosan nem.
A kormányrendelet 2019-ig összesen húsz hajóval számol, a Mérföld Yachting álláspontja szerint hosszú távon azonban akár 100 hajó is elférne a programban, amelyek beszerzési ára nagyjából 5-10 év alatt térülne meg.
Az indulásig a Mahartnak nemcsak a hajóvásárlást és a hajózási információs rendszer kiépítését kell levezényelnie, hanem sok új kikötőt is építenie kell. A program értelemszerűen ugyanis nem magával a hajóbérléssel pörgetheti fel a térségi turizmust, hanem ha sok ponton kiszállva, ott szórakozva, fogyasztva fedezi fel a „legénység” a környéket.