Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"60444192-2f63-4330-8b47-034587f421f6","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A Gazprom a tartozásokra hivatkozik, a moldávok szerint viszont politikai fegyverként használják ellenük az energiát.","shortLead":"A Gazprom a tartozásokra hivatkozik, a moldávok szerint viszont politikai fegyverként használják ellenük az energiát.","id":"20241228_Oroszorszag-Gazprom-Moldova-gaz-szallitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60444192-2f63-4330-8b47-034587f421f6.jpg","index":0,"item":"81d822b7-2276-4324-96cd-6357fe7ffa03","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241228_Oroszorszag-Gazprom-Moldova-gaz-szallitas","timestamp":"2024. december. 28. 18:15","title":"Az oroszok most Moldovát zsarolják a gázcsap elzárásával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8b32375c-b3a7-4988-a4a1-f19cccaeffbc","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Libanonon keresztül próbálnak elmenekülni a népharag elől Basar Aszad családtagjai és hóhérai.","shortLead":"Libanonon keresztül próbálnak elmenekülni a népharag elől Basar Aszad családtagjai és hóhérai.","id":"20241228_Sziria-Aszad-csalad-menekules-Libanon-letartoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b32375c-b3a7-4988-a4a1-f19cccaeffbc.jpg","index":0,"item":"67d2210f-d4d8-4fba-aae0-9dfcb701d672","keywords":null,"link":"/vilag/20241228_Sziria-Aszad-csalad-menekules-Libanon-letartoztatas","timestamp":"2024. december. 28. 14:26","title":"Bejrútban tartóztatták le a száműzött szíriai diktátor menekülő családtagjait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc220ea3-9874-46c6-9a63-28fc75df1064","c_author":"Németh András","category":"elet","description":"Egyéni módon kíván boldog új évet Oroszország polgárainak néhány helyi tartalomgyártó: egy propagandafilmben előbb lelövik a Moszkva fölé bemerészkedő nyugati Mikulást, majd az orosz Télapó – Gyed Moroz – bátorítólag odaveti a rakéták kilövő katonának: Ez az, nem kellenek nekünk külföldiek az orosz égben.","shortLead":"Egyéni módon kíván boldog új évet Oroszország polgárainak néhány helyi tartalomgyártó: egy propagandafilmben előbb...","id":"20241227_Igy-lovik-le-az-oroszok-a-nyugati-Mikulast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc220ea3-9874-46c6-9a63-28fc75df1064.jpg","index":0,"item":"bc7251db-0547-4bf8-bf43-a6d1d1e5e5de","keywords":null,"link":"/elet/20241227_Igy-lovik-le-az-oroszok-a-nyugati-Mikulast","timestamp":"2024. december. 27. 18:32","title":"Egy orosz propaganda-videóban rakétával lövik ki a nyugati Mikulást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e393dc6-3f42-460d-b6bc-12de81233802","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az influenszer szerint Orbán Viktor megint szerénykedett.","shortLead":"Az influenszer szerint Orbán Viktor megint szerénykedett.","id":"20241227_pottyondy-edina-50-leggazdagabb-magyar-meszaros-tiborcz-duplazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e393dc6-3f42-460d-b6bc-12de81233802.jpg","index":0,"item":"3eff698f-1f82-4699-aea3-3ca1c7410a13","keywords":null,"link":"/elet/20241227_pottyondy-edina-50-leggazdagabb-magyar-meszaros-tiborcz-duplazas","timestamp":"2024. december. 27. 10:40","title":"Pottyondy reagált Mészáros és Tiborcz gyarapodására: ő is duplázott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90269c10-9a0d-4a7c-8d40-5644aa8ace45","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"A délnyugat-kínai Csengtu város környékén többen videóra vettek egy különleges formájú repülőt, ami a szakértők szerint az ázsiai ország hatodik generációs harci gépe lehet. A kísérleti repülést mutató felvételek alapján úgy tűnik, hogy a gépnek deltaszárnya van és három hajtóművel látták el.","shortLead":"A délnyugat-kínai Csengtu város környékén többen videóra vettek egy különleges formájú repülőt, ami a szakértők szerint...","id":"20241227_Videon-a-hatodik-generacios-kinai-harci-gep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90269c10-9a0d-4a7c-8d40-5644aa8ace45.jpg","index":0,"item":"22c420d5-b64e-4347-a0cf-3e0c4fa15320","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Videon-a-hatodik-generacios-kinai-harci-gep","timestamp":"2024. december. 27. 14:49","title":"Lefilmezték a kínaiak hatodik generációs harci gépének próbarepülését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1feaac58-1e7c-43e6-b81e-52a3d36a621c","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"A támadásokat a NoName057(16) nevű, oroszbarát kalózcsoport vállalta magára.","shortLead":"A támadásokat a NoName057(16) nevű, oroszbarát kalózcsoport vállalta magára.","id":"20241228_Olaszorszag-orosz-hacker-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1feaac58-1e7c-43e6-b81e-52a3d36a621c.jpg","index":0,"item":"88d4c9ab-5a98-460a-8f26-1ab2fdd25307","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_Olaszorszag-orosz-hacker-tamadas","timestamp":"2024. december. 28. 19:02","title":"„A mai támadás bizonyosan orosz eredetű” – hackerek léptek akcióba Olaszországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7edb185-c065-48ac-b020-a249869b78a6","c_author":"Dzindzisz Sztefan","category":"kkv","description":"Legalábbis, ha átlépjük a magyar határt, akkor már a régióban is találunk sokkal gazdagabbakat náluk. De ilyen léptékű gyarapodást ritkán látni.","shortLead":"Legalábbis, ha átlépjük a magyar határt, akkor már a régióban is találunk sokkal gazdagabbakat náluk. De ilyen léptékű...","id":"20241227_Meszaros-Lorinc-vagyon-forbes-gazdagok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7edb185-c065-48ac-b020-a249869b78a6.jpg","index":0,"item":"efa78126-caa6-4071-90cb-45489dd6f5b7","keywords":null,"link":"/kkv/20241227_Meszaros-Lorinc-vagyon-forbes-gazdagok-ebx","timestamp":"2024. december. 27. 12:39","title":"74 millió forint Mészáros Lőrinc órabére, Tiborczé 8,7 millió, de még így is kispályások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ad68e23-62e7-4e1b-8603-b85264a8a565","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az év végéhez közeledve egyre másra jelennek meg a visszatekintések, összefoglalók. Az év legjobb, leginnovatívabb kütyüire is érdemes visszatekinteni, igaz, ki-ki más eszközöket tart annak. Az alábbi összeállítás azonban nem akárhonnan, hanem a világ egyik legbefolyásosabb online építészeti, belsőépítészeti dizájnmagazinjától, a Dezeentől érkezett.","shortLead":"Az év végéhez közeledve egyre másra jelennek meg a visszatekintések, összefoglalók. Az év legjobb, leginnovatívabb...","id":"20241228_dezeen-dizajnmagazin-osszeallitasa-az-ev-leginnovativabb-kutyui","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ad68e23-62e7-4e1b-8603-b85264a8a565.jpg","index":0,"item":"b869e621-d981-4acf-a73b-3165aba42f95","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_dezeen-dizajnmagazin-osszeallitasa-az-ev-leginnovativabb-kutyui","timestamp":"2024. december. 28. 20:03","title":"Ezek az év leginnovatívabb kütyüi a világ egyik legbefolyásosabb dizájnmagazinja, a Dezeen szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nyaralóhajózás a Tiszán: "Nem a kisemberek hobbija lesz, de nem is a kőgazdagoké"
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Hazai és külföldi közönségre egyaránt számít a kormány, amely jó pár milliárdot rászán a Nyugat-Európában régóta ismert nyaralóhajózás hazai meghonosítására. A járművek vezetéséhez nem kell majd külön engedély, bár erről nem volt könnyű meggyőzni a rendőrséget.
Nyugat-Európából importált megoldással írná át a kormány a magyarok folyami hajózáshoz kötődő tapasztalatait. Akinek eddig csak tejüvegszerűre mattult ablakú szárnyashajóval volt szerencséje eljutni fülsértő zúgás kíséretében Váctól Esztergomig, esetleg az osztálykiránduló másodikosokkal tömött Hapcival Szentendréről Nagymarosig, hamarosan új dimenzióval ismerkedhet: 4-10 személyes, felső kategóriás, zuhanyzóval, WC-vel, konyhával felszerelt lakóhajók fedélzetén szelheti a habokat a családjával vagy barátaival.
A belső kialakításukban kisebb yachtokra, vitorlásokra hasonlító úszó apartmanokkal bárhol megállhat, hogy strandoljon, horgásszon vagy megnézze a környék látnivalóit – akár a magával hozott vagy a kikötőben bérelt biciklivel. A jármű kibérléséhez ráadásul érdemi előképzettség vagy speciális jogosítvány sem kell.
Mérföld Yachting / Marosi Miléna
A fedélzetükön vidám társaságokat vivő kishajók Hollandiában, Franciaországban évtizedek óta megszokott látványát értelemszerűen persze nem a hazai és nemzetközi hajóforgalommal terhelt Dunára, egy vasércet szállító uszály és egy 500 fős szállodahajó közé álmodta a kormány, hanem nyugalmasabb vizekre: a Felső-Tiszára és mellékfolyóira, illetve az eddig nem hajózott Keleti-főcsatornára.
Nem(csak) magyaroknak?
Az Európa-szerte lakó- vagy csatornahajózásként ismert, itthon nyaralóhajózásra keresztelt kikapcsolódási formáról egyelőre ugyanakkor nem sokat árul el a bevezetéséről szóló múlt heti kormányrendelet, azon túl, hogy az elindításához szükséges háttér megteremtésére 4,66 milliárd forintot kap a következő két évben az állami tulajdonú Mahart Zrt.
A rendelet bevezetőjéből annyi mindenesetre szintén kiderül, hogy az „új turisztikai terméket hazánk társadalmi és gazdasági fejlődésének, valamint külföldi pozitív megítélésének növelése érdekében” tervezik meghonosítani, vagyis turistamágnesnek szánják az egyébként is kiemelten fejlesztendő felső-tiszai térségben.
Mérföld Yachting / Marosi Miléna
A szolgáltatás vonzerejét valóban növelheti, hogy a környező országok közül egyedül Csehországban van hasonló, az európai – holland, francia, belga, brit, olasz, spanyol vagy lengyel – kiindulópontok többsége pedig csak hosszabb autó- vagy repülőúttal érhető el. Nagy kérdés azonban, hogy a nyugat-európaihoz hasonló, a szezonon kívül (hajótípustól függően) heti nagyjából 1500, főszezonban 2000-2500 eurós bérleti díjakat a magyar közönség is meg tudja-e vagy meg akarja-e fizetni.
A csatornahajók egyik legnagyobb hazai bérbeadás-közvetítője, a meghonosításban tanácsadóként közreműködő Mérföld Yachting Kft. ügyvezetője szerint egyértelműen igen. Marosi Miléna szerint a kikapcsolódási forma elérhetősége a közvéleményben erősen túl van misztifikálva.
Az ügyvezető a hvg.hu-nak azt elismerte: a hajózás ma elsősorban a felső-közép rétegek szórakozása Magyarországon, és valószínűleg „a nyaralóhajózás sem egy Auchan-pénztáros hobbija lesz”. Ám szerinte „nem is a kőgazdagok kiváltsága”: egy 4-6 tagú család ugyanis ma is „simán elkölt” mindenféle luxus nélkül is ennyit, 4-500 ezer forintot egy egyhetes nyaralásra. A lakóhajó díjával érvelése szerint a szállás- és közlekedési költségeket is letudja az ember, ráadásul akkor is ennyibe kerül, ha nem 4-6, hanem 8-10 tagú család vagy társaság bérli ki. A cél pedig egyértelműen nemcsak a hazai vízi élet élénkítése és a magyar családok szórakoztatása, hanem a külföldiek idecsalogatása, hogy itt költsék el a pénzüket.
A program elindításához a kormányrendelet szerint jövőre tíz, 2019-ben pedig újabb tíz hajót állítana üzembe a Mahart. Hogy milyeneket, az egyelőre nem dőlt el. A Mérföld Yachting oldalán csaknem nyolcvan hajótípusból lehet választani a klasszikus uszály formájútól a modern motorosig.
Mérföld Yachting / Marosi Miléna
Mivel újonnan 50-80 millió forintba kerülő járművekről van szó, felmerül a kérdés, miképp lehet, hogy hajóvezető engedély nélkül kikölcsönözhesse, illetve vezethesse ezeket bárki. Különösen, hogy nem egy állóvízszerűen viselkedő csatornán, hanem sodrással bíró folyamon közlekednek. Miképp lehet elérni, hogy ne zúzza le egy amatőr az első kikötésnél, vagy ne üssön el gyakorlatlansága miatt egy vízitúrázó kenuscsapatot?
Marosi Miléna szerint az ilyen kérdések is csak a módszer nem ismeretéből fakadnak: a nagy teljesítményű motorral felszerelt sport- és kedvtelési célú kishajókkal szemben a nyaralóhajók ugyanis úgynevezett lassú járású motorosok: sebességük legfeljebb 8-12 km/óra. Használatuk nem bonyolultabb egy dodzseménél, a hajóstestet körben gumírozás védi a sérülésektől. Marosi Miléna szerint annyira biztonságos, hogy saját fia hétéves korától számtalanszor vezetett ilyeneket.
Európa országaiban a flottában üzemeltetett szabványos hajópark és a garantált betanítás elég a hajóvezetői engedélymentes nyaralóhajózáshoz, és évtizedek óta biztonságosan működik. Mi magyarok miért lennénk ügyetlenebbek? Miért lenne különben a hatóság minden más országban megengedő, csak Magyarországon nem? A tájékozatlanság ellen nem túlszabályozással kellene védekezni és főleg nem kell mindig mindentől – még maguktól is – megvédeni a magyarokat”
– érvelt a hvg.hu-nak ügyvezető. Kormányközeli forrásokból ugyanakkor úgy tudjuk, a magyar rendőrséget erről nem volt ennyire könnyű meggyőzni. De végül sikerült: a megállapodás szerint egy speciális figyelmeztetőrendszer működik majd minden hajóban, amely baj esetén továbbítja a hívást a vízirendészet diszpécserközpontjába.
Mérföld Yachting / Marosi Miléna
Bár a lakóhajózás kétségkívül leginkább csatornákon – két zsilip közti állóvizeken – elterjedt Európában, azért bőven van példa rá élővizes folyamszakaszokon is (Csehországban például a Moldván, Lengyelországban a Visztulán is), így Marosi Miléna szerint a Tiszától sem kell félni, közlekedésbiztonsági aggályokat szerinte legfeljebb a sebes sodrású, kereskedelmi forgalommal terhelt Duna esetében lehetne felvetni, a szóba jöhető Kisköre–Vásárosnamény közötti Tisza-szakaszon, a Bodrogon vagy a főcsatornákon biztosan nem.
A kormányrendelet 2019-ig összesen húsz hajóval számol, a Mérföld Yachting álláspontja szerint hosszú távon azonban akár 100 hajó is elférne a programban, amelyek beszerzési ára nagyjából 5-10 év alatt térülne meg.
Az indulásig a Mahartnak nemcsak a hajóvásárlást és a hajózási információs rendszer kiépítését kell levezényelnie, hanem sok új kikötőt is építenie kell. A program értelemszerűen ugyanis nem magával a hajóbérléssel pörgetheti fel a térségi turizmust, hanem ha sok ponton kiszállva, ott szórakozva, fogyasztva fedezi fel a „legénység” a környéket.
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.