Pályázati pénzosztás a parlamenti választások előtt – hol tartunk most, és mire érdemes készülni?
Az idén hatalmas, 774 milliárd forintos keretösszeg keresi a helyét a GINOP Plusz programban.
Bár kisebb-nagyobb eltérések eddig is voltak, a mostanihoz hasonló - 50 forintos – különbségre még soha nem volt példa a magyarországi benzin- és a gázolajárak között – írja vasárnapi elemzésében a Portfolio.hu. A dízel ártöbblete ráadásul tartósan fennmaradhat a következő időszakban.
Augusztus elején még csak 4 forinttal volt drágább a dízel mint a benzin, azóta azonban a két üzemanyagfajta ára, némi kilengésekkel ugyan, de ellentétes irányú pályára állt: míg a benzinár több mint 30 forinttal csökkent, addig a dízel ára több mint 10 forinttal meghaladja az akkori szintet – írja vasárnapi elemzésében a Portfolio.hu, megjegyezve, hogy a dízel drágulása annak ellenére következett be, hogy alapanyaga, a nyersolaj ára jelentősen mérséklődött az elmúlt hetekben.
A legutóbbi, pénteki árcsökkenéssel a benzin átlagára literenként itthon 364 forint, a gázolajé pedig 415 forint körül alakul - méghozzá úgy, hogy a kiskereskedelmi gázolajár jövedéki adó és áfa-tartalma közel 20 forinttal alacsonyabb a benzinénél.
A jelenség a finomított termékek eltérő kereslet-kínálati viszonyaiban keresi és találja meg az elemzés: míg ugyanis a benzin nemzetközi piacain növekvő túlkínálat alakult ki, addig a dízelből egyszerűen nem áll rendelkezésre elegendő mennyiség – ez utóbbi ugyanis sokkal jobban összefügg a gazdasági tevékenységekkel.
A benzin keresletbővülését egyre jobban korlátozza a személyautók üzemanyag-hatékonyságának csökkenése, Kína gazdasági növekedésének lassulása, és az elektromos autók terjedése is. A Nemzetközi Energiaügynökség becslése szerint idén már csak napi 80 ezer hordóval bővült a globális benzinfogyasztás, ami 2011 óta a legalacsonyabb ütem. A gázolajárakat ugyanekkor felfelé hajtotta a szállítási, feldolgozóipari és bányászati szektorok erőteljes kereslete is.
A cikk szerint a 2019/2020-as világgazdasági kilátások jelentős bizonytalanságot hordoznak az üzemanyagpiaci trendeket illetően. Amennyiben a gazdaság lassulása folytatódik, esetleg recesszió alakulna ki, akkor a gázolajhiány a felárral együtt nagyrészt eltűnne, ha viszont a növekedés gyorsulna, az még magasabbra tolhatja a dízelárakat.
A magyar helyzet egyébként nem általános: a legtöbb országban a benzin ára még némileg a gázolajé felett alakul - ahogyan ez a világgazdasági válság előtti években többnyire Magyarországon is megfigyelhető volt. A dízel benzinkúti ára globális átlagban a átszámítva 307, a benziné 326 forint körül alakult a hét elején a globalpetrolprices.com adatai alapján.
Az idén hatalmas, 774 milliárd forintos keretösszeg keresi a helyét a GINOP Plusz programban.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Ötlépcsős útiterv a fenntarthatósági célkitűzések üzleti stratégiába építéséhez.
Egyre több szektorban kötelező a felelősségbiztosítás. Mire nyújt valódi védelmet? És mikor fizetjük hiába a díjat?
Megváltozhatott az ukrán elnök álláspontja Trump és Putyin alaszkai találkozója előtt.
Az amerikai elnök szerint ez „Washington felszabadításának napja”.