Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Orbán Viktor apjának, Orbán Győzőnek gánti bányacége, a Dolomit Kft. évek óta a piac egyik legjobban teljesítő vállalkozása, és tavaly már szinte a teljes konkurenciát lekörözte egy fontos tekintetben: a piacvezető bányacégek közül Orbánék érték el a legmagasabb árbevétel-arányos nyereségrátát.
A Direkt36 már korábban is írt a Dolomit Kft.-ről, kiderítették, hogy több állami projekt résztvevője is volt a cég az elmúlt években. A tényfeltáró portál most arról számol be, hogy lett nyereségesebb az Orbán-bánya, mint bármely nagy vetélytársa.
A Dolomit Kft. 2018-ban 4,6 milliárd forintos árbevétel mellett 1,9 milliárd forintos profitot termelt. Ez 41,3 százalékos profitrátát jelent, ami nemcsak a cég történetében, hanem a teljes piacon kiemelkedő – több mint duplája a tavalyi 18,8 százalékos piaci átlagnak.
A portál a cég teljesítményét azokkal a vállalatokkal hasonlította össze, amelyek főtevékenységükként ugyanazt a szakágazatot jelölik meg, mint az Orbán-cég (kőfejtés, gipsz, kréta bányászata). Jelenleg 65 ilyen cég működik a piacon – írják.
Ezek közül a Dolomit Kft. árbevétel és adózott eredmény tekintetében is a legsikeresebb magyar cég volt tavaly, a teljesítményét csak néhány külföldi tulajdonú vállalat tudta túlszárnyalni.
Profitráta tekintetében azonban még a külföldi cégek sem tudták megelőzni a Dolomitot. Magyarországon évek óta a francia tulajdonú Saint-Gobain Construction Products Hungary Kft. a szakágazat legnagyobb forgalmú bányacége, de tavaly például mindössze 4,2 százalékos volt a profitrátája a Dolomit 41 százalékához képest. A többi, számottevő forgalmat lebonyolító (minimum 5 millió forintos átbevételű), összesen 29 darab cég közül a Dolomiton kívül csak három másik társaság tudott 30 százaléknál magasabb profitrátát elérni.
Az elemzésből kiderül, hogy a Dolomit Kft. profitrátája az elmúlt tíz évben mindig a piaci átlag fölött mozgott. A tavalyi volt az első év, amikor miden nagyobb versenytársánál jobb arányt ért el a cég.
Megkérdezték a Dolomit Kft.-től, minek köszönhető ez a teljesítmény, de a cég nem reagált a megkeresésükre. Orbán Viktor sajtófőnöke, Havasi Bertalan pedig szokás szerint csak annyit közölt, hogy „a miniszterelnök nem foglalkozik üzleti kérdésekkel”.
A bányászati szakágazatban tevékenykedő nagyobb cégek közül többen a téma „politikai jellege” miatt nem akarták kommentálni a Dolomit eredményét, két cégvezető pedig csak azzal a feltétellel beszélt a tényfeltáró újsággal, ha nem írják le a nevüket.
„Ezt csak irányítva lehet elérni. Ha Gyurcsány Ferenc vezetné ezt a céget, az eredmény jóval szerényebb lenne” – mondta egyikük a Dolomit Kft. profitrátájáról. Egy másik cégvezető ugyanakkor hozzátette azt is, hogy Orbán apjának cége valóban jól és hatékonyan működik, termékeik minősége és a termelékenységük hozzájárulhat a jó teljesítményhez.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Karácsony Gergely tekintélyt szerzett, Magyar Péternek sikerült elkerülnie a fideszes kelepcét – csak egyetlen vesztese van a szombati napnak.
Ő legalábbis erre számít.
Budapest erős jelzést küldött a hatalomnak – így értékelik a világsajtóban a Pride eseményeit.
Szerinte a kérdés csak az, ki akarja-e tenni annak a gyerekeit, amit az elmúlt tíz évben ő is átélt.