Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
A kormány a szentendrei belvárosban szeretné felépíteni a hidat, a városvezetés szerint máshol kellene. Véleménynyilvánító népszavazást írtak ki, amelynek ma este lesz eredménye.
Írtunk már róla, hogy egy gyalogos-kerékpáros híd épülne Szentendrén a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (Zrt.) beruházásában, uniós támogatásból. Az új átkelő Szentendrét kötné össze a Szentendrei-szigettel, és az EuroVelo 6-os transzeurópai kerékpárút részeként valósulna meg. Az átkelőnek az a jelentősége, hogy jelenleg csak a jóval északabbra található tahi hídon át van szárazföldi összeköttetése a szigetnek a járási székhellyel, Szentendrével vagy Budapesttel.
A beruházás azonban megcsúszott, ezért a kormány szerette volna meggyorsítani a kivitelezést, nehogy a forrás elvesszen. A kormány szerint az optimális megoldás a belvárosi helyszín lenne, az ott építendő híd mellett foglalt állást Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója, de a Magyar Kerékpárosklub is. A belvárosi híddal azonban egy gond van:
nincsen érvényes szakhatósági engedélye, azt ugyanis a környezetvédelmi hatóság október végi másodfokú határozatában elutasította,
derül ki Szentendre honlapjáról, ahol az egyes hidak megvalósíthatóságának lehetőségeiről írnak. Ez azt jelenti, hogy itt nem épülhet addig meg a híd, amíg egy új eljárást le nem folytatnak, és más döntés nem születik. A város honlapján azonban az áll: a NIF Zrt. szerint a jogerős hatósági döntés még megmásítható. Kérdés, hogy ez mennyi időt venne igénybe, ha egyáltalán sikerülne.
De Szentendre vezetését az aggasztja a legjobban, hogy – miközben szeretné a városvezetés, hogy megvalósuljon a híd – az előkészítetlen beruházás meghiúsulása miatti felelősséget most Szentendrére kívánják tolni, nyilatkozta a hvg.hu-nak Pilis Dániel, a város alpolgármestere. Az ugyanis szerinte egyértelmű, hogy a 2023 év végi átadási határidőre már nem kivitelezhető egy szakhatósági engedéllyel nem rendelkező helyszínen tervezett híd.
A kormány azt kérte Szentendre vezetésétől, hogy január 31-ig hozzon döntést a híd ügyében.
Szentendre azonban véleménynyilvánító népszavazást írt ki, amelynek keretében február 17-étől március 2-án estig szavazhatnak a szentendreiek arról, hol szeretnének hidat. A képviselő-testület a döntést a népszavazás eredményének figyelembevételével, azután hozza meg.
A véleménynyilvánító szavazás a részvételi demokrácia új eszköze, mert bevonja a város lakóit a döntési folyamatba, hagsúlyozta lapunknak Fülöp Zsolt polgármester. A voksoláson szombatig több mint 2200-an vettek részt Szentendrén – tudtuk meg az önkormányzattól.
A szavazók két belvárosi, egymástól néhány száz méterre levő helyszínre szavazhatnak – a Rév utca, illetve a mostani Pásztor rév vonalában. A kormány ezeket preferálná.
A másik két helyszín közül egy a belvárostól jóval északabbra, a Határcsárda vonalában található, ez az egy, amelyik rendelkezik környezetvédelmi engedéllyel. A polgármester személyesen a belvárostól délre található Postás strand közelében felépítendő hidat preferálja, ennek engedélyeztetése viszont még el sem kezdődött.
A hidak engedélyeztetése azért ilyen nehéz, mert a Szentendrei-szigeten fekszik Budapest védettség alatt álló ivóvízbázisa. A legvalószínűbb tehát, hogy a Határcsárda mellettin kívül egyik híd engedélyeztetése sem fér bele a szűkülő határidőbe. A Szentendrei-sziget települései – Szigetmonostor, Kisoroszi, Pócsmegyer és Tahitótfalu – azonban ragaszkodnak az átkelő megépítéséhez, ezért január végén levélben fordultak Orbán Viktorhoz, hogy minősítse kiemelt beruházássá a projektet.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Úgy tűnik, kudarcba fullad a kormány hónapok óta tartó küzdelme, hogy betiltsa a Pride felvonulást. A hatalom szerint tiltott rendezvény, a szélsőségesek próbálják akadályozni. A HVG élő közvetítésa a 30. Budapest Pride-ról.
A tiltottá lett Pride üzenete aktuálisabb, mint valaha.
A Tisza Párt elnöke úgy nyilvánult meg félreérthetetlenül a Pride-ról, hogy le sem írta a rendezvény nevét.
Az indoklás szerint azért, mert nem fellebbeztek a tiltás ellen, de a szervező főváros szerint nem is kell engedély.
Nehéz-Posony Kata, a HVG ügyvédje minden kérdésre válaszol.
Mindenki azt találgatja, hogyan alakul a szombati Pride. Nemzetközi lapszemle.
A többi uniós ország megvan Orbán nélkül is, legalábbis egy bizonyos pontig.
A miniszterelnök szerint a rend nem magától jön létre, azt először meg kell teremteni aztán pedig megvédeni.
Trükköznek a számokkal a gyermekvédelemben.
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast új adásában.