szerző:
Bank360.hu
Tetszett a cikk?

Régen látott magasságban szárnyal a benzin ára Magyarországon. Vajon megéri-e váltani és lecserélni a meglévő autót egy elektromos járműre? A Bank360 elemzői ennek jártak utána.

Tavaly augusztus óta 20 százalékkal drágult a benzin a hazai kutaknál. Míg 2020 augusztusában 375 forint körül alakult a benzin literenkénti ára, idén augusztusban 450 forintot is elkértek a kutakon. A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján, az idei év eddigi hónapjainak átlagárait figyelembe véve, csupán 2012-ben volt olyan magas a benzin átlagos költsége Magyarországon, mint jelenleg. Akkor a teljes éves átlag 426 forint volt, most az első hét hónap átlaga 422 forint.

Így a környezetvédelmi szempontokon túl, már anyagi értelemben is felmerül a kérdés, hogy megéri-e elektromos autóra váltani.

Egy villanyautó költségeit számos tényező befolyásolhatja, ezért egy-egy példán keresztül számolták ki a Bank360 elemzői, hogy mennyibe kerül átlagosan egy villanyautó és egy benzines autó fenntartása.

450 forintos benzin: mennyit költünk rá egy év alatt?

Tegyük fel, hogy egy év alatt 30 ezer kilométert teszünk meg egy autóval, ami átlagosan 7 litert fogyaszt 100 kilométeren. Így egy kilométer költsége 31,5 forint körül alakul, éves szinten pedig 945 ezer forintra jön ki a benzinköltség.

Egy elektromos autó fogyasztását ennél nehezebb kiszámolni, még egy általános példa alapján is, hiszen egy kWh ára jelentősen eltérhet attól függően, hogy hol töltjük az autót. A Villanyautósok szakportál számítása szerint otthoni napelemes megoldással egy kWh költsége 12 forint körül alakul. Ha egy km megtételéhez átlagosan 0,2 kWh-s fogyasztással számolunk, akkor egy kilométer költsége mindössze 2,4 forint körül van – évi 30 ezer kilométerrel számolva ez 72 ezer forint.

Ennél magasabb költséggel kell számolni, ha szintén otthon töltjük fel az autót, de nem megújuló energiaforrást használva. Egy kWh ára ebben az esetben 37 forint körüli értékre jön ki. A fenti számítás alapján egy kilométer költsége 7,4 forint, ami egy egész évre nézve 222 ezer forint.

Akinek nincs lehetősége otthon tölteni, annak maradnak a fizetős töltők, melyeknél egy kWh körülbelüli ára 80 forintra tehető. Továbbra is 0,2 kWh-s fogyasztással számolva kilométerenként 16 forintra jön ki a kilométerár – az egész évre kalkulált 30 ezer kilométerre ez 480 ezer forintos költség.

A fentiek természetesen csak példaszámítások, hiszen a pontos költséget az autó típusa és fogyasztása, valamint az utazások jellemzői (városban vagy országúton) is befolyásolják – ennek ellenére az egyértelműen látszik, hogy a jelenlegi benzinárak mellett jelentősen olcsóbb a kilométereket róni egy villanyautót.

Milyen egyéb költségek vannak?

Az üzemanyag, illetve az elektromos áram ára mellett egyéb költségekkel is kell számolni a fenntartásnál, és ennél a kérdésnél sem mindegy, hogy benzines vagy elektromos hajtású autónk van-e. Az egyik legfontosabb különbség a gépjárműadó, melynek a mértékét az autó kora és teljesítménye határozza meg, legalábbis a hagyományos gépjárműveknél, az e-kocsival rendelkezők ugyanis mentesülnek ennek a befizetése alól. Egy ötéves, 110 kW teljesítményű Volkswagen Golf esetében például a fizetendő adó hétéves korig 33 ezer forint, a hetedik után pedig 25 300 forint. Minél újabb és nagyobb teljesítményű az autó, annál több adót kell fizetni.

Szintén nagyobb költséget jelenthet évente a kötelező biztosítás, illetve az e mellé kiegészítésként köthető casco biztosítás. Ezen a téren nincs jelentős különbség az árak között, bár az elektromos autósok itt is előnyben lehetnek a költségek terén. A biztosítási költségeknél az autó típusa mellett az emberi tényezőnek is szerepe van, hiszen az évek óta tartó balesetmentes vezetés jelentős kedvezménnyel jár együtt.

Hosszú távon olcsóbb, csak megvenni drágább

Megnéztünk egy konkrét példát egy olyan autótípusnál, melyből benzines és elektromos hajtású verzió is elérhető, így összehasonlítva a vásárlási lehetőségeket. A már fentebb említett ötéves Volkswagen Golf benzines és dízeles verziója is elérhető használtan 3 millió forintos vételáron. Ekkora összeget pedig akár egy szabad felhasználású személyi kölcsönből is finanszírozhatunk. Hárommillió forint igénylése esetén a teljes hitelköltség mutató akár 8 százalék alatt is lehet – a Bank360 kalkulátora szerint akár 7,70 százalékos THM-mel is vehetünk fel hitelt. 72 hónapos futamidővel számolva a havi törlesztőrészlet 52 174 forint, a teljes visszafizetendő összeg pedig 3 756 528 forint.

Az elektromos verzió ennél drágább, szintén a használt modellek között 6 millió forint körüli összegért lehet megvásárolni egy ugyanennyi idős Volkswagen e-Golfot. Ha a teljes árat hitelből finanszírozzuk, szintén találhatunk szabad felhasználású kölcsönt 7,70 százalékos THM-mel, így a havi törlesztőrészlet 104 347 forint, a teljes visszafizetendő összeg pedig 7 512 984 forint.

A fenti összesítés alapján egy elektromos autóba fektetett összeg akkor lesz kisebb, mint egy benzines autó esetén, ha otthon töltjük az autót. A magasabb vételár és a magasabb hitelköltség többszörösen megtérül, ha hatéves időtávon kalkulálunk. Mindemellett fontos megjegyezni, hogy a fenti kalkuláció nem számol szervizelési költségekkel, és egy használt elektromos autó esetén egy esetleges akkumulátor csere nagyon megterhelheti a pénztárcát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!