Gyors, biztonságos és olcsó fizetési mód – ez a qvik
Van a kártyás fizetés elfogadásánál jóval olcsóbb megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A Föld-Hold távolságnál is többet repült idén Szijjártó Péter külügyminiszter. Bár sokan az utak csillagászati költségeit firtatják, ennyi repüléssel jelentős mennyiségű káros gáz is a légkörbe kerül. A külügyminiszter idei útjai során például annyi, mintha 162 államtitkár járna autóval egy éven keresztül.
Keresztül-kasul berepülte idén a Földet Szijjártó Péter külügyminiszter. Mint azt a hvg.hu-n is megírtuk, összességében a Föld-Hold távolságnál is hosszabb volt az az út, amit megtett. Az útjairól elérhető privát összesítő oldal alapján több mint 421 ezer kilométert repült, nagyságrendileg – hivatalos adat erről nem elérhető, csak becslések léteznek – 1,5-1,8 milliárd forint körüli összköltségen, jelentős károsgáz-kibocsátás mellett.
A magyar külügyminisztérium fontos ügyként kezeli a fenntarthatóságot és a klíma ügyét, tavaly például ők szerveztek Planet Budapest 2021 néven fenntarthatósági expót, de úgy tűnik, a miniszter rendszeres és nagy mennyiségű repülős útjai során a fenntarthatóság és a klímavédelem szempontjai hátrébb sorolódnak, mint a diplomáciai, külgazdasági vagy épp biztonsági szempontok, ahogy az erre a területre általában is jellemző.
Pedig a repülés a legszennyezőbb utazási módok egyike: a belföldi (1000 kilométernél rövidebb) repülőjáratok utasai szégyenkezhetnek leginkább az egy utaskilométerre eső kibocsátás miatt, míg a hosszú távú repülések is a negyedik legmagasabb egy utaskilométerre eső kibocsátással járnak – a Statista adatai alapján –, de csak akkor, ha a turistaosztályt nézzük.
Szijjártó Péter viszont egyszer sem utazott turistaosztályon, sőt ami azt illeti menetrendszerinti járaton sem az utóbbi egy évben, legalábbis a 24.hu által hivatkozott összesítő oldal adatai alapján. A miniszternek minden útját egyedileg szervezték, és a legtöbbször a Magyar Honvédség egyik, luxusjet kategóriájú Dassault Falcon 7X-ével, illetve a nagyobb méretű Airbus A319-esével repült. A összesítésben azonban nemcsak a megtett kilométert, de a repülések alatt kibocsátott káros gázmennyiséget is közlik, ez alapján
53,2 tonna szén-dioxid, 2,86 kilogramm metán és 2,34 kilogramm dinitrogén-oxid került a légtérbe a miniszter idei légi útjai során.
Ez így önmagában persze csak néhány szám, de netes alkalmazások segítségével könnyen kézzelfoghatóvá lehet tenni. A leglátványosabb eredményt az amerikai környezetvédelmi ügynökség (EPA) kalkulátora kínálja, ami különböző (jellemzően amerikai) átlagértékek alapján számolja ki, hogy milyen más tevékenységek vezetnek egy bizonyos mennyiségű szén-dioxid-kibocsátáshoz, illetve hogy azokat miként lehet ellentételezni. Persze ez a kalkuláció, bár tudományosan megalapozott, de a hazai viszonyokra csak fenntartásokkal alkalmazható, mi mégis tettünk egy próbát, és ahol lehetett hazai adatok alapján próbáltuk közelebb hozni, már csak azért is, mert tanulságokkal szolgálhat mindenki számára.
Ez alapján a Szijjártó Péter légi útjai során kibocsátott káros gázok mennyisége megyezik azzal
Persze van rá lehetőség, hogy ellentételezzük saját szén-dioxid-kibocsátásunkat. Egyszeri légiutasként magunk is vásárolhatunk olyan repülőjegyet, amely révén némi felár ellenében a szolgáltató vállalja, hogy valamilyen módon – legjellemzőbben faültetési programok támogatásával – ellentételezi az utazásunk során kibocsátott szén-dioxidot. Az EPA kalkulátora alapján a magyar külügyminiszter esetében egy kisebb erdőt – 880 magoncot – kellene ültetni városi környezetbe, és ezek a fák 10 éves korukra kötnének meg annyi szén-dioxidot, mint amennyi a levegőbe került a magyar érdekek képviseletét határokon és kontinenseken túl is ellátó politikus útjaival*****.
A hvg.hu e-mailben megkereste a külügyminisztériumot, hogy Szijjártó Péter útjai szervezése során számolnak-e a klímavédelmi szempontokkal, és ellentételezik-e valamilyen módon az így keletkezett kibocsátást, válaszaikra cikkünk megjelenésekor még vártunk.
* Az EPA amerikai átlagokkal számol, így ez a szám itthon valószínűleg ennél is magasabb lenne. Az ötödik Orbán-kormányban körülbelül 70 államtitkár és 108 helyettes államtitkár szolgált nyáron, bár a minisztériumi átalakítások során ez a szám némileg változott.
** Amerikai adatokról van szó, szóval egy átlagos amerikai kocsival.
*** A DuFi napi kapacitásai alapján, folyamatos, 24 órás üzemeléssel számolva.
**** Az EPA az USA-ban felhasznált lakossági elektromos áram előállítása során a légkörbe kerülő szén-dioxidmennyiség alapján kalkulál.
***** Városi környezetbe ültetett fákkal számolnak.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál jóval olcsóbb megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
A papírmentes nyugtaadás mellett egyszerűbb használatot és költségcsökkentést hoz az átállás.
Egyelőre nincs jele annak, hogy önkormányzatok sora készülne mielőbb bevetni az új „fegyvert”, amellyel fékezhetik a lakosságszámuk növekedését.
Barthel-Rúzsa Zsolt vállalkozása, a Századvég International Zrt. 2022-ben még 162 milliós profitot termelt, ez tavaly szűk 12 millióra zsugorodott. Igaz, a köztes, 2023-as év még rosszabb volt.
A Lázár János vezette szakminisztérium valakikkel egyeztetett a plázastop szigorításáról, s azt ígérte, a kormány nem fog (vissza)élni a plusz engedélyezési jogkörrel.
Kreitler-Sas Máté azt mondta, hogy nem fizet az énekesnek és szürreálisnak tartja, hogy az a Delhusa Gjon akarja beperelni, aki notóriusan megsértette a közlekedési szabályokat Újbudán.
Maszúd Peszeskján azt mondta, hogy kész rendezni a nézeteltéréseket az Egyesült Államokkal és nyitott a nukleáris tárgyalások újrafelvételére.
Iránnak az lehet a fő tanulság a most véget érő háborúról, hogy atomfegyver nélkül nem tudja megvédeni magát.
Elemzésünk a Tisza és a Fidesz első szakpolitikai vitájáról.
Látványosan távol tartotta magát a közel-keleti konfliktus értékelésétől Orbán Viktor. A kormányfőnek csak hazai használatra van mondása a fejleményekről.
Megerősítették, hogy készek a kutatóhálózatról leválasztandó négy központ átvételére.