Háború Ukrajnában
Több mint három éve tart már az orosz-ukrán háború. A frontvonalak mára lényegében befagytak, a konfliktus mégis eszkalálódni látszik, ahogy a háborús felek igyekszenek minél több szövetségest és fegyvert szerezni, illetve több országot bevonni a konfliktusba. De vajon mi lesz döntő: a fegyverszállítmányok, a szankciók, vagy esetleg a béketárgyalások? Meddig tartanak ki az ukránok és meddig tűri az orosz társadalom a veszteségeket? Cikksorozatunkban ezekre a kérdésekre is igyekszünk válaszolni.
Oroszország az utolsó érvényes szerződés értelmében leszállított tétellel végleg leállította a kőolajexportot Lengyelországba a Barátság vezetéken – közölte szombaton a PKN Orlen lengyel kőolajipari vállalat. Közleményükből kiderül: ez azt jelenti, hogy nem fognak több Oroszországból származó kőolajat kapni a vezetéken.
Twitteren Daniel Obajtek, a PKN Orlen vezérigazgatója azt írta, hogy már felkészülten várták a leállást. „A nyersolaj mindössze tíz százaléka érkezik Oroszországból, ezt más forrásokból származó olajjal fogjuk pótolni” – írta. A PKN egy éve, a háború kirobbanása után állította le a tengeri úton érkező orosz kőolaj fogadását.
Skutecznie zabezpieczamy dostawy surowców. Rosja wstrzymała dostawy ropy do Polski, na co jesteśmy w pełni przygotowani. Z Rosji pochodziło już tylko 10% surowca i zastąpimy go ropą z innych kierunków. To efekt dywersyfikacji, którą przeprowadziliśmy w ciągu ostatnich lat.
— Daniel Obajtek (@DanielObajtek) February 25, 2023
1/2
A lengyel nagyvállalat vásárlóinak azt üzente: a leállás nem lesz hatással az ellátásukra, és az összes szállítás már más beszállítók révén, tengeren keresztül történik.
Lengyelország évekkel ezelőtt áttért arra, hogy kőolajszükségletének döntő hányadát nem orosz forrásból szerzi be, döntően Északi-tengerről, Nyugat-Afrikából, a Földközi-tenger medencéjéből, a Perzsa-öbölből és a Mexikói-öbölből importálnak kőolajat tengeri úton. A PKN Orlen tavaly a szaúdi Aramco céggel írt alá stratégiai kőolajszállítási szerződést.
Jövőre is tovább veszi az orosz vezetékes nyersolajat Németország és Lengyelország, pedig egyikük se akarta
2023-tól két és félszeresére tervezi emelni az Adria-kőolajvezeték tranzitdíját Horvátország, ami a magyar kormány szerint a monopolhelyzettel való visszaélés, ezért Szijjártó Péter az Európai Bizottság közbelépését sürgeti.