Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
A szervezet szerint feltétlenül szükség van egy olyan egységes ellenőrzési rendszer kialakítására, amely a teljes közbeszerzési folyamatot holisztikusan kezeli.
A magyar közbeszerzések rendszerének gyakorlati működése és ellenőrzése hiányos, a jogi keretei azonban megfelelőek – állapította meg az Integritás Hatóság, amelyet a visszatartott uniós támogatások megszerzése érdekében állított fel a kormány, s amelynek célja az uniós pénzeket érintő korrupció feltárása.
A hatóság első jelentése – amelynek megjelenése közlésük szerint az Európai Unió kondicionalitási eljárásának egyik mérföldköve – azonosítja a közbeszerzések során megmutatkozó és kezelendő integritáskockázatokat és rendszerszintű problémákat, és javaslatot is tesz e kockázatok és problémák orvoslására.
Az EU kérte, de mit kap? - Az átláthatóságért küzdő új hatóság, amelynél nem minden átlátható
A megállapított pozitívumok ellenére a dokumentum szerint
a rendszer összességében diszfunkcionális, költségnövelő hatású, ahelyett, hogy a közbeszerzés eredeti funkciójának megfelelően csökkentené a költségeket. A gyakorlatban mindez a közbeszerzési rendszerbe vetett bizalom hiányát, ezáltal a verseny alacsony szintjét és a korrupciós kockázatok növekedését eredményezi.
A verseny hiánya mögött a készítők szerint további tényezők – így például többek között feltehetően piactorzító magatartás – állhatnak, amelyeket majd később vizsgálnak. A jelenségeket rendszerszintű problémák okozzák, köztük érintettek közötti hatékony együttműködés és társadalmi egyeztetés hiánya, és az ellenőrzés intézményi kereteinek túlságosan összetett és ezzel együtt is gyenge volta.
A rendszerszintű hibák javítása – az ajánlattevők bizalmának helyreállítása és a valódi verseny fokozása – érdekében az Integritás Hatóság szerint egyebek mellett szükség van
Nem jó, de nem is tragikus - elkészítette első jelentését a Korrupcióellenes Munkacsoport
Szűk három hónap alatt elkészítette első jelentését az Integritás Hatóság mellett működő Korrupcióellenes Munkacsoport. A 196 oldalas jelentés a tavalyi évet értékelte korrupciós szempontból és több tucat jobbító javaslatot is megfogalmazott. A gond csak az, hogy a kormányt semmi nem kötelezi arra, hogy ezeket meg is fogadja.
A dokumentum (pdf) szerint a szabályozás széleskörű nyilvánosságot biztosít, főszabályként érvényesül az eljárások nyilvánossága, amely elviekben a legszélesebb körű versenyt és az átláthatóságot szolgálja. Mint írták, a nyilvános meghirdetéssel induló eljárások aránya az elmúlt években tartósan magas volt, tavaly az összes eljárás 87,7 százaléka így indult. A kizárólag szigorú feltételek mellett alkalmazható – a nyilvánosságot nélkülöző – hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárástípus alkalmazása elhanyagolható hányadát tette ki a közbeszerzéseknek: 2022-ben nemzeti eljárásrendben mindössze 1, uniós eljárásrendben 2,5 százaléknyi volt.
A hatóság megállapítása szerint a közbeszerzési eljárásokhoz való hozzáférés megvalósul, ám nem lehet figyelmen kívül hagyni azokat a gyakorlatban tapasztalható káros folyamatokat, amelyek az egy eljárásra vetített ajánlatok számának csökkenéséhez vezettek.
Megemlítették azt is, hogy a jelentés készítése során mind a kérdőíves válaszadók, mind a részt vevő civil szervezetek kifogásolták, hogy többnyire nem léteznek integrált adatbázisok a közbeszerzések terén, amely következtében „széttöredezett adatok állnak rendelkezésre, túl sok hatóságnál, ráadásul nem azonos módszertan szerinti nyilvántartással”, a különböző adatbázisok pedig korlátozott keresési funkcióval vannak ellátva.
Felvetődött továbbá a társadalmi egyeztetés hiányosság a jogalkotási folyamatokban, különösen a civil szféra tekintetében, illetve az eljárások civil monitorozásának hiánya.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Bár hivatalos próbaüzemről szó sem lehetett a szlovén Andrada akkuhulladék-hasznosító üzemében, a sóskúti telephelyen már tavaly nyáron bekapcsolták teszt jelleggel a nagy nehézségek árán összeszerelt gépsort. A birtokunkba került fotók és videók, valamint belső források elmondása alapján a próba eredménye totálisan eltér attól, mint amit a cég kezdettől ígér: a zárt és tiszta rendszer helyett ömlött a grafitot tartalmazó por az üzem gépeiből.
Dopeman a „Jó arcok”-at, Kocsis Máté a „Zebra” nevű kört vezeti. Na de melyik kört vezetheti Schmidt Mária?
Nem kell már tartós tejet venni, jön a világháború, kivéve Magyarországon – üzeni Orbán. Megnéztük, mi igaz az állításaiból.
Kellemes zenei aláfestés jellemzi, egy mosolygó pap is felbukkan benne.