Szexi, és a profitot is növeli, de hogyan kapcsolódhat egy kisebb cég ehhez a trendhez?
Ötlépcsős útiterv a fenntarthatósági célkitűzések üzleti stratégiába építéséhez.
Nemcsak a konyhában, de a világpiacon is uralkodik a fűszer, ahol konjunktúra alakult ki, mert az emberek egyre merészebben bolondítják meg az ételeket olyan fűszerekkel, amelyekről korábban nem is hallottak.
“A fűszer a kulcsa mindennek” - mondja a BBC-nek Parween Ashraf szakácskönyvszerző, aki kiemeli: természetesen itt is uralkodik a divat, és jelenleg a kurkuma a sztár.
A BBC összeállításában megszólal a világ legnagyobb fűszerkereskedő cégének, a McCormicknak a beszerzési igazgatója is. Donald Pratt rámutat: a fűszerek divatja a világpiacon is jól látható konjunktúrát eredményez. Ennek hátterében a pandémia áll, mivel sokkal többen főztek otthon, és egyre bátrabban tették. A fiatal nemzedék is rászokott a főzésre, náluk a hagyományos ízesítés kevésbé számít, viszont nyitottak minden újra: a világ konyhái elkezdtek hatni egymásra, és ebben a fűszerek jártak az élen.
A másik fontos tényező az egészséges táplálkozás, amely immár globális trend. “A zsíros ételeket, a sót, a cukrot egyre többen igyekeznek mellőzni, és az űrt betöltik a növények és a fűszerek” - emeli ki a szakember. Ashraf szerint a fűszerek azért is nagyon népszerűek, mert az orvosok is ajánlják a kurkumát, a köményt vagy éppen a fahéjat.
126 milliárd dollár: idén ennyit költ majd a világ fűszerekre és fűszernövényekre. Óriási az ugrás hiszen tavaly a globális fogyasztás csak 79 milliárd dollár volt.
Mindebben persze nagy szerepe van a közösségi médiának, ahol nagyban megy a receptek cseréje.
Honnan jönnek a fűszerek? Elsősorban Indiából. Tavaly az export értéke 4,1 milliárd dollár volt, az idei biztosan jóval több lesz. India után következik a többi nagy exportőr: Indonézia, Kína, Vietnam és Brazília.
Mindez persze nem jelenti azt, hogy azok a gazdák, akik a fűszereket termesztik Indiában, jól járnának. Általános a szegénység, sőt a nyomor Indiában azoknál a termelőknél, ahonnan a fűszerek java jön. A gazdáktól nagyon olcsón vásárolják föl a fűszereket, emiatt ők munkásaik bérén igyekeznek spórolni: egy mezőgazdasági munkás 300-600 rupiát keres egy fárasztó munkanap után - ez mindössze 1250-2500 forintnak felel meg.
Vannak persze az Egyesült Államokban is gazdaságok, amelyek fűszert termesztenek, de ezek a megnövekedett energiaköltségekre panaszkodnak. A BBC tudósítójának nyilatkozó amerikai farmer mégsem akarja áthárítani a költségeket a fogyasztókra, mert “ők nem fizetnék meg a magasabb árat a fűszerekért.”
Ötlépcsős útiterv a fenntarthatósági célkitűzések üzleti stratégiába építéséhez.
2025. július 10-én lezárult a „Minden vállalkozásnak legyen saját honlapja” pályázat. Július 15-étől új forgóeszköz-finanszírozási lehetőség nyílt meg a feldolgozóipari mikro- és kisvállalkozások számára.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Egy magyar bombaszakértő segítette az 1920-as években a japán elnyomás ellen harcoló koreai szabadságharcosokat – derül ki Csoma Mózes, a Károli Gáspár Református Egyetem bölcsészkarának dékánja, volt dél-koreai magyar nagykövet tanulmányából.
Olaszországi nyaralása idején történt végzetes baleset az osztrák extrémsportolóval.
Az Evergrande csődje óta tudhatjuk: elég nagy bajok vannak a kínai ingatlanszektorral.