Hozz létre egy linket előfizetéssel nem rendelkező barátaid számára

Kiderült, hol költik el a neten a legtöbb pénzt a magyarok

Az élen nincs változás, de az jócskán átalakult, hol vásárolunk élelmiszert. Megjelent a GKID 2022-es e-kereskedelmi toplistája.

  • hvg.hu hvg.hu
  • +${remainingCount} szerző
Kiderült, hol költik el a neten a legtöbb pénzt a magyarok

Az eMAG immár negyedik éve a legnagyobb forgalmú webáruház Magyarországon, a magyar-román tulajdonban levő webpláza után a cseh Alza magyarországi online üzlete áll – derül ki a GKID 2022-es e-kereskedelmi toplistájából. A dobogó harmadik fokára a Mediamarkt került, a német tulajdonú műszaki áruház, az eMaghoz és az alza.hu-hoz hasonlóan őrzi tavalyi helyezését.

Az idén nyolcadik alkalommal, ezúttal a Mastercard közreműködésével összeállított rangsor negyedik helyén egy új belépő, az IKEA. A lakberendezési áruház egyébként is nagyot növekedett: 2021 szeptemberétől 2022 augusztus végéig tartó üzleti évében 110 milliárdról 130 milliárdra tudta növelni bevételét, ezen belül az e-kereskedelem bővülése a semmiből tudta a negyedik helyre repíteni a listán.

Az ötödik helyre 2022-ben a Kifli.hu került, a cseh tulajdonban levő online szupermarket egy helyet javított tavalyi helyezéséhez képest, de ennél is érdekesebb, hogy saját kategóriájában, az FMCG (napi fogyasztási cikkek) szegmensben piacvezetővé vált. A csak online működő cég megelőzte tehát a fizikai boltjait e-kereskedelemmel kiegészítő nagy láncokat, azok között is a Tescót, amely összesítésben a negyedikről a nyolcadik helyre csúszott vissza.

A legnagyobb magyar tulajdonú üzlet az Euronics, a műszaki cikkeket áruló lánc az összesített listán a hetedik helyre került, a Telekom mögött. A nyolcadik Tesco mögött szintén két magyar cég jutott be még a top10-be: az Aqua és az iPon számítástechnikai üzletek.

A top15-ben szereplő cégek összforgalma a 2021-es 520 milliárdról 565 milliárdra nőtt, ez valamivel kisebb növekedést jelent, mint az e-kereskedelem egészében elért 9,9 százalékos bővülés. A 15 e-üzlet adta egyébként a teljes forgalom 43 százalékát. A legnagyobb 15 e-kereskedő sikeres – azaz teljesített – rendeléseinek száma 14,4 millió darab volt 2022-ben, ami 19%-a az online piac teljes (77,1 milliós) rendelési állományának. A győztes eMag 194 milliárdos forgalma önmagában a teljes piac 14,7 százalékát adja.

GKID

A GKID közleményében kiemeli: a 2022-es online értékesítési adatok alapján készült rangsor összesített mezőnyén is nyomot hagyott a mögöttünk álló, kereskedelmi szempontból turbulens év; helycserék és szélsőséges mozgások is tetten érhetők a legnagyobb 15 e-kereskedő körében.

A tavalyi év hektikusságát jól jelzi, hogy a TOP15-ben volt olyan szereplő, amelyik a magas infláció ellenére csaknem 10%-kal csökkenő forgalom mellett zárta az évet, de olyan is, aki 70%-ot meghaladó bővülést ért el. Utóbbi a Pepita magyar tulajdonú webplázának sikerült, amely két helyet javítva a 12. helyre került. A 15-ös mezőny második legnagyobb ugrása a Kifli nevéhez köthető: a cseh online élelmiszeráruház a két évvel ezelőtti listán még csak a 12. helyen szerepelt, tavaly már 6. volt, de a sikeres – több mint 40%-os növekedéssel zárult – évének köszönhetően a 2022-es adatokon alapuló rangsorban már az ötödik helyre került.

Lenyomják a hazai e-kereskedőket a külföldiek

Megviselte, de nem törte meg a hazai digitális kereskedelmet az elmúlt évek gazdaságilag viszontagságos időszaka egy friss összesítés szerint. Jól látszik, hogy a vásárlói igények változnak. Ez leginkább a magyar cégeknek okozhat fejtörést, amelyeknek egyre nagyobb kihívás lesz lépést tartani a helyi piacot leuraló külföldi versenytársaikkal.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Míg Magyar Péter ígérget, Orbán Viktor osztogat és fenyeget

Míg Magyar Péter ígérget, Orbán Viktor osztogat és fenyeget

Kormányzóképes erőként igyekezett látni és láttatni magát hétvégi, nagykanizsai kongresszusán a Tisza Párt, amelynek már a választási programja is körvonalazódik. A kormány sem tétlen azonban, friss ígéreteivel pedig nyilvánvalóan a választási eredmény befolyásolása a cél.