szerző:
Rácz Gergő
Tetszett a cikk?

Megviselte, de nem törte meg a hazai digitális kereskedelmet az elmúlt évek gazdaságilag viszontagságos időszaka egy friss összesítés szerint. Jól látszik, hogy a vásárlói igények változnak. Ez leginkább a magyar cégeknek okozhat fejtörést, amelyeknek egyre nagyobb kihívás lesz lépést tartani a helyi piacot leuraló külföldi versenytársaikkal.

Éves összevetésben 9,9 százalékos növekedést követően 1323 milliárd forintos forgalommal zárt 2022-ben a belföldi online kiskereskedelem a Digitális Kereskedelmi Körkép felmérés szerint, amit Madar Norbert, a GKID vezető tanácsadója, és Szetnics László, a Mastercard digitális szolgáltatásokért és termékekért felelős regionális vezetője ismertetett egy sajtóbeszélgetésen.

A tanulmány megállapításai komoly hullámzásra utalnak az elmúlt években. Ebben egyrészt tényező a Covid, ami egy fellendülést adott, később azonban a gazdasági visszaesés ezen a téren is megmutatkozott. Magyarországon az online kiskereskedelemi piac 2022-ben 1323 milliárd forintos forgalmat generált, melyhez 77,1 millió darab teljesített rendelés társult.

Madar elmondása szerint a hazai piacon a növekedést a külföldi cégek adják, ez abból is jól látszik, hogy a logisztikai cégek honnét veszik fel a csomagokat. A tapasztalatok szerint a magyar vásárlók nem lokálpatrióták. Ha egy cégnek van magyar webshopja, ügyfélszolgálata, lehet forintban fizetni, akkor az se érdekel különösebben senkit, hogy van-e egyáltalán telephelye az országban. Ebből az is látszik, hogy a magyar vásárlóközönség vonzó célpont a világ távolabbi szegletén működő kereskedők számára is.

Madar kérdésünkre azt is kiemelte, hogy ennek megfelelően a magyar vásárlókról már egyáltalán nem az árérzékenységük mentén kell gondolkodni. Egy jó termék, egy hatékony, könnyen kezelhető webshop, ahol még fizetni is könnyű sokkal több siker reményét biztosítja.

 

A járvány után a válságból is profitálhat az online kereskedelem

Egyre népszerűbb a netes vásárlásoknál a szinte azonnali, küszöbig tartó kiszállítás, illetve a csomagautomatás átvétel - mindkettő komfortos, csak másképp.

Erre a terepre hazai cégek is beléphetnének, de nem tudnak, vagy nem akarnak, így a külföldiek dominálnak. Ilyen ismert márkák például a cseh Alza és Kifli. A 2022-es évre mért növekedés csak a hazai jelenléttel rendelkező webáruházak forgalmát és rendelési számát figyelembe véve csökkenés lett volna. Ennek egy lehetséges ellenszere, ha nem csak a hazai piac keretei között gondolkoznak a kereskedők, hanem külföldi vásárlókat is igyekeznek elérni. Jelenleg minden hetedik webáruház van jelen külföldi piacon is és csaknem hasonló arányban vannak a kilépést tervezők is – állapítja meg a kutatás.

A vásárlási élmény fontosságáról Szetnics Lászlót is kérdeztük, különösen a kedvezőtlenre forduló makrogazdasági adatok tükrében. A legújabb növekedési adat éves alapon 0,9 százalékos visszaesést mutat, emelkednek az ipai termelő árak, közel 25 százalékos az infláció, ennek megfelelően 13 százalékos az alapkamat és erre még rátevődnek a banki költségek.

Nem lesz reneszánsza a készpénznek

– mondta felvetésünkre Szetnics. Ő összességében az elektronikus fizetések terjedését továbbra is egy terjedő jelenségnek látja, azt azonban belátta, hogy ilyen gazdasági közegben az ütem lassulhat.

Mint kérdésünkre kifejtette, a Mastercard igyekszik szorgalmazni, hogy az aránylag olcsón elérhető kártyaolvasó technológiák minél inkább elterjedjenek, amivel a piacon is lehet zöldséget vagy gyümölcsöt venni. A cég nyilvánvaló üzleti érdekein túl Szetnics szerint ez egyben egy érzékelhető vevői igény is.

Ezt mutatja az is, hogy egyre több kereskedő biztosítja az utólagos kártyás fizetés lehetőségét is.

Így vásároltunk az interneten

9,9 százalékos éves növekedést követően 1323 milliárd forintos forgalommal zárt 2022-ben a belföldi online kiskereskedelem.

Az első negyedév 23 százalékos bővüléssel zárult, a kiemelt időszaknak számító negyedik negyedév – az áremelkedések ellenére – már csak 4 százalékos forgalmi alapú bővüléssel zajlott le.

A fogyasztói szokások átrendeződése 2022-ben összességében 2 százalékkal lefelé húzta az online kosárértékeket, ami tavaly így 17,2 ezer forint volt egy vásárlásra vetítve.

A hagyományos boltok súlyának erősödése miatt az e-kereskedelem teljes kereskedelmen belüli részesedése a 2021-es – rekordnak számító – 10,4 százalékos szintről 2022-ben visszaesett 9,6 százalékra.

Az egy főre eső éves rendelési gyakoriság a járvány előtti 12-13 alkalomról 2023 elejére elérte a 21 online rendelés/fő/év szintet.

Magyarországon mintegy 5,1 millió fő vásárol online. Közülük 3,9 millióan termékeket is vesznek, azaz ők jelentik a webáruházak vásárlói bázisát.

Az online rendelések 63 százalékát már elektronikusan fizetik a vevők. A különböző fizetési megoldások közül a legnagyobb részesedése az online fizetésnek van 35 százalékkal, ezt követi a bankkártyás utánvét 28 százalékkal.

Jelenleg már 5 webáruházból 4 lehetővé teszi, hogy online fizessük ki vásárlásunk ellenértékét.

 

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!