Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A trieszti kikötő az uniós Helyreállítási Alapból finanszíroz több fejlesztési projektet, ezek egyike a magyar partszakasz rakpartosítása és a csatorna kotrása.
A trieszti kikötői hatóság közbeszerzéseket írt ki Olaszország Helyreállítási és Ellenállóképességi Terve (RRP) alatt – szúrta ki a Napi.hu a hajózási szaksajtó beszámolóit (például itt és itt). Az uniós országok az EU-hoz beadott RRP-k szerint férnek hozzá a pandémia utáni Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz (RRF) forrásaihoz–- Magyarország éppenséggel még mindig nem, a kormány ugyanis még mindig nem tudta lezárni az unióval folytatott jogállamisági-korrupciós vitát, nem teljesített minden vállalást annak érdekében, hogy meggyőzze az EU-t: az uniós forrásokat megfelelően és korrupciómentesen költenék el az országban.
A trieszti kikötői hatóság összesen 160 millió euró értékben írt ki közbeszerzéseket különféle kikötőfejlesztési projektekre, ezek egyike a magyar állami Adria Port Zrt. által birtokolt, és kikötői koncesszióval rendelkező partszakasz rakpartosítása és a kiszolgáló csatorna kotrása. A közbeszerzés értéke 48,9 millió euró, a majdani győztesnek 605 napja lesz a munka befejezésére.
Ez még nem jelenti, hogy a magyar kikötői terminál elkezdhetne működni, a tervezett logisztikai központ felépítését már nem fogja elvégezni a kikötői hatóság uniós pénzből. Azt megelőzően ráadásul a területet kármentesíteni kell, ott ugyanis olajfinomító működött, amely a II. világháborúban találatot kapott.
Szijjártó Péter külgazdasági miniszter 2022 decemberében azt mondta, a magyar terminál 2026-ban kezdhet működni.
A kikötői koncessziót birtokló Aquila nevű olasz cég 2021. december 17-én került a kikötői projektre létrehozott Adria Port 100 százalékos tulajdonába, másfél évvel azután, hogy az adásvételt Szijjártó Péter tényként bejelentette. A külgazdasági miniszter azt is büszkén hangoztatta, hogy a megvásárolt koncesszió 60 évre szól – valójában 2074 szeptemberéig, vagyis minél később kezd működni a terminál, annál kevesebb lesz hátra a koncesszióból.
A kormány az exportáló magyar vállalatok tengeri kapujaként igyekszik lefesteni a trieszti terminált. A képet árnyalja, hogy valójában kompkikötőről (roll on–roll off terminál) van szó, amely nagy konténerhajók fogadására alkalmatlan.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Sokáig úgy tűnt, Donald Trump veje, Jared Kushner építhet luxusingatlant az egykori jugoszláv hadsereg 1999-ben lerombolt központjának helyén, ám Szerbiában egyre többen ellenzik ezt.
A volt igazságügyi miniszter elmúlt másfél éve került fókuszba.