Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A trieszti kikötő az uniós Helyreállítási Alapból finanszíroz több fejlesztési projektet, ezek egyike a magyar partszakasz rakpartosítása és a csatorna kotrása.
A trieszti kikötői hatóság közbeszerzéseket írt ki Olaszország Helyreállítási és Ellenállóképességi Terve (RRP) alatt – szúrta ki a Napi.hu a hajózási szaksajtó beszámolóit (például itt és itt). Az uniós országok az EU-hoz beadott RRP-k szerint férnek hozzá a pandémia utáni Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz (RRF) forrásaihoz–- Magyarország éppenséggel még mindig nem, a kormány ugyanis még mindig nem tudta lezárni az unióval folytatott jogállamisági-korrupciós vitát, nem teljesített minden vállalást annak érdekében, hogy meggyőzze az EU-t: az uniós forrásokat megfelelően és korrupciómentesen költenék el az országban.
A trieszti kikötői hatóság összesen 160 millió euró értékben írt ki közbeszerzéseket különféle kikötőfejlesztési projektekre, ezek egyike a magyar állami Adria Port Zrt. által birtokolt, és kikötői koncesszióval rendelkező partszakasz rakpartosítása és a kiszolgáló csatorna kotrása. A közbeszerzés értéke 48,9 millió euró, a majdani győztesnek 605 napja lesz a munka befejezésére.
Ez még nem jelenti, hogy a magyar kikötői terminál elkezdhetne működni, a tervezett logisztikai központ felépítését már nem fogja elvégezni a kikötői hatóság uniós pénzből. Azt megelőzően ráadásul a területet kármentesíteni kell, ott ugyanis olajfinomító működött, amely a II. világháborúban találatot kapott.
Szijjártó Péter külgazdasági miniszter 2022 decemberében azt mondta, a magyar terminál 2026-ban kezdhet működni.
A kikötői koncessziót birtokló Aquila nevű olasz cég 2021. december 17-én került a kikötői projektre létrehozott Adria Port 100 százalékos tulajdonába, másfél évvel azután, hogy az adásvételt Szijjártó Péter tényként bejelentette. A külgazdasági miniszter azt is büszkén hangoztatta, hogy a megvásárolt koncesszió 60 évre szól – valójában 2074 szeptemberéig, vagyis minél később kezd működni a terminál, annál kevesebb lesz hátra a koncesszióból.
A kormány az exportáló magyar vállalatok tengeri kapujaként igyekszik lefesteni a trieszti terminált. A képet árnyalja, hogy valójában kompkikötőről (roll on–roll off terminál) van szó, amely nagy konténerhajók fogadására alkalmatlan.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.