szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Építési és Közlekedési Minisztérium közleménye szerint Budaörs és Érd felbontaná az együttműködést velük és a Volánnal, a budaörsi önkormányzat már megszólalt az ügyben.

Budaörs önkormányzata két és fél éves tartozás miatt, Érd önkormányzata pedig saját döntésből lépne ki az illetékes tárcával kötött megegyezésből, miszerint az önkormányzat kompenzálja a szolgálatót a helyi buszokon elfogadott kedvezményes jegyek miatt – áll az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) lapunkhoz eljuttatott közleményében. A budaörsi önkormányzat azóta cáfolta a közlemény állításait.

A közlemény szerint 2016-ban vette át az állam a budapesti agglomerációs közlekedést, lehetőséget biztosítva az önkormányzatoknak arra, hogy a Volán buszain a településen belül a település lakói helyi bérlettel használhassák a járműveket. Ennek a költségeit kellett a településeknek arányosan megfizetni Lázár János minisztériumának.

Budaörs önkormányzata 2021 elejétől nem fizeti a díjat a Volánbusznak, írja a közlemény. Az ÉKM augusztus 6-ig adott időt az állításuk szerint két és fél éve tartozó budaörsi önkormányzatnak arra, hogy rendezze az ügyet – amennyiben nem születik egyezség, szeptember 6-tól kezdve kivezetnék a településről a szolgáltatást.

Mivel Budaörs mindvégig igénybe vette a szolgáltatást, a tartozásra a Volán és a szaktárca is igényt tart, ha Budaörs nem fizet, a minisztérium bíróságig viheti az ügyet.

Budaörs reagált az ÉKM-közlemény állításaira: az önkormányzat álláspontja szerint ők már két éve próbálnak egyeztetni az indokolatlanul magas költségtérítés mértékéről. 2022-ben megküldték a minisztériumnak az aláírt megállapodást, amelyre azóta sem kaptak választ. Kiemelték: Budaörs semmit nem fizet ki érvényes szerződés nélkül.

Az önkormányzat azért sem fizet, mert a költségekhez való hozzájárulás mértékének meghatározása szerintük teljesen átláthatatlan, valamint a környező településekhez képest úgy vélik, Budaörsnek aránytalanul magas összeget kéne fizetnie. A közlemény szerint van olyan környező település, amely 40-45 forintot fizet kilométerenként hozzájárulás címszó alatt, míg nekik 99 forintos díjszabással kell dolgozniuk.

Az augusztus elején kiküldött dokumentumot „ultimátumnak" tartják a szaktárca részéről, szerintük ez azt jelenti, hogy nincs helye alkudozásnak, el kell fogadniuk a minisztérium által kiszabott díjakat. Hozzátették: nem igaz az ÉKM nyilatkozata, nem szűnik meg Budaörsön a kedvezményes közlekedés.

Az ÉKM szerint Érden is megszűnik az együttműködés, itt a minisztériumi álláspont az idei évi díjkorrekciót okolja. A településnek a fizetendő 10 százalékával kellett hozzájárulni a költségekhez. 2022-ben az önkormányzat még 14 847 000 forintot fizetett a szolgáltatásért, ez idén 52 579 000 forintra emelkedett az ÉKM számítása alapján.

Az emelést a szolgáltató a teljesítmény növekedésével magyarázta, az önkormányzat azonban visszautasíthatta az ajánlatot, mivel túlzott teher lehet a város költségvetésére nézve.

Az ÉKM azt írja, a szolgáltatás szombatig van érvényben Érden, az évre arányosan még 30 613 000 forintot kell fizetnie az önkormányzatnak. Szerkesztőségünk megkereste az érdi önkormányzatot, hogy a rájuk vonatkozó állítások és pénzügyi adatok helyesek-e, és valóban felbontják-e ők is az együttműködést. Amint válaszolnak, cikkünket frissítjük.

Budakeszivel, Diósddal, Gyállal, Nagykovácsival, Pécellel, Remeteszőlőssel, Solymárral, Szigetszentmiklóssal és Törökbálinttal is van hasonló megállapodása a Volánnak, az ÉKM-nek pedig további 32 településsel van hatályban szerződése.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!