Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4e29c911-33a6-4f24-97e4-b50ffe8dec52","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"„Boguslawski mindig így csinálja. Megjelenik valahol, csodát tesz, és eltűnik” – mondja a kellékes a nagy lengyel színész vendégjátéka után Spiró György Az imposztorában. A Pesti Színházban bemutatott komédia új árnyalatot kapott, miután az író a harmadik felvonást itt-ott megváltoztatta.","shortLead":"„Boguslawski mindig így csinálja. Megjelenik valahol, csodát tesz, és eltűnik” – mondja a kellékes a nagy lengyel...","id":"20241221_hvg-spiro-gyorgy-az-imposztor-pesti-szinhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e29c911-33a6-4f24-97e4-b50ffe8dec52.jpg","index":0,"item":"916708b6-fa68-413a-bebe-8dbb95612d92","keywords":null,"link":"/360/20241221_hvg-spiro-gyorgy-az-imposztor-pesti-szinhaz","timestamp":"2024. december. 21. 15:30","title":"Mit mond 2024 végletekig megosztott Magyarországán Spiró György Az imposztor című drámája?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff35bed6-e5c0-4bee-9424-ebb3aed5f775","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A TIME magazin listáján – amelyen a 2024-es év 200 legjobb találmányát sorakoztatja fel – azok a megoldások is megtalálhatók, amelyek segítségével környezetbarát lehet az energiatermelés. Mutatjuk a legjobbakat.","shortLead":"A TIME magazin listáján – amelyen a 2024-es év 200 legjobb találmányát sorakoztatja fel – azok a megoldások is...","id":"20241221_2024-legjobb-talalmanyai-time-200-zoldenergia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff35bed6-e5c0-4bee-9424-ebb3aed5f775.jpg","index":0,"item":"2e23a6f4-625a-41d1-b66d-f74bf29e91dd","keywords":null,"link":"/tudomany/20241221_2024-legjobb-talalmanyai-time-200-zoldenergia","timestamp":"2024. december. 21. 10:03","title":"2024 legjobb találmányai: a gravitáció, ami áramot generál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e01d09ba-f376-4476-9902-2c7fe52dc84e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egyelőre nem tudja, függetlenként vagy valamilyen párt színeiben indul majd, ha úgy alakul, hogy részt vesz a választásokon. ","shortLead":"Egyelőre nem tudja, függetlenként vagy valamilyen párt színeiben indul majd, ha úgy alakul, hogy részt vesz...","id":"20241221_hadhazy-akos-dull-szabolcs-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e01d09ba-f376-4476-9902-2c7fe52dc84e.jpg","index":0,"item":"1740bbe8-2ae2-471c-8eb0-49ed2933b100","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_hadhazy-akos-dull-szabolcs-podcast","timestamp":"2024. december. 21. 14:42","title":"Ha családja is beleegyezik, Hadházy Ákos elindul a 2026-os választásokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27f1ff15-d330-464f-ab48-0a4532afbb3f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Intrum követeléskezelő friss felmérése szerint a fogyasztók egyharmada a mesterséges intelligenciát választaná a tartozáskezelés során az emberi ügyintézéssel szemben, mivel szerintük az objektív, diszkrét és előítéletmentes megoldásokat kínál. Azonban sokan aggódnak az MI alkalmazásával kapcsolatban, különösen az adatvédelem és az empátia hiánya miatt.","shortLead":"Az Intrum követeléskezelő friss felmérése szerint a fogyasztók egyharmada a mesterséges intelligenciát választaná...","id":"20241222_tartozaskezeles-behajtas-mesterseges-intelligencia-intrum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27f1ff15-d330-464f-ab48-0a4532afbb3f.jpg","index":0,"item":"009b325c-179a-488c-b943-5ec63a355b81","keywords":null,"link":"/tudomany/20241222_tartozaskezeles-behajtas-mesterseges-intelligencia-intrum","timestamp":"2024. december. 22. 14:03","title":"100-ból 19 ember MI-vel kérne kölcsön, a tartozás behajtását 100-ból 34 bízná inkább a gépre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a08faac7-5440-4ec7-9e5b-0b9add152b7c","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A hirdetés szerint a ház „ideális választás azoknak, akik a város zajától távol szeretnének élni”.","shortLead":"A hirdetés szerint a ház „ideális választás azoknak, akik a város zajától távol szeretnének élni”.","id":"20241220_orban-viktor-szomszedcinege-utca-elado-haz-hirdetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a08faac7-5440-4ec7-9e5b-0b9add152b7c.jpg","index":0,"item":"8d87ddcb-1c73-4fe3-918e-c55916f5a0a6","keywords":null,"link":"/elet/20241220_orban-viktor-szomszedcinege-utca-elado-haz-hirdetes","timestamp":"2024. december. 20. 21:15","title":"Árulják az Orbán Viktor szomszédjában lévő házat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"23bc6d87-243e-486a-b5ad-f12c6751dc28","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem mintha az autó bármiről is tehetne, de nem volt kegyelem. ","shortLead":"Nem mintha az autó bármiről is tehetne, de nem volt kegyelem. ","id":"20241222_Roncstelepen-zuztak-be-egy-utcan-driftelgeto-autos-Toyota-Suprajat-Katarban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/23bc6d87-243e-486a-b5ad-f12c6751dc28.jpg","index":0,"item":"d974c5e5-b1ff-4f13-b7e6-4b4532e122c7","keywords":null,"link":"/cegauto/20241222_Roncstelepen-zuztak-be-egy-utcan-driftelgeto-autos-Toyota-Suprajat-Katarban","timestamp":"2024. december. 22. 18:18","title":"Roncstelepen zúzták be egy utcán driftelgető autós Toyota Supráját Katarban – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14c34a35-6ee4-4a49-bd05-cdd3046fc951","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Samuel Patyt 4 évvel ezelőtt gyilkolták meg, miután egyik óráján Mohamed prófétát ábrázoló karikatúrákat mutatott a diákjainak.","shortLead":"Samuel Patyt 4 évvel ezelőtt gyilkolták meg, miután egyik óráján Mohamed prófétát ábrázoló karikatúrákat mutatott...","id":"20241222_parizs-tanar-gyilkossag-lefejezes-itelet-birosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14c34a35-6ee4-4a49-bd05-cdd3046fc951.jpg","index":0,"item":"8d947e55-a6d3-48f0-a64c-253268766d12","keywords":null,"link":"/vilag/20241222_parizs-tanar-gyilkossag-lefejezes-itelet-birosag","timestamp":"2024. december. 22. 13:28","title":"Nyolc embert ítéltek el a lefejezett párizsi tanár ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cddb0420-8f50-475f-987c-86d855735c58","c_author":"Ballai Vince","category":"kkv","description":"Mi közös lehet egy kézművescsempe-gyártóban és egy natúrborászban azon kívül, hogy vidékiek? Hogyan lehet belőlük közösséget kovácsolni, egyáltalán mi szükségük van rá? Petrik Ida közgazdásszal, a Modern & Stílusos Vidék Üzleti Közösség alapítójával beszélgettünk, aki idén megkapta a Green Brands Év Zöld Személyisége díjat.","shortLead":"Mi közös lehet egy kézművescsempe-gyártóban és egy natúrborászban azon kívül, hogy vidékiek? Hogyan lehet belőlük...","id":"20241221_petrik-ida-interju-modern-es-stilusos-videki-uzleti-kozosseg-ev-zold-szemelyisege-2024-vallalkozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cddb0420-8f50-475f-987c-86d855735c58.jpg","index":0,"item":"d85b4b59-4fba-44d4-93cc-dea9559e5492","keywords":null,"link":"/kkv/20241221_petrik-ida-interju-modern-es-stilusos-videki-uzleti-kozosseg-ev-zold-szemelyisege-2024-vallalkozas","timestamp":"2024. december. 21. 14:30","title":"Hogyan lesz a stílusos vidékiségből fenntartható közösség? - interjú Petrik Idával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Régi menetrendeket lapozgattunk, hogy megnézzük, mennyit lép vissza a MÁV azzal, hogy több járat is lassul az új menetrendben. Több vonalon is az 1980-as, 1990-es évek menetrendjeiben találkoztunk a 2024-re tervezett menetidőkkel, de például Miskolcról Budapestre az 1963-as menetrendváltás után 27 perccel gyorsabban lehetett eljutni, mint most.
„Ingázók kérték: Több ponton az utasok visszajelzései, kérései alapján változott az új menetrend!” Ezzel a címmel adta ki a héten a MÁV a december 10-től érvényes új, 2023/24-es menetrendjét, és bármilyen zengzetesnek is tűnik ez, valójában az elmúlt évek egyik legkínosabb menetrendváltása történik éppen. Kelet-Magyarország legfontosabb vasútvonalain ugyanis (az egy szem békéscsabait leszámítva) lassabbak lesznek a vonatok, mint eddig.
A MÁV ezt becsomagolta abba az indoklásba, hogy így „megbízhatóbbá válik a vonatközlekedés és kiszámíthatóbbak lesznek a csatlakozások”, de el is ismerte, mi volt a baj: annyi sebességkorlátozás van már, hogy a menetrendet hozzá kellett igazítani a többlet menetidőkhöz, mert az eredeti menetrend nem lett volna tartható.
Az azért extrém szintjét jelenti a visszafejlődésnek, amikor a menetrendváltással nem sikerül az addigi időnél sem megmaradni, hanem lassabb lesz a vonal. De pontosan meddig megyünk vissza az időben? Erre kerestük a választ régi menetrendeket böngészve.
Az érintett járatok
Miskolcról a Keleti pályaudvarra 2 óra 5 perc helyett 2 óra 14 perc lesz az út – először itt 7 perc lassulásról számoltak be, ehelyett lett 9,
a Nyugati–Nyíregyháza út 3:01-ről 3:07-re nő, ugyanez a másik irányban 3:03-ról 3:08-ra; ennek az útnak a Budapest–Debrecen szakasza 2:28 helyett 2:33, Debrecenből Budapest felé 2:30 helyett 2:34 lesz,
a Budapest–Szeged táv 2:22 helyett 2:26 lesz, a Szeged–Budapest útvonal 2:22-ről 2:25-re nő,
a Miskolc–Tornanádaska vonalon 1:34-ről 1:47-re nő a menetidő, másik irányban 1:42-ről 1:56-ra,
a Hatvan–Szolnok út 1:19 helyett 1:25 lesz mindkét irányban,
Hidasnémetiből Miskolcra pedig 53 helyett 55 perc alatt érnek oda az InterCityk.
A Budapest–Lajosmizse út 2 óráról 2:02-re nő, visszafele 2:01-ről 2:04-re,
a záhonyi vonal fővárosi elővárosi szakaszán két perccel lesz hosszabb az út, a Monor–Nyugati táv 35-36-ról 37-38 percre nő.
A mostani változás egyik legnagyobb vesztese,
a miskolci vonal arra a szintre megy vissza, aminél lassabb utoljára abban a hónapban volt, amikor Orbán Viktor megszületett.
Pedig óriási változásról számolt be a Magyar Vasutas 1963. május 1-jei ünnepi száma. Arról írt: a Budapest–Miskolc vasútvonalon az új menetrend életbe léptétől már az összes vonatot villamosmozdony húzza majd, így 100 km/órás alapsebességgel közlekedve az addigi 2 óra 18 percről 1 óra 57 percre csökken a menetidő. Most, hatvan évvel később 2 óra 14 percre állunk vissza.
De volt ez már ennél is gyorsabb: amikor 1991 nyarán az országban elsőként ezen a vonalon bevezették az InterCity vonatokat, akkor 1 óra 47 perc alatt lehetett eljutni Miskolcról Budapestre, vagyis az új menetrend 27 perc lassulást jelent 32 év alatt. De már az InterCity előtt is jártak expresszvonatok, szintén 1 óra 47 perces menetrend szerinti idővel, az 1980-as években. Régen ezeken a borsodi megyeszékhelyről megállás nélkül lehetett a fővárosba jutni, de nem lehet mindent erre fogni, mert a legtöbb InterCity most is csak Mezőkövesden áll meg útközben.
Retró InterCity (IC)-vonat az első IC-vonat 30 évvel ezelőtti elindítása alkalmából tartott sajtótájékoztató után Miskolcon, a Tiszai pályaudvaron 2021. június 5-én.
MTI / Vajda János
Az, hogy a pálya annyira romlik, hogy emiatt lassítani kell a vonatokat, azért is meglepő, mert nemrég költöttek el 160 milliárd forintot a felújítására; ez volt az a vonal, amelynek a fejlesztése kapcsán a MÁV megvádolta Mészáros Lőrinc cégét olyan apróságokkal, mint hogy kihagyták a vasbetonból a vasat, hogy kábelek hiányoznak, vagy hogy több ponton követhetetlenül eltérnek az eredeti tervekből. Pedig micsoda ígéretek voltak! „A fejlesztésnek az volt a célja, hogy a szakaszon a vonatok gyakrabban közlekedjenek” – mondta a 2022-es átadón Vitézy Dávid, akkor még államtitkárként. De voltak korábban olyan mondatok is, amelyekhez képest ez még nagy visszafogottság: 2011-ben Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője még ott tartott, hogy a felújítás után 1 óra 33 perc lehet a menetidő, a hosszú távú cél pedig az, hogy a Hatvan–Miskolc szakaszt át lehessen alakítani 200 km/órás tempóra alkalmassá, ami 1 óra 23 perces Miskolc–Budapest utat jelentene. Még egyszer: most 2 óra 14 perc lesz az új menetrendben.
A Budapest–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonalat is felújították nemrég, erre csak 75 milliárd forintot költöttek el. Amikor azt 2021-ben átadták, a NIF Zrt. vezérigazgató-helyettese azt mondta: „Célunk a közösségi közlekedést igénybevevő lakosság mobilitásának segítése, ami a jelenleg befejezett fejlesztéssel teljesült, hiszen a 100. számú vasútvonalon közlekedők mintegy 20 perccel hamarabb elérhetik úti céljukat.” Nem sikerült.
Egy lelkes gyűjtőnek köszönhetően azt tudjuk, hogy 1993-ban az újonnan bevezetett InterCity 2 óra 22 perc alatt tette meg a Debrecen–Budapest utat, Nyíregyházáról a Nyugatiba beérni pedig 2 óra 55 percbe telt – igaz, akkor még csak Hajdúszoboszlón állt meg útközben a vonat, azóta már Püspökladányban, Szolnokon, Cegléden, Ferihegyen és Kökin is. Ennél lesz az új menetrend 12 perccel lassabb.
Debreceni pályaudvar
MTVA / Oláh Tibor
Ha viszont még egy kicsivel távolabbra megyünk, és ugyanebből a gyűjteményből elővesszük az InterCityk előtti, 1987-es menetrendet, azt látjuk: a Hajdú expressz nevű vonat, amely Nyíregyháza és a Nyugati pályaudvar között csak Debrecenben és Hajdúszoboszlón állt meg, 3 óra 8 perc alatt tette meg a teljes utat, egyetlen perccel lassabban, mint amire 2023 végén visszaállunk. A Debrecen és a főváros közötti szakaszát 2 óra 33 perc alatt teljesítette, ennél most egy perccel még mindig hosszabb lesz az út.
A Szeged és Budapest közötti út már eddig is negyedórával volt hosszabb, mint 1997-ben, most viszont erre is rátesznek még 3-4 percet (2:07 helyett már 2:26 lesz most). Így a szint, amihez most visszatérünk, az 1987-es: akkor a gyorsvonatnak 2 óra 29 percre volt szüksége a teljes úthoz.
És mi a helyzet az agglomerációban, ha már az onnan ingázókra hivatkozik a MÁV?
A fővárosi elővárosi közlekedésben a lajosmizsei vonalon nő meg a menetidő 2-3 perccel. Budapest utolsó nem villamosított elővárosi vonalán most ezt a 73 kilométeres távot 2 óra 4 perc alatt lehet majd megtenni (ne számoljuk ki inkább, mekkora átlagsebességet jelent ez, szomorúak leszünk) – ez az a vonal, amelynek kapcsán Vitézy Dávid, immár nem államtitkárként és a MÁV egymásnak ugrott, hogy tényleg onnan vittek-e el vonatot az újonnan átadott Szeged–Szabadka vonalra.
Kedden kora reggel hosszú évek után újraindult a Szeged és Szabadka közötti vasúti személyszállítás. Lázár Jánossal ültünk az első vonaton, akit kérdeztük például a további vasútfejlesztési terveiről is, de a miniszter elárulta azt is, hogy miért készpénzpárti annyira, hogy még akár egy mi hazánkos alkotmánymódosítást is támogatna.
És ezen a ponton kell köszönetet mondani annak a vasútrajongónak, aki a lajosmizsei vonal elmúlt 87 évéből szinte minden menetrendet összegyűjtött és felrakott a netre. Az ő gyűjtéséből tudjuk, hogy az 1975-ös menetrendben a Lajosmizse–Nyugati távot már volt egy reggeli vonat, ami percre pontosan 2 óra alatt megtette, a legtöbb 2 óra 4 perc alatt ment végig, épp annyival, mint most, a decemberi menetrendváltástól kezdve. 1987-ben pedig már 1:58-ra sikerült ezt levinni.
Ami pedig Budapest külső kerületeit illeti: a Kőbánya–Kispest és a Nyugati pályaudvar közötti út most 17-18 percre nő. Ennél lassabb szintidővel utoljára egy 1970-es menetrendben találkozhattunk, 1975-re már 16 percre levitték, 1993-ban pedig 14-nél jártak. Azt persze nem tudjuk garantálni a régi menetrendeket olvasgatva, hogy ezeket az időket tényleg sikerült akkoriban tartani is – de az is csak egy ígéret most a MÁV-tól, hogy ha lassabb közlekedést írnak be az új menetrendbe, akkor az majd valóban tartható is lesz.
Egykor Orbán Viktor neve egyet jelentett a szabadsággal. Mára egyet jelent a törvénysértések következményeitől való szabadulással – írja Bartosz T. Wieliński, a Gazeta Wyborcza főszerkesztő-helyettese. Vélemény.