A MÁV szerint komoly hiányosságai vannak a Mészáros Lőrinc cége által elnyert vasúti beruházásnak

Kihagyott vasbeton, el nem szállított veszélyes hulladék és balesetveszélyes körülmények is szerepelnek az állami vasúttársaság problémaistáján.

  • hvg.hu hvg.hu
A MÁV szerint komoly hiányosságai vannak a Mészáros Lőrinc cége által elnyert vasúti beruházásnak

Két levélben, összesen 19 pontba szedve sorolja a MÁV a műszaki és minőségi kifogásait Mészáros Lőrinc cégével szemben – írja a Szabad Európa a birtokába került dokumentumokra hivatkozva.

Sok esetben kihagyták a vasat a vasbetonból az R-Kord Kft. által végzett vasúti fejlesztés során, máshol balestveszélyes körülmények, veszélyes hulladék maradt az építkezés után. Mindezt már az Építési Minisztérium is szóvá tette ezt a Mészároshoz köthető cégnek.

További kifogásként szerepel, hogy:

  • a földbe elhelyezett kábelek nyomvonala több helyen eltér a jóváhagyott kiviteli tervtől, ráadásul az úgynevezett markerek is több esetben hiányoznak;
  • az R-KORD a kivitelezés során többször is eltért az eredeti tervektől, de mivel az eltérésekről nem készültek úgynevezett fedvénytervek, ezért „követhetetlen kivitelezések” történtek.

A GSM-R keretében az eredeti tervek szerint összesen 2225 kilométernyi hazai vasútvonal mentén épülne ki korszerű informatikai és hírközlési rendszer. A program első üteme már megvalósult, a második ütemre 2018-ban írták ki a közbeszerzést, amelyet a Mészáros Lőrinc tulajdonába tartozó R-Kord Kft. nyert el konzorciumban. A közbeszerzés értéke 58,8 milliárd forint volt.

Szabad Európa: Nem fizet Mészáros cége, nehéz helyzetbe került több magyar vállalkozás

Ki emlékszik még azokra az időkre, amikor a Bahamákra kellett menni bankszámlát nyitni. Van sokkal egyszerűbb módszer is, amihez még az országot sem kell elhagyni, ellenben szinte biztosak lehetnek benne, hogy az állam is talál pár milliárdot, amit odatesz a pénzük mellé.

Az R-Kord később az elszállt költségekre hivatkozva fordult az Építési Minisztériumhoz, a kormány pedig idén februárban egy nem nyilvános határozattal arról döntött, hogy 17 milliárd forint értékben juttathatnak pluszforrást a beruházásra.

A Szabad Európa úgy tudja, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium vasúti beruházások támogatásáért felelős helyettes államtitkára, Kikina Artúr április 11-én levélben arra utasította Mészáros Lőrinc cégét, valamint annak konzorciumi partnerét, hogy tíz napon belül kezdje meg a MÁV által jelzett problémák vizsgálatát és javítását. Arról, hogy ez megtörtént-e, nincs információja a lapnak, de keresték az illetékes államtitkárt és a minisztériumot is, akik egyelőre nem reagáltak.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Jó sokat költött a MÁV felújításra, csak nem ott, ahol szükség volt rá: kellett a pénz a Budapest–Belgrádra

Jó sokat költött a MÁV felújításra, csak nem ott, ahol szükség volt rá: kellett a pénz a Budapest–Belgrádra

A magyar vasút olyan, mint a magyar oktatás vagy az egészségügy: rendkívül elhivatott emberek hatalmas munkája kell ahhoz, hogy ellensúlyozzák, mennyire kevés pénzt ad az állam. Ami pénz a vasútra megy, az arra jó, hogy a menetrend ne nagyon romoljon, a legrosszabb kocsikat lecseréljék, na és hogy a Budapest–Belgrád vasút épüljön.