Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e94b4485-100f-4bbe-a5de-35443cb8ec71","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„A Pride betiltásának célja nem a gyermekvédelem vagy a vallási vakbuzgóság, hanem az elterelés” – mondja a kerület alpolgármestere.","shortLead":"„A Pride betiltásának célja nem a gyermekvédelem vagy a vallási vakbuzgóság, hanem az elterelés” – mondja a kerület...","id":"20250325_obuda-varoshaza-szivarvany-zaszlo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e94b4485-100f-4bbe-a5de-35443cb8ec71.jpg","index":0,"item":"1eaae572-8316-4475-8595-daa2227adf79","keywords":null,"link":"/itthon/20250325_obuda-varoshaza-szivarvany-zaszlo","timestamp":"2025. március. 25. 13:32","title":"Szivárványzászlót tűztek ki az óbudai városháza épületére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cab319fd-7f64-4a80-b746-d8ece4af25ef","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Sajtótájékoztatót tartott a Tisza elnöke a népszavazási kezdeményezésről.","shortLead":"Sajtótájékoztatót tartott a Tisza elnöke a népszavazási kezdeményezésről.","id":"20250324_Magyar-Peter-sajtotajekoztato-nemzet-hangja-nepszavazasi-kezdemenyezes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cab319fd-7f64-4a80-b746-d8ece4af25ef.jpg","index":0,"item":"8844a25b-97ba-4d41-a34d-b8855e936381","keywords":null,"link":"/itthon/20250324_Magyar-Peter-sajtotajekoztato-nemzet-hangja-nepszavazasi-kezdemenyezes-ebx","timestamp":"2025. március. 24. 09:27","title":"Magyar Péter: A cél a kétharmados győzelem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e63a7c1-7bf9-4617-bc80-28a6d3f91a39","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A The New York Times belső dokumentumokra hivatkozva arról írt, hogy a Bryan Johnson által kínált étrend-kiegészítő, a Longevity Mix szedése után az 1700 tesztalany jelentős része nem kívánt mellékhatásokat tapasztalt.","shortLead":"A The New York Times belső dokumentumokra hivatkozva arról írt, hogy a Bryan Johnson által kínált étrend-kiegészítő...","id":"20250324_bryan-johnson-fiatalsag-longevity-mix-tanulmany-mellekhatasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e63a7c1-7bf9-4617-bc80-28a6d3f91a39.jpg","index":0,"item":"a3e13088-20f2-4440-9491-cbf96d167879","keywords":null,"link":"/tudomany/20250324_bryan-johnson-fiatalsag-longevity-mix-tanulmany-mellekhatasok","timestamp":"2025. március. 24. 09:03","title":"Rosszul lettek a tesztalanyok, miután kipróbálták a fiatalságot kínáló milliárdos étrend-kiegészítőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27a54757-7c25-43d9-9f86-a64a226e198c","c_author":"HVG","category":"360","description":"A folyóirat mostani két vezetője két terjedelmes interjúban szólaltatta meg a lap két korábbi irányítóját. Ebből is kiderül, hogy a lap az irodalomtörténet kimeríthetetlen kincsesháza.","shortLead":"A folyóirat mostani két vezetője két terjedelmes interjúban szólaltatta meg a lap két korábbi irányítóját. Ebből is...","id":"20250324_hvg-Literatura-Kritika-folyoirat-sajtotortenet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27a54757-7c25-43d9-9f86-a64a226e198c.jpg","index":0,"item":"c7b616dc-65c9-4fc5-a601-c8e7839bba6f","keywords":null,"link":"/360/20250324_hvg-Literatura-Kritika-folyoirat-sajtotortenet","timestamp":"2025. március. 24. 12:15","title":"A kádári kultúrpolitika és egy 1989-es tabudöntés felidézésével ünnepel az 50 éves Literatura","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b08028bf-a2c6-4e7f-b634-fe3422fc5db2","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Kétszer támadt a férfira, aki másodszorra eltalálta a medvét.","shortLead":"Kétszer támadt a férfira, aki másodszorra eltalálta a medvét.","id":"20250324_medve-tamadas-szlovakia-fejsze-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b08028bf-a2c6-4e7f-b634-fe3422fc5db2.jpg","index":0,"item":"e23e184c-563b-4fd8-bbf7-175cf2f2902c","keywords":null,"link":"/elet/20250324_medve-tamadas-szlovakia-fejsze-video","timestamp":"2025. március. 24. 11:38","title":"Medve támadt egy férfira Szlovákiában, erre ő fejen csapta a fejszéjével – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4003c6b7-c3da-4216-b07c-3d696f3e8794","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Érkezőben az erősen limitált szériás Golf GTI 50th Anniversary Edition.","shortLead":"Érkezőben az erősen limitált szériás Golf GTI 50th Anniversary Edition.","id":"20250324_kulonleges-uj-golf-gti-vel-rukkol-elo-a-vw","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4003c6b7-c3da-4216-b07c-3d696f3e8794.jpg","index":0,"item":"98c21297-8f30-46d8-84dd-cd98cba1f1a8","keywords":null,"link":"/cegauto/20250324_kulonleges-uj-golf-gti-vel-rukkol-elo-a-vw","timestamp":"2025. március. 24. 06:41","title":"Különleges új Golf GTI-vel rukkol elő a VW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19cd6fef-826c-46a6-b67c-4cd91b33e4a5","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Fémpor, fólia és műanyag is égett már nagy mennyiségben a Monifer Kft. telephelyén, több bírságot is kaptak. Szerintük nincs semmi látnivaló.","shortLead":"Fémpor, fólia és műanyag is égett már nagy mennyiségben a Monifer Kft. telephelyén, több bírságot is kaptak. Szerintük...","id":"20250324_heves-megye-akkuhulladek-tuz-birsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19cd6fef-826c-46a6-b67c-4cd91b33e4a5.jpg","index":0,"item":"8ec90db5-f635-4578-a31e-4ffd6a838154","keywords":null,"link":"/kkv/20250324_heves-megye-akkuhulladek-tuz-birsag","timestamp":"2025. március. 24. 10:06","title":"Engedély nélkül tárolt és kigyulladt akkuhulladék miatt büntettek egy Heves megyei céget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12b8b7ed-e00c-4e50-8c60-d063ba15c2e2","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hét hónapja a leggyorsabb ütemű volt az euróövezet gazdasági növekedése márciusban a londoni S&P Global Market Intelligence piackutató intézet és a Hamburg Commercial Bank AG közös felmérése szerint.","shortLead":"Hét hónapja a leggyorsabb ütemű volt az euróövezet gazdasági növekedése márciusban a londoni S&P Global Market...","id":"20250324_eurozona-gazdasag-bovules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12b8b7ed-e00c-4e50-8c60-d063ba15c2e2.jpg","index":0,"item":"b2a78d5f-f405-4296-9acf-da37a06db203","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250324_eurozona-gazdasag-bovules","timestamp":"2025. március. 24. 11:21","title":"Hét hónapja nem gyorsult ilyen ütemben az eurózóna gazdasága","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Enélkül jelentősen le fog maradni az Európai Unió a vetélytársak mögött.
Beavatkozás fogunk sürgetni, uniós szinten próbálunk egy dossziét kinyitni, amiben egy közös, európai szintű elektromosautó-vásárlást ösztönző támogatást kell indítani – mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Hungarian Business Leaders Forum (HBLF) konferencián. Szerinte ez nemcsak Magyarországnak fontos, hanem egész Európának is, majd hozzátette, hogy le kell menni termékszintre, és úgy kell támogatásokat osztani.
Nagy szerint a legfontosabb dolog, hogy az elektromos autók terjedése gyorsul, igen jelentős mértékben Kínában, de az EU-ban is, ahogy az USA is kezd emelkedni, méghozzá nagy erővel. Ugyanakkor az USA jelenleg két évvel le van maradva a miniszter szerint, Kína így átvette az autógyártásban az első helyet, hiszen sokkal több autót tudnak előállítani, mint Németország vagy Japán. A nagy előnyt részben az is adja, hogy Sanghajban van egy nagy Tesla-gyár, ahonnan Európába is exportálnak. A második cég Kínából a Szegeden is építkező BYD – említette meg.
Kínában közel 30 százalék az elektromos autók aránya az új autóknál (2022-es adat), Európában 21 százalék, az USA-ban mindössze 8 százalék. Kína a fejébe vette, hogy az átállást végig kell csinálni, és Európa is lépett, hiszen idővel nem lehet majd mást, csak elektromos autót árulni.
Az állami támogatásokkal kapcsolatban azt említette, hogy az nagyon fontos, hiszen az elektromos autók jelenleg még nagyon drágák, ezt támogatni kell mindenképpen. Mellé kell rakni az államnak pénzt – hangsúlyozta Nagy, aki szerint globálisan a beruházások 10 százalékát támogatják az országok. Ez pénzben 30-40 milliárd dollárt jelent. „Kína a végtelenségig támogatja ezeket, 23 milliárd dollár hozzájuk köthető, az EU 14 milliárdot tesz hozzá az iparághoz” – emelte ki, hozzátéve, hogy szerinte idén ez az összeg globálisan akár 100 milliárd euróra is emelkedhet.
A bőkezű támogatások miatt a zöld ipart jelenleg Kína dominálja, az USA gyorsan tör fel, míg Európa kezd lemaradni. Meghökkentő, hogy az USA hogyan képes ilyen gyorsan felpörögni, egy év alatt 100-150 milliárd dollárt kapacitált a feldolgozóiparba, az is lehet, hogy 2024-ben már Kína mellett fog állni a gyártókapacitásban – vélte Nagy, aki szerint ez jelzés is az EU-nak, hiszen ő is képes lenne ekkorra ugrásra, de ahhoz fel kellene ismerni, hogy „nincs mese”. Az EU egyelőre tanácskozik, maradjunk ennyiben – tette hozzá.
A ritka fémekkel kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy Kína itt is jól áll, ám az EU megint lemaradt, hiszen akkor fogta fel, mekkora ügyről van szó, amikor az USA-Kína chipháborúban az ázsiai ország elkezdte korlátozni az exportot.
Európában az is gond, hogy a hagyományos autóiparban jelentős túlkapacitás alakult ki, ezt jól mutatja, hogy 60-70 százalékos az autógyárak kapacitáskihasználtsága, míg Kínában ez gyakran 90 százalék környékén van. Nagy szerint tavaly decemberig Németország jól csinálta, hiszen volt egy erős támogatási programja, ám akkor a költségvetési gondok, azaz az adósságfékszabály miatt megszüntették ezt, pedig addig 2016 óta 10 milliárd eurót költöttek erre a célra. Mindez a vásárlók részére 4500 eurót jelentett, az autógyártók számára 2 250 eurót, ennek is volt köszönhető, hogy óriási ugrást mérhettek az elektromos autók terjedésében. A megszűnés miatt simán lehet, hogy 15 százalékkal visszaesik majd az e-autó-eladások száma 2024-ben – vélte Nagy.
Enélkül most éppen elbocsátási hullám van az autóiparban, ami a beszállítókra is kezd már kihatni. Ezzel kapcsolatban megjegyezte azt is, hogy amíg Németországban csökken az autóiparban foglalkoztatottak száma, az USA-ban pedig nő. Ez is azt mutatja, hogy Európában túlzottak a kapacitások.
Na de miért fontos mindez Magyarország számára? Nagy szerint azért, mert mi is nagyok vagyunk ebben. A járműexportunk GDP-arányosan az EU-ban a negyedik, ami azt jelenti, hogy van egy nagy jármúipari kitettségünk, ám Nagy szerint ezt inkább úgy kell megfogalmazni, hogy Magyarország felvette a fonalat, hogy csináljon egy nagy elektromosautó-ökoszisztémát. Én azt gondolom, hogy ez jó döntés volt – tette hozzá Nagy, aki szerint a külföldi cégek szerint is jó befektetési lehetőségeket kínál Magyarország, hiszen innen könnyen lehet exportálni.
A magyar gazdaság szempontjából éppen ezért fontos, mi van az e-autó-piacon, már csak azért is, mert Magyarország negyedik legnagyobb akkumulátorgyártó a világon. Ezután mutatott egy térképet, a kiépült ökoszisztémáról, megjegyezve, hogy „Magyarország nem is látszik alatta”, annyi projekt van. Ugyanakkor Európában megakadt ez a piac, ami nem jó, hiszen mi ide exportálunk, nem Kínába. Jó példa erre, hogy az itt készülő akkumulátorok 50 százaléka Németországba megy, az arány pedig növekszik – hangsúlyozta Nagy.
A rossz hír, hogy mi is érezzük, hogy valami lassul Németországban, ami megjelent a 2023 utolsó negyedéves magyarországi adatain is – év/év alapon visszaesés volt. Amíg 2023 egész évében 9,3 százalékkal nőtt a villamos berendezések gyártása, addig decemberben 23 százalékos esést lehetett látni.
Éppen ezért is kell európai szintű e-autó-vásárlást ösztönző programot indítani – emelte ki Nagy, hozzátéve, hogy az USA-ban 4000 dollár a támogatás, Kínában 4175 dollár, addig Európában mindössze Németország adott ilyen támogatást, ám ez is megszűnt.
Ha az autót nem támogatjuk, akkor nem lesz napelem sem a házakon, hiszen az egész ökoszisztéma számít – vonta le a végkövetkeztetést Nagy. Az EU-elnökség Magyarországé lesz a második félévben, ekkor megnyitjuk ezt a dossziét, ám nem lesz könnyű dolog, hiszen egyhangú döntés kell majd.