Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Elkezdték az emberek a tavaly elhalasztott vásárlásokat bepótolni, de még kell idő, amíg javulhat a helyzet a műszaki boltokban – mutatták be a Media Markt vezetői. A középső árkategória iránti érdeklődés szinte eltűnt, akinek nincs pénze prémium termékre, az a belépő szintet keresi.
Romlott a saját anyagi helyzete tavaly ősz óta, és nem is lesz jobb – ezt a válaszlehetőséget választotta ki a megkérdezettek 42 százaléka a Media Markt felmérésében. A reprezentatív kutatásban részt vevők 22 százaléka mondta azt, hogy változatlannak érzi a gazdasági helyzetét, és nem is bizakodó a jövőt illetően. A legtöbbeknek, a válaszadók 23 százalékának 31 és 50 ezer forint között nőttek a havi fix kiadásai.
Azt a kereskedelemben is érzik, amit az országos forgalomról is mutatnak a statisztikák: egy kicsit nő már a forgalom a tavaly ilyenkorihoz képest. A Media Markt üzleteiben a látogatószám csökken, de aki betér, az már elkezdett egy kicsit bátrabban vásárolni, valószínűleg a tavaly elhalasztott vásárlásaikat pótolják – mondta Szilágyi Gábor, a vállalat ügyvezető igazgatója.
A fogyasztói szokások persze átalakultak, 10-15 százalékkal jobban nő az energiatakarékos termékek forgalma az ugyanolyan fajtájú, de nem energiatakarékos árukhoz képest. A másik fontos változás az, hogy az elmúlt hónapokban jobban megindult a lefelé vásárlás – a kérdőív ezt úgy fogalmazta meg, hogy inkább az olcsó, de nem minden szempontból az eredeti elképzelésnek megfelelő terméket veszik az emberek. A műszaki cikkeknél 62 százalék számolt be erről, ami nem annyira magas, mint az élelmiszer-vásárlásnál mért 85 százalék, de így is nagy változás.
Az is látványos újdonság, hogy a középső árszegmens iránti érdeklődés eltűnt: aki prémium kategóriás terméket meg tud engedni magának, az továbbra is azt keresi, aki viszont nem prémiumot keres, az már inkább a belépő árszintet választja, nem a közepeset. Az a kutatásból is kiderül, hogy a legfontosabb tényező a magyar vásárlók számára az ár, mellette a termék funkcióit és az energiatakarékosságát figyelik a legtöbben.
A szolárgenerátorok iránt nőtt óriásit a kereslet az elmúlt hónapokban, de az e-rollereket és az azokhoz használt védőeszközöket is egyre többen keresik. A fiatal generációhoz köthető még egy fontos változás: egyre kevesebb tévét vesznek, inkább mobilt vagy számítógépet használnak ehelyett is. A foci-Eb-től még azt várják, hogy 15-30 százalékkal meg fog ugrani a tévék iránti kereslet, ez lehet a kivétel, amikor még hagyományos televíziót többen vehetnek.
A Media Marktnál most úgy számolnak, hogy a helyzet már kezd javulni, az év második felében lehet már pozitívabb a kép. Némi továbbterjeszkedés is lehet, a cég Egerben nyitja meg a következő áruházát a tavasz végén, egy logisztikai központ pedig Ecseren nyílik, oda augusztusban költöznek be.
A fiatal korosztály elkezdte tanítani a saját szüleit és nagyszüleit arra, hogy hogyan lehet egy műszaki termék életciklusát kitolni, és a már nem használt műszaki cikkeket felújíttatni vagy visszacserélni – mondta el Magyar Norbert kereskedelmi igazgató. A cég a mobiltelefonokra és a notebookokra tervezi idén elindítani ezt a csereprogramját: be lehet majd vinni oda a régi készülékeket, azt a vállalat visszavásárolja, és felújítás után visszateszi a polcra. De nem csak az IT-termékeknél van ebben jövő: más országokban az látszik, hogy régi mosógépeket és hűtőket is visszavisznek az emberek, azokat pedig felújítás után újra el lehet adni.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.