szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A többség 80-320 ezer forint között költene, és nem készpénzzel fizetne. A legnépszerűbb úti célok Horvát- és Olaszország. Legalábbis az utazni szándékozó 40 százaléknál.

A magyarok 40 százaléka tervez idén külföldi nyaralást, a legnépszerűbb úti célok pedig fej-fej mellett Olaszország és Horvátország – derül ki a Visa közép-kelet európai utazási és fizetési szokásokat vizsgáló felméréséből, amely hét régiós országban, köztük Magyarországon végeztek el a bank- és hitelkártya-használók körében. Egyik fő megállapításuk, hogy egyre nő a digitális fizetések jelentősége, ezt választja a turisták 80 százaléka (2023-ban még 77 százalék volt így vele). 

A magyar válaszadók – akiknek közel fele fejenként 80 és 320 ezer forint közötti összeget szán leghosszabb külföldi utazására idén – 84 százaléka fizet majd kártyával, okostelefonnal vagy okosórával, és közülük 27 százalék preferálja a mobilfizetést, amivel a megkérdezett országok élmezőnyébe tartozunk. 

A megkérdezettek, akik külföldön fizetésre használják a kártyájukat, elsősorban a kártyás vásárlás által nyújtott kényelmet, a gyorsaságot értékelik, illetve azt, hogy elkerülhetik a készpénz elvesztésének kockázatát.

Visa

A magyar fiatalok is szívesen fizetnek mobillal, különösen a 18–25 év közötti válaszadók, akiknek 39 százaléka tervezi, hogy okostelefonnal vagy okosórával fizet majd utazása során.

Az idén külföldi nyaralást tervező közép- és kelet-európaiak háromnegyede az indulás előtt dönt arról, hogyan fizet majd az út során. Ha olyan országba utaznak, ahol más pénznemben fizetnek, 53 százalékuk tervezi ugyanazt a kártyát használni, amit otthon is használ. A magyarok és a románok döntenek leginkább másik kártya használata mellett. A kártyahasználó hazai utazók 59 százaléka, olyan kártyát választ az utazásához, amely többdevizás számlához kapcsolódik.  

Nőtt a magyarok utazási kedve

Idén a magyarok 40 százaléka tervez külföldi nyaralást, szemben a 2023-as 32 százalékkal. Idén is az európai úticélok a legnépszerűbbek: a megkérdezettek többsége Olaszországba, Horvátországba vagy Ausztriába szeretne utazni. Idén átlagosan 7 napot nyaralunk majd, a külföldön töltött időt pihenésre (56 százalék) és városnézésre (57 százalék) fordítjuk, de az utazók 18 százaléka barátokat, családtagokat látogat meg. 

2023-hoz képest némileg csökkent azoknak a száma, akik elé az infláció és a megélhetési költségek emelkedése utazási akadályt gördít, tavaly a megkérdezettek 26, idén 23 százaléka nyilatkozott így. A magyarok fele akár két-három külföldi utazást is tervez, a legtöbb utazást főszezonban, mivel ekkor tudják összehangolni a szabadságokat a barátokkal, családtagokkal.

Visa felmérés utazási fizetési szokások
Visa

Az idénre tervezett utazások 65 százalékát önállóan szervezik meg, ez Magyarországon a legjellemzőbb a vizsgált országok között. Az utazás tervezésekor szívesen használjuk az internetet a Visa kutatása szerint az önállóan szervezett utazások esetén a szállást (64 százalék) és az utazást (32 százalék) is ilyen módon vásároljuk meg. Mindkét szolgáltatás esetében a legnépszerűbb fizetési módnak a bankkártya bizonyult. Az önálló nyaralásszervezés az összes közép-kelet-európai ország körében a legnépszerűbb módja az utazás megtervezésének.

Az utazásaink 29 százaléka szervezett utazások formájában valósul meg, az ilyen utak 61 százalékát online, az utazási iroda weboldalán keresztül, 16 százalékát aggregátor platformokon keresztül, 23 százalékát pedig utazási irodában, személyesen vásároljuk meg. A szervezett utazások esetében is a kártya a leggyakrabban megjelölt fizetési mód az online vásárláskor.

A fiatal generáció jóval nagyobb része, 85 százaléka intézi a nyaralását online, és közel ilyen arányban (83 százalék) fizetnek digitálisan.

Visa

Mire és mennyit költünk nyaraláskor?

A felmérés adatai alapján idén átlagosan fejenként 328 ezer forintot szánnak a magyarok a leghosszabbra tervezett külföldi utazásokra. 47 százalékuk 80-320 ezer forint közötti kiadással tervez, 9 százalékuk pedig nem tudja pontosan, hogy mennyit költ majd. A pihenés helyszínén elsősorban ételre és italra, szórakozásra és ajándéktárgyak vásárlására költenének a legtöbben. 

Kiderült még, hogy a magyar utazók 24 százaléka fizetne szívesen többet a “zöld”, fenntartható megoldásokért utazás közben, és további 21 százalék lenne hajlandó környezetbarát módon utazni, ha ezzel megtakarítást érhet el. Ezzel az aránnyal a régiós országok élmezőnyében vagyunk, csak a román válaszadók előztek meg bennünket a maguk 28 százalékával.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!