szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?

A német vasutak késnek, olykor törlik őket, gyakran túlzsúfoltak – a Deutsche Bahn nem tudta kezelni azt az utastöbbletet, melyet a futball-Európa-bajnokság jelentett Németországban. A közszolgálati Deutsche Welle arra hívja fel a figyelmet, hogy a helyzet tovább romolhat, mielőtt javulhatna.

Nagyobb türelmet kér a Deutsche Bahn mindenkitől, aki a következő években vonatra száll Németországban. Megértésre és türelemre már eddig is nagy szüksége volt a Deutsche Bahn utasainak, de július 15-én, közvetlenül a futball-Európa-bajnokság lezárása után megkezdődik a nagy rekonstrukció.

Mit jelent ez a gyakorlatban? Németország 40 legfontosabb vasútvonalát teljesen felújítják 2030-ig. És addig? Hát igen, a teljes felújítás érdekében a vasútvonalakat hónapokra le kell zárni. A Frankfurt–Mannheim vonal lesz az első.

“Ezzel kezdjük meg egy nagy teljesítményű hálózat kiépítését” – mondja a Deutsche Bahn infrastrukturális igazgatója, aki hozzátette, hogy “a Mannheim–Frankfurt vonalon jár a legtöbb vonat: összesen 300 expressz-, személy- és tehervonat naponta.“ Ezen a 70 kilométeres vasútvonalon rendszeres a késés és sok más probléma, ezért itt kezdik a nagy felújítási programot.

A késés alapvető problémája volt a Deutsche Bahnnak a futball-Eb előtt is: tavaly a vonatoknak csak a 60 százaléka érkezett meg időben. Németországban késésnek számít, ha a vonat a menetrendhez képest hat perccel később fut be a pályaudvarra. Ha egy órát is meghalad a késés, akkor az utasok visszatérhetik a jegy árának egy részét. Tavaly 133 millió eurót költött erre a Deutsche Bahn. Ez 43 százalékkal több mint az előző évben, és valószínűleg idén sem javul a helyzet.

2,4 milliárd eurós deficit

Ennyit hozott össze tavaly a Deutsche Bahn, amely a Covid-járvány óta nem tudja összeszedni magát. A német vasút jelenleg 34 milliárd eurós adóssághegyen üldögél, a törlesztés egyre nagyobb pénzt vesz el az éves költségvetésből.

Közben pedig a költségek egyre nőnek: tavaly a Deutsche Bahn rekordösszeget, 7,6 milliárd eurót költött el a pályafenntartásra.

A Deutsche Bahnt az állam finanszírozza, de egyre szűkmarkúbban. Ezért aztán lerobbant az egész infrastruktúra. Így vált szükségessé 4200 kilométeres vasúti pálya teljes felújítása 2030-ig. A tervezett költség 45 milliárd euró – ilyen nagy felújítás a Deutsche Bahn történetében még nem volt.

Amíg mindez elkészül buszok helyettesítik a vonatokat. A közlekedési miniszter már most ígérget: ”Lesz a buszokon vécé és wifi, és minden, ami kell.”

A baj az, hogy a német alkotmánybíróság elkaszálta a költségvetést, benne a vasúti felújításra tervezett eurómilliárdokkal. A kormány és a Deutsche Bahn törheti a fejét: miből is finanszírozza a német vasút legnagyobb felújítását?

Végül fontos figyelmeztetés az utasoknak: a felújítás ideje alatt Frankfurt repülőterét nem lehet vasúton elérni! A Köln–Frankfurt szupergyors zárva lesz július közepétől augusztus közepéig.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!