Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
A német vasutak késnek, olykor törlik őket, gyakran túlzsúfoltak – a Deutsche Bahn nem tudta kezelni azt az utastöbbletet, melyet a futball-Európa-bajnokság jelentett Németországban. A közszolgálati Deutsche Welle arra hívja fel a figyelmet, hogy a helyzet tovább romolhat, mielőtt javulhatna.
Nagyobb türelmet kér a Deutsche Bahn mindenkitől, aki a következő években vonatra száll Németországban. Megértésre és türelemre már eddig is nagy szüksége volt a Deutsche Bahn utasainak, de július 15-én, közvetlenül a futball-Európa-bajnokság lezárása után megkezdődik a nagy rekonstrukció.
Mit jelent ez a gyakorlatban? Németország 40 legfontosabb vasútvonalát teljesen felújítják 2030-ig. És addig? Hát igen, a teljes felújítás érdekében a vasútvonalakat hónapokra le kell zárni. A Frankfurt–Mannheim vonal lesz az első.
“Ezzel kezdjük meg egy nagy teljesítményű hálózat kiépítését” – mondja a Deutsche Bahn infrastrukturális igazgatója, aki hozzátette, hogy “a Mannheim–Frankfurt vonalon jár a legtöbb vonat: összesen 300 expressz-, személy- és tehervonat naponta.“ Ezen a 70 kilométeres vasútvonalon rendszeres a késés és sok más probléma, ezért itt kezdik a nagy felújítási programot.
A késés alapvető problémája volt a Deutsche Bahnnak a futball-Eb előtt is: tavaly a vonatoknak csak a 60 százaléka érkezett meg időben. Németországban késésnek számít, ha a vonat a menetrendhez képest hat perccel később fut be a pályaudvarra. Ha egy órát is meghalad a késés, akkor az utasok visszatérhetik a jegy árának egy részét. Tavaly 133 millió eurót költött erre a Deutsche Bahn. Ez 43 százalékkal több mint az előző évben, és valószínűleg idén sem javul a helyzet.
Ennyit hozott össze tavaly a Deutsche Bahn, amely a Covid-járvány óta nem tudja összeszedni magát. A német vasút jelenleg 34 milliárd eurós adóssághegyen üldögél, a törlesztés egyre nagyobb pénzt vesz el az éves költségvetésből.
Közben pedig a költségek egyre nőnek: tavaly a Deutsche Bahn rekordösszeget, 7,6 milliárd eurót költött el a pályafenntartásra.
A Deutsche Bahnt az állam finanszírozza, de egyre szűkmarkúbban. Ezért aztán lerobbant az egész infrastruktúra. Így vált szükségessé 4200 kilométeres vasúti pálya teljes felújítása 2030-ig. A tervezett költség 45 milliárd euró – ilyen nagy felújítás a Deutsche Bahn történetében még nem volt.
Amíg mindez elkészül buszok helyettesítik a vonatokat. A közlekedési miniszter már most ígérget: ”Lesz a buszokon vécé és wifi, és minden, ami kell.”
A baj az, hogy a német alkotmánybíróság elkaszálta a költségvetést, benne a vasúti felújításra tervezett eurómilliárdokkal. A kormány és a Deutsche Bahn törheti a fejét: miből is finanszírozza a német vasút legnagyobb felújítását?
Végül fontos figyelmeztetés az utasoknak: a felújítás ideje alatt Frankfurt repülőterét nem lehet vasúton elérni! A Köln–Frankfurt szupergyors zárva lesz július közepétől augusztus közepéig.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Mutatunk újabb hét könyvet, amit nyugodt szívvel ajánlunk a nyárra.
A borbár üzletvezetője szerint a szóváltás nemi irányultságtól független volt.