szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Még vizsgálni is bonyolult, pontosan hol, hogyan és mikor lennének bevethetők hannoveri villamosok a HÉV-vonalakon.

Legalább a jelenlegi szolgáltatási színvonalat fenn kell tartani a HÉV-vonalakon – erről egyeztettek szakmai és civil partnerek a BKK Mobilitási Témacsoportjának november 13-i ülésén.

A fórum résztvevői megismerhették a BKK és a BKV által kialakított vizsgálati szempontrendszert, valamint szó esett arról, hogy átmeneti megoldásként mely vonalakon képzelhető el a meglévő, a sokak által csak hannoveri villamosnak hívott TW-6000/6100 típusú járművek közlekedtetése az elöregedett HÉV-szerelvények helyett.

A BKK és a BKV által folytatott vizsgálat olyan szempontokra is kitér, mint:

  • hogy milyen infrastrukturális fejlesztésekre van szükség egy ilyen beavatkozáshoz,
  • mennyire alkalmasak az említett járművek a HÉV-pályán való közlekedésre,
  • emellett a személyzeti kérdések – így például a járművezetőket érintő témák – is felvetődtek.

Szó esett arról is, hogy a változtatás mit jelentene az ügyfelek számára, milyen menetrend szerint, mekkora kapacitással tudnának közlekedni a szerelvények.

A BKK az ülésen elmondta, hogy a javasolt átmeneti megoldások vizsgálata kapcsán a hosszú távú lehetőségeket is figyelembe kell vennie. Több civil szervezet is felhívta a figyelmet arra, hogy ha megvalósítható átmeneti megoldásnak is bizonyul a hannoveri villamosok közlekedtetése, külön vizsgálatot kell folytatni arról, hogy a villamosvonallá alakuló HÉV-ek esetleges bekötése a jelenlegi villamoshálózatba ne okozzon fennakadást.

A résztvevők és a BKK egyetértett abban, hogy a lehetséges üzemeltetési modellek alapos kivizsgálása segíthet a leginkább megfelelő megoldás megtalálásában rövid, közép és hosszú távon is, és a civil szervezetek képviselői kérték, hogy ezek minél szélesebb skálájára terjedjen ki a vizsgálat.

A BKK minden beérkező, illetve az ülésen elhangzott javaslatot megvizsgál az elkövetkezendő időszakban, ezt követően pedig a BKV Zrt.-vel együttműködve alakítja ki javaslatát a HÉV-ek közlekedésével kapcsolatban.

Alsó hangon 560 milliárdba kerülne a HÉV-ek cseréje, de itt jön a klasszikus kérdés: mibű?

Egy ilyen volumenű járműbeszerzés legalább 3-4 éves folyamat, és a hozzá szükséges infrastruktúrafejlesztés is sok milliárdos tétel.

A hannoveri villamosok esetleges bevetése a HÉV-vonalakon októberben merült fel, a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottsága felkérte a főpolgármestert, hogy vizsgálja meg ennek lehetőségét. Felkészülve arra az eshetőségre, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium, illetve az általa megbízott MÁV-HÉV Zrt. a szolgáltatás fenntartására a korábbi szolgáltatási színvonalon képtelenné válik.

A HÉV-vonalakat a MÁV üzemelteti, a járműpark borzasztóan elöregedett, cseréje több, mint aktuális. Idén ősszel a HVG-n jelent meg először, hogy a MÁV-HÉV a kapacitáshiányok miatt járatritkításra készül.

Vitézy Dávid összehívta a főváros szakbizottságának rendkívüli ülését az ügyben, és jelezte, Lázár János szakminisztert is várják oda. Erre reagált Lázár János miniszter egy indulatos Facebook-posztban, amelyben többek között azt írta: „Úgy látom, hogy néhány aberrált, belvárosi, libsi gyereknek megártott a túl sok szívás a hétvégén, és ezért aztán hallucinációik vannak a HÉV-vel, meg úgy általában a világgal kapcsolatban. Ilyenkor persze hazudnak is.”

A HÉV járatritkítási tervének botránya után kirúgták a MÁV-HÉV vezérigazgatóját

A HÉV járatritkítási tervének kiszivárgása és az ezt követő szakmai-politikai botrány első áldozata a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatója, Nagy Gábor lett, akit csütörtökön menesztettek, nem sokkal Lázár János szakminiszter témába vágó kirohanása után – értesült a HVG. A MÁV lapunknak megerősítette az azonnali távozás hírét.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!