Céges bankkártyák – Hogyan osszunk?
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
A kormány maga is úgy látja, hogy a tranzakció kiemelten fontos, mondván, így tudja a leghatékonyabban megóvni „a magyar emberek és a magyar vállalkozások adatait”. Ily módon megtörténik a teljes hatalomátvétel a céges nyilvántartások felett, amelyek egyebek között az állampolgárok tájékozódását, a vállalatok működésének átláthatóságát garantálnák.
A nemzetgazdasági miniszter friss határozata szerint mától az Igazságügyi Minisztérium tulajdonosi joggyakorlása alá kerül a Magyar Céginformáció Fejlesztő Kft. A vállalatot alig egy hónapja alapította egy magáncég, a Microsec Zrt. Az elmúlt években rendszerint ez a társaság fejlesztette azokat a szoftvereket, amelyek az állami cégnyilvántartásokat kezelik.
Maga a cégnyilvántartás ugyan még csak ennek a tranzakciónak az előkészítő dokumentumait tartalmazza, de az állam már elkönyvelte a tulajdonszerzést. Az előkészületek alapján az látszik, hogy a Microsec egy önálló vállalatba, a Magyar Céginformáció Fejlesztő Kft.-be apportálta szoftvereinek forráskódját, vagyis a vagyonának egy jelentős részét.
Így állami tulajdonba kerülnek egyebek között:
Igaz, a kérdés úgy is felmerülhetne, hogy egyáltalán miért voltak magántulajdonban azok a szoftverek, amelyeket állami megbízásra, közpénzből fejlesztettek. Hiszen ennek a hátrányos következménye látszik például az iskolai informatikai rendszer, a KRÉTA fejlesztésén, ahol sok éve egyetlen cégcsoport kapja a több tízmilliárd forintos megbízásokat, mondván, a szoftverekhez kapcsolódó jogok a magánvállalkozásé, így csak ő fejlesztheti tovább. Annak a cégcsoportnak a tulajdonosa korábban Palkovics László korábbi innovációs miniszter üzlettársa volt.
A Microsec esetében az állam most úgy döntött, hogy megvásárolja ezeket a jogokat. Bár a vételár nem ismert (a kormány eddig csak a tárgyalások sikerét kommunikálta egy hónappal ezelőtt), a mostani dokumentumokból annyi kiderül, hogy a Magyar Céginformáció Fejlesztő Kft. alapításakor a nem pénzbeli vagyoni hozzájárulás összértéke 3,6 milliárd forint volt.
A Microsec tehát ezen az értéken tarthatta nyilván a szoftverek forráskódjának értékét, de hogy azokat mennyiért vette meg az állam, azt egyelőre nem közölték. Az is csak a Microsec által a cégbíróságnak eddig benyújtott iratokból derül ki, hogy a Magyar Céginformáció Fejlesztő Kft.-ben elkülönítettek egy csaknem 64 százalékos üzletrészt, ami akár azt is sejtetheti, hogy egy kisebbségi részesedés az alapítónál marad.
Kulcsfontosságú ugyanakkor, hogy az államnak vajon fejlesztői is vannak-e, akik ezeknek a szoftvereknek a további karbantartását és a szolgáltatások üzemeltetését végzik, vagy azt továbbra is a Microsectől vásárolja meg, illetve – ami egy fokkal előnyösebb opció – megtenderezteti ezeket a szolgáltatásokat, és a legkedvezőbb ajánlatot fogadja el.
A Magyar Céginformáció Fejlesztő Kft. vezetését ugyanakkor a Microsec már az alapítás után pár nappal átadta Németh Balázs Sándornak, és a vállalat székhelye is ugyanaz lett, mint az állami MKIFK Magyar Közlönykiadó és Igazságügyi Fordítóközpont Zrt.-é. Németh Balázs Sándor az igazságügyi tárca miniszteri biztosa, aki az igazságügyi nyilvántartó rendszerek koncepciójának megalkotásáért, előkészítéséért és fejlesztésének összehangolásáért felelős.
Ily módon tehát megtörténik a teljes hatalomátvétel a céges nyilvántartások felett, amelyek egyebek között az állampolgárok tájékozódását, a vállalatok működésének átláthatóságát garantálnák. Mindez azután, hogy az Orbán-kormány jogalkotása az elmúlt években ezermilliárdok sorsát, köztük részben közpénzek sorsát tette követhetetlenné azáltal, hogy például megalkotta a magántőkealapokra vonatkozó szabályokat, és ezzel láthatatlanná tette a kormányhoz közel állók valódi vagyongyarapodását, a vállalatok végső tulajdonosainak kilétét.
Bár az uniós előírások miatt az Orbán-kormány benyújtotta a parlamentnek a pénzmosás elleni törvény módosítását, amely kötelezővé teszi a magántőkealapok végső tulajdonosainak beazonosítását, a jogszabály csak a 2026-os választások után lép életbe, és egyelőre csak egy nem nyilvános NAV-adatbázisban tárolják az adatokat, amelyekhez csak az állami hatóságok férnek hozzá.
A cégbírósági nyilvántartások és azok állami adatbázisai már eddig is hagytak maguk után kívánnivalót. Például zokszó nélkül bejegyeztek olyan ezermilliárdos cégeket, amelyek nem létező brazil államkötvényben tartották számon a vagyonukat, illetve szinte használhatatlanul áttekinthetetlen a naponta több ezer bejegyzést tartalmazó Cégközlöny online adatbázisa.
Az is meglepő, hogy a mostani miniszteri rendelet előbb jön ki a Magyar Céginformáció Fejlesztő Kft. minisztériumi tulajdonlásáról, mint hogy a cégnyilvántartásban látszódnának a dokumentumok az üzletrész-átadásról.
Ezek alapján ítélhető meg a kormányzati tájékoztatási központ közleménye, miszerint „az állam a jövőben úgy tudja leghatékonyabban a magyar emberek és a magyar vállalkozások adatait megóvni, adatbiztonságát közszolgáltatási szinten garantálni, ha minden közhiteles cégnyilvántartással kapcsolatos informatikai rendszer állami tulajdonba kerül – tovább erősítve hazánk szuverenitását”.
Az ígéretek szerint a tranzakció eredményeként az Igazságügyi Minisztérium „a forráskód birtokában az informatikai rendszer szolgáltatásainak jelentős továbbfejlesztését tervezi – figyelembe véve az Európai Unió felé történő adatszolgáltatási kötelezettségeket, valamint a hazai szakmai és magánszemély felhasználók igényeit egyaránt”.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat. Vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Lassan valóban eljön az ideje annak, hogy a cégvezetők mérlegeljék, mit kezdjenek az MI kínálta lehetőségekkel.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Élhetnek-e együtt valaha az izraeliek és a palesztinok? Mit gondol egy izraeli katona arról, akik nem akarják a gázai háborút? Földes András izraeli videóriportja erre is rákérdez, és azt is megmutatja, hogy milyen háború zajlik maguk az izraeliek között.
A több mint félmillió gépelt oldalnyi szöveg az Arcanum sajtóadatbázisában is megjelent.
Az ukrán dróntámadások pedig az orosz polgárok türelmét is tesztelik.
Azt nem tudtuk meg, hogy ki, hol és mikor jelenti be az eredményt.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.