szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A GVH által működtetett online árfigyelőben listázott 2547 termékből 1044-nek csökkent, 1185-nek nem változott, és 319-nek emelkedett az ára a március 17-én bevezetett árrésstop óta – írja a Portfolio.

A lap vizsgálatában az Aldi, az Auchan, a Lidl, a Penny, a Spar és a Tesco egyes termékeit vette figyelembe.

Az árak alakulása azt mutatja, rövid távon egyelőre még csak az árrésstop érezteti a hatását, és a keresztértékesítés (legalábbis az árfigyelőben érintett termékeket nézve) még nem indult be. A lap megjegyzi: A drágulás mögött olyan tényezők is meghúzódhatnak, mint egy akciós időszak vége vagy beszállítói áremelés.

Üzletláncokra bontva az Auchan esetében csökkent a legtöbb termék ára arányaiban (44%), ezt a Penny és a Spar követi (40%), majd a Tesco–Lidl (39,5%), végül az Aldi zárja a sort (37%).

33 termék esetében 40 százaléknál magasabb volt az áremelkedés március 17. óta, ebből 17 termék a Sparban, 8 az Auchanban, 5 a Tescóban és 1-1 termék a három diszkontban található. A csoportban hat tésztaféle is található, de akadnak virslik, sonkák, szalámik és gyümölcsök is.

Van néhány olyan termék, amely minden bolt esetében azonos árról azonos árra emelkedett, például a Pick téliszalámi (6999-ről 9889 forintra), a Gyermelyi spagetti (599-ről 849-re) vagy a Bonduelle Gold Prémium csemegekukorica (599-ről 989 forintra).

Csomagolóautomata a Pick Szeged Zrt. szalámigyárában
Túry Gergely

40 termék drágult 30-40 százalék közötti mértékben, a Portfolio szerint itt felülreprezentáltak a virslik, az uborkák és a mirelit hasábburgonyák.

Szintén 33 termék ára nőtt 20-30 százalék között, főként növényi italok, tejfölhelyettesítők és körték találhatók ebben a körben.

10-20 százalékkal drágult 74 termék ára az árrésstop első hetében, a kategóriában „jelentősen felülreprezentáltak voltak az ásványvizek, de akadtak virslik és növényi italok is”.

A termékek többségének viszont inkább csökkent az ára, 34 terméknek több mint 50 százalékkal, főként nyilván az árrésstoppal érintett termékek, mint a tejtermékek, margarinok és zsírok, ezek közül is főként a gyártói márkás termékek ára esett, amelyeken az üzletek relatíve magas árrést alkalmaztak, szemben a saját márkás termékeikkel, amelyek árrése sokszor még a 10 százalékot sem éri el.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!