Törlés törlendő?

Az ablaktörlő állítgatása is büntetendő lehet, mert ugyanúgy elvonhatja a vezető figyelmét, mint mondjuk az sms-ezés vagy a zeneszámok keresgélése. Lehet, hogy ez meglepően hangzik, de érthetőbb, ha tudjuk: az érintőképernyő van a háttérben. A felismerés egy viszonylag szerencsés balesethez kötődik: egy német országúton, esős időben egy Tesla vezetője a megfelelő törlési sebességet keresve annyira elmerült a menürendszerben, hogy fának hajtott a kocsijával. A másodfokú, jogerős ítélet: 200 eurós büntetés és egyhavi eltiltás a vezetéstől. Szakjogászok és a nagy német autóklub, az ADAC szerint az ítélet példaértékű. A Tesla mellett más autógyárak is egyre több funkciót raknak érintőképernyőre, amely azonban óhatatlanul kiesik a vezető látószögéből. Az ADAC máris sürgeti, hogy a vezetés biztonságához szükséges funkciókat – a világítás, az ablaktörlő, a tükör beállítását, sőt a felsorolás szerint az indexelést is – úgy lehessen kezelni, hogy a vezető közben végig az utat figyeli. Az ítélet kifejezetten össze is hasonlítja az érintőképernyő figyelemelvonó hatását a megszokott karok és kapcsolók rutinszerű kezelésével. Az ítélet nem azt mondja, hogy tilos az érintőképernyő használata menet közben, csak azt, hogy a vezetőnek figyelnie kell a forgalomra. A Teslának és benne az érintőképernyőnek érvényes típusengedélye van az EU-ban.