Az energetika teljes állami vezérkarát lecserélte Orbán Viktor, mert a drága rezsicsökkentés és az oroszbarátság kezdte maga alá temetni a kormányt. Segítséget abból az üzleti körből hívott, amelyet az elmúlt tíz évben maga is dédelgetett.
Lantos Csaba, Czepek Gábor és Steiner Attila. Ledobták az energiabombát
Azoroszgázszaga
Felavatták az új LNG-terminált a németországi Lubminban. Vodka és narancs
AFP / JOHN MACDOUGALL
Eltarthat még egy ideig, amíg az embereknek nem a világpolitikai konfliktusokat kiváltó Északi Áramlat gázvezeték végpontja, hanem a cseppfolyós földgáz (LNG) jut eszükbe a keleti-tengeri német településről, Lubminról. Az apró helység most azzal került be a hírekbe, hogy miután Németország igyekszik az orosz gáz helyett mást vásárolni, január közepén Deutsche Ostsee néven Lubminban adták át a második LNG-fogadó állomást, méghozzá Olaf Scholz kancellár jelenlétében. Az évi 4,5 milliárd köbméter átlagos kapacitású Deutsche Ostseet egy lubmini székhelyű középvállalat, a Deutsche ReGas üzemelteti. A magyar vonatkozása pedig az, hogy a magyar tulajdonosi hátterű, svájci székhelyű MET-csoport a kapacitások egyik bérlője. Amikor a MET egyik főtulajdonosa, Lakatos Benjamin megosztotta az örömhírt a közösségi oldalán, Steiner Attila, a magyar energiaügyi minisztérium államtitkára – némiképp kilépve az ideálisnak mondható semleges álláspontból – lájkkal látta el a bejelentést.
A MET nem közölt adatokat, de más közleményekből kikövetkeztethető, hogy a ReGas által 5–10 évre átengedett évi 3,6 milliárd köbméterből 2,6-tal a francia Total Energies (saját adatai szerint a világ harmadik legnagyobb LNG-kereskedője), 1 milliárddal pedig a MET német leányvállalata, a MET Germany fog üzletelni. Utóbbi nagy iparvállalatoknak és önkormányzatoknak készül továbbadni a gázt. Hogy honnan származik a gáz? Erre nincs karakán válasz, a HVG kérdésére a MET azt mondta, nem kívánja kommentálni a kérdést. Bár az első lubmini szállítmány Egyiptomból érkezett, a nemzetközi sajtó már az ősszel beszámolt arról, hogy az oroszellenes szankciók ellenére rengeteg európai energiavállalat kezdett orosz LNG-vel kereskedni. Ez teljesen legális, hiszen a gáz nem áll embargó alatt – más kérdés, hogy az eladása javítja az oroszok pénzügyi helyzetét. 2022 első tíz hónapjában 42 százalékkal nőtt az orosz LNG-import Európába, a legnagyobb eladó az orosz Jamal, amelynek többségi tulajdonosa az ugyancsak orosz Novatek, de a francia Totalnak és a kínaiaknak is van benne részesedésük.
A MET 2020 végén jelent meg a német gázpiacon, nagy iparvállalatok ellátójaként, és egyúttal kisebb gáztárolókat is vásárolt. Az EID német szakportál akkor azt írta, hogy a szakma csodálkozva fogadta az új szereplőt, mert azon a piacon akkor nemigen lehetett pénzt keresni. A cikkből az is kiderült, hogy a MET az ágazat néhány régi motorosát nyerte meg a német leányvállalat vezető posztjaira. A MET-csoportnak más tervei is vannak Lubminban: egy német zöldenergia-vállalattal, a HH2E-vel közösen Európa egyik legnagyobb zöldhidrogéngyárának fejlesztésére készül. A szél- és napenergiára épülő üzemet Jörg Selbach-Röntgen, a MET Germany ügyvezetője azzal kommentálta: a MET-csoport nagyon érdekelt és elkötelezett, hogy hozzájáruljon az energiafordulathoz, vagyis a zöldenergia-források elterjesztéséhez. Lakatos Benjamin, a MET-csoport ügyvezetője tavaly arról beszélt egy svájci pr-interjúban, hogy az ukrajnai válság felgyorsítja az energiaszektor zöldátalakulását. De nem elég, ha valami zöld, egyúttal költséghatékonynak is kell lennie, tette hozzá. Ezenkívül Lakatos szerint az LNG az egyik fontos tényezője lesz annak, hogy energiaügyben Európa függetlenné váljon.