Miután a Teremtő létrehozta teremtményét, már csak figyelnie kell, merre veti a sorsa Jórgosz Lánthimosz 11 Oscar-díjra jelölt, a múlt héten bemutatott Szegény párák című filmjében.
Bella Baxter (Emma Stone) és a csábító ügyvéd (Mark Ruffalo) a filmben. Messzire mentek
Atsushi Nishijima
Nemmellékszerep
Az idei Oscar-díj versenyében 11 jelöléssel érdekelt, teljes egészében Magyarországon forgatott Szegény párákon a magyar Pioneer produkciós cég részvételével több száz magyar szakember dolgozott. A részletekről a két ügyvezető, Kemény Ildikó, a film co-producere és Peták Eleonóra beszélt.
¬ Mióta vannak jelen a filmpiacon?
P. E.: A filmgyártó cégcsoport főleg külföldi produkciók forgatásának komplex kivitelezését végzi. A cégcsoport első tagját, a reklámfilmes céget 1995-ben alapítottuk Antal Ilonával és Jennifer Websterrel. A Pioneer 2005-től, Kemény Ildikó beszállásával fókuszál a játékfilmekre. Ő Angliában tanult, és ott is kezdte produceri pályáját. Tíz éve az egyik águnk szövetségre lépett a cseh Stillkingfilmsszel, hogy még közelebb legyünk az amerikaipiachoz.
Kemény Ildikó
¬ Mi volt az első nemzetközi munkájuk?
K. I.: Már a reklámfilmek is nemzetközi piacra készültek: például Jonathan Glazer, az idén szintén Oscar-jelölt Érdekvédelmi terület rendezőjének a Pioneerrel készített reklámfilmjei jó indulást jelentettek. Az első játékfilmünk egy angol független film, a Mrs. Ratcliffe forradalma volt. A közreműködésünkkel készült 62 projekt fele játékfilm, fele sorozat. Azok voltak a legemlékezetesebbek, amelyekkel újabb és újabb szintet léptünk. Az első stúdiófilmünk a Miramax The Debt (Az adósság) című darabja volt, az első 100 millió dollár feletti költségvetésű a Red Sparrow (A vörös veréb), az első sorozat a Strike Back (Válaszcsapás). Munkáink sokszínűek: részt vettünk a Vaják és Peter Strickland The Duke of Burgundy című filmjének készítésében is. Utómunkafázisban van a Maria munkacímű Maria Callas-film, és a közreműködésünkkel nyáron megkezdődnek Nemes Jeles László új filmjének, az Orphannak a munkálatai is.
¬ A Szegény párákat Magyarországon forgatták, 60 napon keresztül. Mi volt a feladatuk?
Peták Eleonóra
P. E.: Ebben az esetben is a forgatás komplex lebonyolítását vállaltuk el, azaz mi voltunk a fővállalkozói és a projektmenedzserei. Egyben kreatív partnerek a kivitelezésben, abban, hogyan valósulhat meg a legnagyobb production value, azaz hogyan látszódik a leghatékonyabban a vásznon az elköltött pénz. Nem véletlenül kapott Ildikó co-produceri kreditet, ami a részvétel legmagasabb elismerése.
K. I.: A vége főcímben 349 magyar név jelenik meg, de egyes részlegekben, mint például az építészet vagy a berendezés, sokkal több ember dolgozott: egyetlen építési napon általában 150-200, de összességében legalább 600-an vettek részt a Szegény párák előkészítésében és forgatási napjain.
¬ Már magyar Oscar-jelöltjük is van Mihalek Zsuzsa személyében. Miért éppen őt választották berendezőnek?
K. I.: Rendszeresen dolgozunk Zsuzsával, ő egyike azoknak a szakembereknek, akiket bátran ajánlunk partnereinknek. Büszkék vagyunk rá. Hogy kit választanak végül ilyen magas pozícióra, nem csak rajtunk múlik. Fontos, hogy működjön a kémia a külföldi kollégáival.
¬ Mi volt a Nemzeti Filmintézet szerepe?
P. E.: Közvetlen állami támogatást ez a film nem kért, de közvetetten, a taón keresztül részesült benne. Több országban is van hasonló adó-visszatérítés a filmipar támogatására és élénkítésére, de az ritka, hogy ez egyfajta garanciavállalással is járjon. Az NFI biztosítja egy kollektív gyűjtőszámláról a fedezetet a Magyarországon forgatott produkciók adótámogatására. Az is a feladata, hogy az itt forgatott külföldi produkcióknál felmerülő esetleges külső problémák megoldásában a filmgyártóknak legyen kitől segítséget kérniük. Nekünk is voltak ilyen gondjaink, segítettek például a Covid alatti beutaztatásokban vagy a drónok repülési engedélyének beszerzésében.
¬ Miért vonzóak a magyar filmesek a külföldi produkciók számára?
K. I.: A helyszínek változatossága, a szaktudás, a jelentős gyártási infrastruktúra, a műtermek, eszközök, a filmlabor, a tapasztalat és a megbízhatóság miatt. A magyar szakembereknek olyan erős az életrajzuk, ami nemzetközi szinten is ritka.
P. E.: A filmgyártás magas kockázatú gazdasági folyamat, hiszen a félkész termék nem értékesíthető. Rendkívül pontosan kell teljesíteni, mert nemigen van korrekcióra lehetőség: esetleg nem lehet visszamenni a helyszínre, lemegy a nap, vagy a színész másnap már nem ér rá. A megbízhatóság minden szinten fontos: megbízható szakemberek, akik nemcsak színvonalas, de határidőre elkészülő munkát kínálnak. Megbízható partnerek, megbízhatóan megérkező adó-visszatérítés. Hatalmas vállalás a külföldi megrendelőktől, hogy sokszor több milliárd forintnak megfelelő összeget intenzíven itt költenek el, ezért a színvonal mellett biztonságot várnak el.