Húsleves, harangszó, diktatúra
Rácz Krisztina
a Belgrádi Egyetem oktatója
Falun az élet nyugodt és békés. Az emberek vasárnap délben ebédelnek, nem politizálnak, nem tüntetnek – a szerbiai Észak-Bácskában sem, ahol élek. A tévékészülék, ha megy, valamelyik magyarországi csatorna szórakoztató műsorát sugározza, nem hírműsort. A böjti idő hideg, szürke és sáros. Ha kisüt a nap, kicsit több az ember az utcákon, de nem a kormányváltásért menetelnek, hanem a bolt, a piac vagy az orvosi rendelő felé sietnek. Gyerek kevés van az utcákon, fiatal még kevesebb; aki itt maradt, az dolgozik, nem ér rá forradalmat csinálni, vagy nem is tudja, hogy forradalom kellene.
Belgrádban, a kutatóintézetben, ahol dolgozom, több egyetemista is van, ösztöndíjas doktoranduszok. Sokan közülük aktívan vesznek részt a jelenlegi egyetemi blokádokban. Már jó néhány éve dolgozom velük, de még mindig meglep, mennyire mások, mint mi voltunk az ő korukban.
Ők tiszteletteljesen nem tisztelik az autoritást. Még mielőtt a plénum szó divatos lett, a kollektív gyűlésen szót kértek, kivárták a sorukat, és higgadtan elmondták, hogy szerintük nincs rendben, hogy az igazgatóhelyettesek kiemelt helyet kaptak a teremben, ez így nem demokratikus.
Minden csoda három napig tart. Legalábbis városon. Falun, főleg egy észak-bácskai magyar faluban, ha egyáltalán eléri a hírküszöböt, még addig sem. Ukrajnai háború, gázai konfliktus, gyermekgyilkosság, halálos gázolás, emberrablás, kormányválság, füstbomba a parlamentben – mire a városi ember véleményt formál, már senkit sem érdekel, miről mit gondol. Falun egy legyintéssel el van minden intézve.
Semmi jel sem mutatott arra, hogy a november 1-jén történt újvidéki vasútállomás 15 halálos áldozattal járó katasztrófája más lesz. A média a bevett taktika szerint először nem közölte az áldozatok számát, majd csak a legalapvetőbb információkra szorítkozott, a politikusok hárítottak, gyásznapot hirdettek, a polgárok pedig szörnyülködtek, kommenteltek, az újvidékiek gyertyákat gyújtottak a vasútállomás előtt, és a főtérre vonultak.
Már úgy tűnt, el fog ülni az egész, akárcsak a tavalyelőtti tíz életet követelő belgrádi iskolai gyilkosság utáni tüntetés. Ha a harmincévesnél idősebbeken múlik, valóban annyiban is maradt volna. Néhány nap, hét múlva azonban fölébredtek azok, akikre addig úgy tekintettünk, hogy a telefonjából föl se néző, apolitikus, az emigrációra készülő generáció. És melléjük álltak sokan azok közül, akikről eddig azt gondolták, hogy csak a bérükért hajlandók sztrájkolni: a pedagógusok.
„
Eleven a partizánretorika, ezért nevezik őket megmentőknek, fölszabadítóknak
”A szerbiai egyetemistáknak négy követelésük van, és nem tágítanak, amíg azok nem teljesülnek. Szinte katonás rendben és szervezettségben leginkább kollégiumszerű otthonokká változtatták az egyetemi karokat, csak a hallgatók mehetnek be az épületbe, nem tartják meg az oktatást, nincsenek vizsgák, chatcsoportokban kommunikálnak egymással, a döntéseket plénumokon hozzák, a médiában pedig mindig más egyetemista szólal meg. Úgy tűnhet, hogy a hallgatók, hasonlóan a szerb társadalom egészéhez, nem egységesek. Felbukkannak a cirill betűs transzparensek, vannak, akik tiltakozások közben is tartják a szerb pravoszláv egyházi ünnepeket. És vannak, akik a köztereken kólót táncolnak. Az előbbieket a mi generációnk és a hozzánk hasonló politikai nézeteket vallók konzervatívnak, kirekesztő ideológiát követőknek látják. A mai egyetemisták ebben a szellemben nőttek föl, a szemükben ez is a demokrácia része.
Szerbiában is erős a hőskultusz. Szeretjük, ha valaki vezet bennünket. Ahogy a hű szavazói számára az egykori miniszter-, illetve pártelnök, jelenlegi államelnök mindennek a tudója és megmondója, úgy nagyon sok embernek az egyetemisták absztrakt tömege vált a legfőbb instanciává. Még sokak számára eleven a partizánretorika, ezért nevezik őket megmentőknek, fölszabadítóknak.
Amióta a hallgatók városról városra járnak, gyaloglásaik valóban menetelésekre hasonlítanak, amelyen a támogatók pénzt és fáradságot nem sajnálva, könnyeiket nem szégyellve étellel és itallal traktálják őket, szállást adnak nekik.
Az Újvidéki Egyetem egyetlen kara, amelyen oktatás folyik, a szabadkai magyar tannyelvű tanítóképző kar. Az intézmény hallgatói főként falusi, az államnyelvet gyengén ismerő fiatalok. Bár támogatják társaik követelését, a blokád helyett a tanulmányaik befejezésére összpontosítanak. A szerb parlamenttel szembeni parkban megalakult a blokád beszüntetéséért demonstráló szerb diákok tábora is. Ennek a csoportnak – ellentétben a bázisdemokratikus tiltakozókkal – van vezéregyénisége, aki hasonlít az ifjúkori államfőre.
Falun tüntetni teljesen más, mint városon. A hangulat legföljebb a déli harangszótól emelkedett. Nincsenek drónfölvételek a tömegről; nincs is tömeg, ha egytucatnyi ember megjelenik, az már siker. A szabadkai kar hallgatói közül kezdetben egy, majd kettő, a legfrissebb hírek szerint hat mégis tiltakozni kezdett. Március 15-én Belgrádban tüntetnek a diákok, a résztvevők gyalog igyekeznek a helyszínre, a falun is átgyalogoltak, ahol élek. A helyiek közül voltak, akik pitét sütöttek nekik, kolbásszal kínálták őket.
Hétfő éjszaka az egyetemisták elfoglalták a szerb közmédiát, gumibotozás is volt. Van, aki kitartóan tüntetni készül, mások az államelnököt féltik, és tudni vélik, hogy merénylet készül ellene. Városon hidegháború folyik, falun szkanderezés megy. A tét ugyanaz: Ki bírja tovább? ¬