Mielőtt belevágsz egy vállalkozásba, érdemes végiggondolnod, ki vagy valójában, mire érzed magad alkalmasnak és képesnek. Ehhez mindenekelőtt öt szempont alapján érdemes önvizsgálatot tartanod. Gondold végig alaposan, és készíts listát arról, milyen ...
1. adottságaid,
2. képességeid,
3. attitűdjeid,
4. kapcsolataid és
5. tapasztalataid vannak!
Milyen adottságaid vannak?
Az adottság olyan veled született anatómiai, fiziológiai, alkati sajátosságod, hajlamod vagy érzéked, amely fejlődésedet nem határozza meg egyértelműen, de alkalmassá tesz arra, hogy könnyebben, gyorsabban sajátítsd el és alkalmazd az új ismereteket.
Ha például van benned üzleti érzék, másoknál sokkal könnyebben felismered az üzleti lehetőségeket és az üzleti jelenségek közötti összefüggéseket, és hamarabb megteszed a szükséges lépéseket a lehetőségek kiaknázására.
Egy vállalkozónak szüksége van bizonyos adottságokra. Fejlődésedet nem határozzák meg egyértelműen, de mindenképpen befolyásolják, mi lesz belőled. A vállalkozásindításhoz jó, ha van benned:
• kreativitás,
• kíváncsiság,
• versenyszellem,
• üzleti érzék,
• vállalkozói szellem,
• kommunikációs érzék,
• meggyőző erő,
• problémamegoldó affinitás,
• számolási érzék,
• nyelvérzék,
• kombinációs érzék,
• tanulási hajlandóság.
Milyen képességeid vannak?
A képesség olyan tanult és begyakorolt tudás, amely alkalmazási készséggé válva képessé tesz bizonyos helyzetek kezelésére, problémák megoldására, feladatok ellátására. Vállalkozási képességed a vállalkozásodhoz szükséges szakmai energiád.
Professzionális vállalkozási képességeid vannak, és felkészült vállalkozó vagy, ha rendelkezel a szükséges vállalkozási ismeretekkel és módszerekkel (tudás), és képes vagy mindezt használni (készség), amikor szükséged van rá.
A tudást formális oktatás vagy önképzés során is meg lehet szerezni, a készséget gyakorlással lehet alkalmazási szintre fejleszteni.
A vállalkozási tudás mindazon ismeretek tárháza, amelyekre a vállalkozásod épül, és amelyekből táplálkozik, ez a tudás meghatározza a vállalkozási gondolkodásodat és döntéseidet.
Jó, ha a gondolkodásodba beépül, hogyan működik az üzleti világ, melyek az iparág játékszabályai, hogyan kell és érdemes piacot kutatni, melyek a marketing, a pénzügy elvei és módszerei, hogyan érdemes a szervezetet, a logisztikát, a különböző folyamatokat kialakítani, melyek a munkatársak kiválasztásának, beillesztésének, fejlesztésének, motiválásának legfontosabb elvei és módszerei.
Minél professzionálisabban akarod működtetni a vállalkozásodat, annál több vállalkozói adottságra, képességre (készségre) és pozitív vállalkozói attitűdre lesz szükséged. Tarts önvizsgálatot, gondold végig, milyen adottságaid, képességeid (készségeid) vannak! Sorold fel:
• Mihez értesz?
• Milyen üzletviteli képességeid vannak?
• Milyen vezetői és menedzseri képességekkel rendelkezel?
• Milyen kockázatvállalási képességekkel rendelkezel?
Milyen a vállalkozói attitűdöd?
Attitűdöd a hozzáállásodat, vagyis valamihez/valakihez való viszonyulásodat jelenti. Pozitív az attitűdöd, ha valamit/valakit szeretsz, tetszik neked, jónak tartod, befogadóan ítéled meg. Negatív az attitűdöd, ha valamit/valakit nem szeretsz, nem tetszik neked, rossznak tartod, elutasítóan ítéled meg. Vállalkozói attitűdödtől függ, mennyire fogod alkalmazni, kihasználni vállalkozói képességeidet. Viszonyulásod az üzleti élet dolgaihoz a te érzelmi energiád, amely lendületet ad, motivál, átlendít a buktatókon, lelkesít, szenvedélyessé tesz.
Számos vállalkozóra jellemző a „meg tudom csinálni” hozzáállás, az állandóan nagyobb teljesítményre törekvés, a kezdeményezés. Mindez tudatosan is fejleszthető. Sokszor a pozitív példák (sikeres vállalkozók történetei, mentorod tanácsai, barátaid, ismerőseid pozitív visszajelzései) segítenek vállalkozói attitűdöd erősítésében.
Az igazi vállalkozó az, aki a problémát is lehetőségként éli meg. Tekintsd példaképeidnek azokat, akikben van elég kitartás és energia, hogy kikerüljenek a hullámvölgyből. Mielőbb sajátítsd el a sikeres újrakezdők megújulási attitűdjét!
Nem minden vállalkozás sikertörténet. Ne marcangold magad mindenért, ha megbukik a céged! Ne felejtsd, amit a legsikeresebbek mondanak: egy vállalkozás bukása tanulási lehetőség és alkalom az újrakezdésre.
Milyen a kapcsolati hálód?
Kapcsolataidat tekintsd egy energiamegosztó rendszernek, amely a hiányzó erőforrások (szaktudás, pénz, eszköz) kiegészítéséhez, megszerzéséhez szükséges! Fontos, hogy kit ismersz, de még fontosabb, hogy téged minél többen ismerjenek.
Nem árt, ha kapcsolati hálódban megtalálhatók a családon és a barátokon kívül olyan vállalkozók is, akiktől tanulhatsz. Jó, ha ismersz néhány versenytársat is. Nem árt, ha potenciális vevőid közül is ismersz néhányat, akikre különösen nagy szükséged lesz a felderítő és validáló piackutatás során.
Jó, ha van az ismerőseid között legalább egy könyvelő, egy adótanácsadó, egy ügyvéd, esetleg egy szabadalmi ügyvivő. Fontos, hogy a szakmai kamarában is legyen kapcsolatod. Jó, ha van bankár ismerősöd is, aki később eligazít a számlanyitás vagy a hitelfelvétel során.
A kapcsolati háló egyik csomópontja lehet a politikai kapcsolat. Átmenetileg ugyan gyümölcsöző lehet a közbeszerzési pályázattal vagy pályáztatás nélkül elnyert megbízás, viszont könnyen elkényelmesít, mert nem a valódi piaci igényekre fókuszál. Törekedj olyan tartósan fennmaradó és életképes vállalkozás felépítésére és megtartására, amely képes a nemzetközi versenyben is helytállni!
Milyen tapasztalataid vannak?
A vállalkozói tapasztalatod az energiatárolód, amely abban segít, hogy az évek során összegyűjtött ismereteidet, kapcsolataidat aktivizáld.
A legjobb, ha időről időre megfogalmazod magadnak, esetleg másoknak is, milyen tanulságokat vontál le a különböző esetekből, hogyan oldottad meg a felvetődött problémákat, mi segített és mi akadályozott abban, hogy megvalósítsd elképzeléseidet.
Ne az eredményre, inkább a folyamatra, a módszerre figyelj! Tanulj a hibákból, nehogy még egyszer elkövesd őket! Ne feledd, kétszer ugyanazt a hibát vétek elkövetni!
A fenti cikk a Vállalkozz okosan! - Átdolgozott kiadás című könyv szerkesztett részlete. A kiadványban Vecsenyi János vállalkozási szakértő és Petheő Attila üzletember, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatói saját szórakoztató történeteiken, valamint nemzetközi és magyar vállalkozók példáin keresztül vezetnek be a vállalkozások világába. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.