Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9028d536-f043-4e9e-9ab3-966bb2b3bc0a","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Kialakultak a Bajnokok Ligája elődöntőinek párosításai.","shortLead":"Kialakultak a Bajnokok Ligája elődöntőinek párosításai.","id":"20250416_bajnokok-ligaja-real-madrid-arsenal-internazionale-bayern-munchen-osszefoglalo-negyeddonto-visszavago-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9028d536-f043-4e9e-9ab3-966bb2b3bc0a.jpg","index":0,"item":"3ad1ee5b-f818-47cd-a2f6-f685343f9701","keywords":null,"link":"/sport/20250416_bajnokok-ligaja-real-madrid-arsenal-internazionale-bayern-munchen-osszefoglalo-negyeddonto-visszavago-ebx","timestamp":"2025. április. 16. 23:06","title":"BL: Kettős vereséggel búcsúzott a címvédő Real Madrid, hatalmasat küzdött a Bayern München, de ez is kevésnek bizonyult","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c57795b1-4e81-4676-894c-3c57e026d8c1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Dögösebb modellek is lehetnek a villanyautós kínálatban.","shortLead":"Dögösebb modellek is lehetnek a villanyautós kínálatban.","id":"20250417_Ford-ST-es-RS-nevek-elektromoskent","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c57795b1-4e81-4676-894c-3c57e026d8c1.jpg","index":0,"item":"52d42fd4-7416-4de2-8133-988e2618fef2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_Ford-ST-es-RS-nevek-elektromoskent","timestamp":"2025. április. 17. 08:28","title":"A Ford ST és RS nevek életben maradhatnak, de csak elektromosként","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1541e93f-7675-4f53-b54c-a9612945c94a","c_author":"Kovács Gábor","category":"kkv","description":"Az EKB-nak csak a 2024 eleji fideszes törvénytervezet jut eszébe, amikor látótávolságban volt az MNB-alapítvány szabályozásához. Akkor viszont csak véleményezett, ráadásul nem is negatívan.","shortLead":"Az EKB-nak csak a 2024 eleji fideszes törvénytervezet jut eszébe, amikor látótávolságban volt az MNB-alapítvány...","id":"20250416_MNB-EKB-ECB-alapitvany-botrany-Kosa-Lajos-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1541e93f-7675-4f53-b54c-a9612945c94a.jpg","index":0,"item":"b8af4de1-8aa2-4dcc-ab00-4c026c4e2202","keywords":null,"link":"/kkv/20250416_MNB-EKB-ECB-alapitvany-botrany-Kosa-Lajos-ebx","timestamp":"2025. április. 16. 13:30","title":"Válaszolt az EKB a HVG-nek: csak tippelni tudnak, miért őket vádolja Kósa Lajos az MNB-alapítványok vizsgálatának akadályozásával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1237404f-8348-4b6a-9dd5-8ba99065c570","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Marius Dragomir a lapban megjelent cikkében arról ír, hogy a Fidesz okkal tart attól, hogy a Tisza meg fogja verni a 2026-os országgyűlési választásokon. ","shortLead":"Marius Dragomir a lapban megjelent cikkében arról ír, hogy a Fidesz okkal tart attól, hogy a Tisza meg fogja verni...","id":"20250417_euobserver-magyarorszag-europai-unio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1237404f-8348-4b6a-9dd5-8ba99065c570.jpg","index":0,"item":"30922e66-eff8-499f-93d1-c90f3f57ba1d","keywords":null,"link":"/360/20250417_euobserver-magyarorszag-europai-unio","timestamp":"2025. április. 17. 07:30","title":"EUobserver: A következő egy év kritikus lesz Magyarország és az Európai Unió szempontjából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03217527-4825-48bf-be7a-15eaea85bb0b","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"A Revolut magyarországi ügyfelei sokan vannak, és többségük aktív, egyáltalán nem csak nyaralásokra tartogatja a kártyáját. Mégsem valószínű, hogy különösebb igényük lenne ATM-ekre. A hagyományos bankok ügyfélkörében is minden bizonnyal jelentős különbségek vannak, kérdés, hogyan osztják le egymás közt a kellemetlen kötelezettségeket. És egyáltalán: pontosan hova fogják tenni a legkisebb falvakban is a gépeket?","shortLead":"A Revolut magyarországi ügyfelei sokan vannak, és többségük aktív, egyáltalán nem csak nyaralásokra tartogatja...","id":"20250417_atm-kotelezo-telepites-revolut-bankok-takarek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03217527-4825-48bf-be7a-15eaea85bb0b.jpg","index":0,"item":"9b940bc7-9e4f-48a1-bc96-76967c5dad44","keywords":null,"link":"/360/20250417_atm-kotelezo-telepites-revolut-bankok-takarek","timestamp":"2025. április. 17. 13:00","title":"Revoluttal vagy nélküle, jó kis fejtörő a bankoknak a falvak ATM-esítése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dffa4373-7c10-4b35-a111-c777460c0653","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Gossip Girl és a Buffy, a vámpírok réme sztárja, Michelle Trachtenberg 39 éves korában halt meg idén februárban; hogy miért, az csak most derült ki.","shortLead":"A Gossip Girl és a Buffy, a vámpírok réme sztárja, Michelle Trachtenberg 39 éves korában halt meg idén februárban...","id":"20250417_Kiderult-mi-okozta-Michelle-Trachtenberg-halalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dffa4373-7c10-4b35-a111-c777460c0653.jpg","index":0,"item":"6ebbcc86-3a76-407d-8fdc-287838128d58","keywords":null,"link":"/elet/20250417_Kiderult-mi-okozta-Michelle-Trachtenberg-halalat","timestamp":"2025. április. 17. 08:23","title":"Kiderült, mi okozta Michelle Trachtenberg halálát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c45c6ef8-3804-46a4-b2bc-909a11ac4eec","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A 112-es telefonszám üzemeltetője gyors intézkedést ígért.","shortLead":"A 112-es telefonszám üzemeltetője gyors intézkedést ígért.","id":"20250417_112-romania-magyar-segelyhivo-lekezelo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c45c6ef8-3804-46a4-b2bc-909a11ac4eec.jpg","index":0,"item":"38395ce1-25e4-48b5-9106-355c8b6896f7","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_112-romania-magyar-segelyhivo-lekezelo","timestamp":"2025. április. 17. 17:23","title":"„Már azzal szívességet tettem, hogy megszólaltam magyarul” – lekezelően beszélt a romániai segélyhívó diszpécsere egy marosvásárhelyi magyar nővel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0fc3006c-9db7-4dbf-9e58-72de38ca6265","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Azt is tanácsolták nekik, hogy legyenek óvatosak a nyilvános wifihálózatok és töltők használatával.","shortLead":"Azt is tanácsolták nekik, hogy legyenek óvatosak a nyilvános wifihálózatok és töltők használatával.","id":"20250417_lehallgatas-europai-parlament-magyarorszag-kepviselok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0fc3006c-9db7-4dbf-9e58-72de38ca6265.jpg","index":0,"item":"132e4f7e-cbbb-41a6-86bd-a60369041444","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_lehallgatas-europai-parlament-magyarorszag-kepviselok","timestamp":"2025. április. 17. 11:11","title":"Lehallgatás elleni eszközöket ajánlottak az EP szakemberei a Magyarországra utazó képviselőknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A BKV vezér buszbérlési javaslatáról hétfőn tárgyal a főváros
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
A Főpolgármesteri Kabinet elé kerül hétfőn Kocsis Istvánnak, a BKV Zrt. vezérigazgatójának terjedelmes javaslata 1000 új, korszerű busz idei beszerzéséről, bérléséről, amivel egyébként a cég igazgatósága csak két hét múlva foglalkozik.
A tájékoztatás szerint a kabinet január 12-én már tárgyalt a vezérigazgatónak a BKV átalakításával kapcsolatos elképzeléseiről, s ennek részeként a buszok megújítását célzó ötletéről. A kabinet ekkor úgy foglalt állást, hogy érdemben csak a részletesebb kidolgozás után, várhatóan két hét múlva tárgyal a cég átalakításával és a buszbeszerzésekkel kapcsolatos kérdésekről.
A városvezetés azzal egyetértett, hogy a céget át kell alakítani, abban azonban nem volt egyetértés, hogy minderre a Kocsis István által vázolt elképzelés a legjobb megoldás.
Steiner Pál MSZP frakcióvezető azt nyilatkozta, hogy a vezérigazgató által felvetett 1000 busz beszerzésének ambivalens volt a fogadtatása.
Szabadai Viktor (SZDSZ) közölte, hogy a városvezetés elé kerülő újabb, kidolgozottabb előterjesztés összeállításába már bevonják Lakos Imre (SZDSZ) közlekedési tanácsnokot, valamint Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) és Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettest.
A hétfőn váratlanul a városvezetés elé kerülő előterjesztés összeállításába a három fővárosi vezető egyikét sem vonták be. A főpolgármesteri hivatal közlekedési ügyosztályvezetője, Kerényi László Sándor pénteken arról tájékoztatta Hagyó Miklós kabinetfőnökét, hogy ennek az anyagnak a városvezetés elé terjesztését nem a közlekedési ügyosztály kérte, annak szakemberei csak pénteken találkoztak először az anyaggal, s így hétfőn nem tudnak szakmai véleményt adni róla.
Hagyó Miklós kabinetfőnöke, Antal Kálmán ezt követően jelezte Gyekiczki Andrásnak, a főpolgármester kabinetfőnökének, hogy a hétfői ülés meghívójában előterjesztőként szereplő Hagyó Miklós nevének a törlését kérik, mivel nem ő jegyzi az anyagot.
A Főpolgármesteri Kabinet hétfőn várhatóan csak első olvasatban foglalkozik a témával, s meghatározza, hogy az ügyben milyen egyeztetésekre van még szükség, s azokat kik folytassák le.
A BKV általános és gazdasági vezérigazgató-helyettesei által készített koncepció érdemben egy megoldást, az operatív lízinget, az 1000 busz bérlettel történő beszerzését taglalja. Mindezt háromszor ötévenkénti cserével és egyetlen szállítóval oldanák meg. A mai helyzetet ismertetve megállapítják, hogy az 1399 BKV-busz átlagéletkora több mint 15 év. A legújabb beszerzésű 150 Volvo busz nélkül csaknem 17 évre növekszik az átlagéletkor.
A menetkimaradások száma tavaly több mint 50 százalékkal nőtt 2006-hoz képest, minden negyedik jármű naponta meghibásodik, napi 200-300 üzemzavar jelentkezik. Tavaly több mint 62 ezer, az előző két évben 46 illetve 42 ezer műszaki meghibásodás volt a buszoknál. A buszpark 72 százaléka, 1018 jármű komoly levegőszennyező forrás, a buszok motorja még az Euro-2 normát sem éri el. A BKV-buszok jelenleg évente csaknem 5 ezer tonna káros anyagot bocsátanak ki. Euro-4-es motorral ez évi 1.500, Euro-5-ös motorral pedig 2100 tonnával csökkenhet.
Csak elméleti lehetőségként foglalkozik az anyag a buszok felújításának összességében 20 milliárd forint költségigényű lehetőségével. Ez ugyanis csak négy évre jelentene megoldást, s utána tovább konzerválódna a járművek rossz helyzete. A lehetőség a forráshiány mellett azért is csak elméleti, mivel 1000 busz egy éven belüli felújítására nincs kapacitás - rögzíti az anyag.
Az összességében 60 milliárd forintra becsült lízing-bérlet konstrukció esetén ez év december közepéig leszállítaná a kétfordulós közbeszerzési eljárás nyertese az 1000 buszt. A járművek az ötéves futamidő alatt a szállító tulajdonában maradnak. Az 1000 busz beérkezésével leselejtezhetik az Ikarus 200-as és az Ikarus 405 midibuszok teljes állományát, és 76 buszt a 400-as járműcsaládból. Az új buszok üzembe állításával jövő évtől felmondanák a BKV 110 alvállalkozójával kötött szerződést.
A bérleti konstrukció forrásaként az előterjesztés a jövő évtől megnövelt állami normatív támogatást jelölte meg. Az anyag szerint ennek alapja a közszolgáltatási tevékenységhez tartozó, bevételekkel nem fedezett indokolt költségek meghatározására vonatkozó múlt év májusi, közlekedési minisztériumi tájékoztató szerint számított igény. A bérleti díjat úgy kell megadni az ajánlattevőnek, hogy a bérleti időszak 5. és 10. évében a teljes járműparkot meg kell újítania.
BKV-sztrájk lehet februárban, miután a HÉV kiszervezésének és a vállalat átalakításának leállítását követelő 11 szakszervezet és a munkáltató között szerdán sem született megegyezés - közölte Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnökhelyettese.
„Senki ne számítson rá, hogy a február 1-jétől átlagosan közel a duplájára dráguló budapesti tömegközlekedés színvonala javulni fog (...) A fővárosban közlekedők 82 százalékát ma a Budapesti Közlekedési Vállalat szállítja, a vállalat járművein utazók száma pedig egy év alatt körülbelül 1,6 milliárd. (...) A februári áremelés része a támogatások leépítésével fémjelzett gazdaságpolitikának. (...) A főváros tömegközlekedése 1988-ban már 5,3 milliárdos fenntartási juttatásban és 5,2 milliárdos menetdíj-kiegészítésben részesült – az előbbit a Fővárosi Tanács, az utóbbit a költségvetés folyósította. A költségek 15 százalékát – nem egészen 2 milliárd forintot – fizették az utasok. (1989. február 4.)”
Egy lehetséges sztrájk megtartásáról egyeztet a BKV tizenegy szakszervezete, mert a cég vezetősége nem fogadta el az érdekképviseletek követeléseit - közölte Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnökhelyettese.