szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az Alstommal meg fogunk egyezni - jelentette ki Tarlós István főpolgármester a HírTV Kontraszt című műsorában vasárnap este.

A főpolgármester szavai szerint "borzasztó" az a szerződés, amit az előző városvezetés kötött az Alstommal. Beszámolt ugyanakkor arról, hogy a hétvégén volt egy konzultáció a kormány képviselőivel a miniszterelnök jelenlétében és "kétség kívül azt igazolják a számítások, hogy nagyobb kockázat folytatni egy pereskedést, semmint megegyezni, de a tárgyalóasztalnál azt hiszem, határozottnak kell lenni".

Jelezte: ha az Alstom kijavítja a metrókocsik hibáját és olyan minőségű szerelvényeket szállít, amelyek megkapják a szakhatósági engedélyt, "akkor de facto nem fogunk veszíteni" a szerződésen.

Az Alstommal 2006. május 30-án kötöttek szerződést a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek gyártására és leszállítására. E szerint az Alstom 22 szerelvényt gyárt a 2-es metróra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvényt a 4-es vonalra 114 millió euróért.

Az NKH október 18-án utasította el a szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, mert nem látta bizonyítottnak, hogy a Metropolis fékjei ugyanolyan biztonságosak lennének, mintha a magyar vasúti járműszabályzat szerint gyártották volna le.

A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot, miközben az Alstom csak tízszázalékos kötbérköveteléssel élhetett. Az előlegre, illetve a jóteljesítésre vonatkozó bankgaranciát a BKV már lehívta és bejelentette kötbérigényét. Ehhez azonban a BKV nem fér hozzá, mivel az Alstom egy francia bíróságon keresetet nyújtott be, mert szerinte a szerződés felbontása nem volt jogszerű, így a garanciák lehívása sem lehet az.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Az Alstom vizsgálja, hogy bíróságra viszi-e az ügyet

Az Alstom egyelőre nem döntött arról, hogy a bíróságon megtámadja-e a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) másodfokú, jogerős határozatát, amellyel megtagadta a 2-es metróvonalra szánt Metropolis szerelvények típusengedélyének kiadását.

MTI Itthon

A BKV felmondta az Alstommal a szerződést

Felmondta a BKV az Alstommal a 2-es és 4-es metró szerelvényeire kötött szerződést és érvényesíti valamennyi, szerződésben rögzített és egyéb polgári jogi igényét. Az M4-es átadása 3-5 évet csúszik, így a 2016-2018 közötti időszakban várható.

MTI Gazdaság

Az Alstom még nem adta fel

Szakértők bevonásával, a BKV-val egyeztetve elemzi az Alstom Transport, hogy a jelenlegi komplex jogi helyzetben hogyan szerezhető meg a metrókocsik típusengedélye.

MTI Itthon

A BKV elítélte az Alstom lépését

A BKV elítélte az Alstom azon lépését, hogy a cég pert indított ellene egy franciaországi bíróságon, elkerülve ezzel a bankgaranciák kifizetését. Bízik ugyanakkor abban, hogy a bíróság a számára pozitív döntést hoz, elrendeli a fizetési kötelezettség haladéktalan teljesítését.

MTI Itthon

Index: az Alstom beperelte a BKV-t

Az Index információi szerint az Alstom beperelte a BKV-t egy franciaországi bíróságon, emiatt a budapesti közlekedési társaság nem jut hozzá a francia cég által szerződésben vállalt 37 milliárdos bankgaranciához.

MTI Gazdaság

Újabb keresetet nyújtott be az Alstom az Eurostar szerelvények ügyében

Arra kötelezte a brit legfelsőbb bíróság a La Manche-csatorna alatti Csalagút személyvasúti forgalmát szolgáltató Eurostart, hogy mutassa be azokat az értékeléseket, amelyek alapján úgy döntött, hogy ezentúl ne a francia Alstom, hanem a Siemens AG szállítson 600 millió euró értékben vasúti szerelvényeket - közölte csütörtökön az Alstom.