szerző:
Hírszerző/FH
Tetszett a cikk?

Tarlósék folytatják a tárgyalásokat a francia gyártóval, és ha kijavítják a szerelvények hibáit és vasúthatósági engedélyt szereznek, a BKV át fogja venni a szerelvényeket.

Tarlós István emlékeztetett: a BKV 2006 kora nyarán kötött szerződést az Alstommal 37 darab metrószerelvény gyártására, ebből a szerződés szerint 22-nek 2009. májusáig meg kellett volna érkezni, további 15-nek pedig 2009. októberéig. Hozzátette: ma összesen 3 darab szerelvény van az országban. A főpolgármester kiemelte: a szerződésben a francia bíróság illetékességét kötötték ki, a kötbért pedig 10 százalékban maximálták, ami azt jelenti, hogy ha kimerül a keret, utána bármennyit késhet a gyártó, elvi lehetőség sincs szankcióra. Kitért arra is, hogy a dokumentum szerint vis maiornak minősül, ha az Alstom nem tud érvényes vasúthatósági engedélyt szerezni. Hangsúlyozta: a szerződést egyetlen alkalommal sem módosították az aláírás óta.

A városvezető emlékeztetett: a BKV minden teljesítés nélkül az üzlet 50 százalékát, 37 milliárd forintot fizetett ki előlegként. Hozzátette: semmi nyoma annak, hogy az előző városvezetést zavarta volna a metrókocsik késedelme, egyetlen lépést sem tettek emiatt. Tarlós István arra is felhívta a figyelmet, hogy az előző közgyűlés ellenzéki indítványra határidőt szabott az Alstomnak az engedély beszerzésére és a szerelvények leszállítására, ellenkező esetben pedig a szerződés felmondását kezdeményezte. A határidő lejárt, az Alstom nem teljesített, a BKV vezérigazgatója pedig végrehajtotta a testület határozatát és a szerződés felmondását kezdeményezte.

A BKV próbálta lehívni a bankgaranciát, de az Alstom bírósághoz fordult. A főpolgármester elmondta: a francia bíróság keddi határozatát francia jogászok is nevetségesnek nevezték szerdai hivatalos levelükben. Mint fogalmazott, meghökkentő, hogy a bíróság milyen mellékmondatokat használt a határozat indoklásában. Példaként említette, hogy az Alstom azt állította: feltételezik, hogy a magyar fél inkább az oroszokkal szeretne üzletet kötni, illetve valószínűleg a nehéz helyzetben lévő BKV folyó kiadásainak rendezésére kell a pénz. Tarlós István utóbbit súlyos ostobaságnak nevezte, miután a pénzt a metróra kapta a főváros, másra nem fordíthatja és el kell számolnia vele.

A főpolgármester bejelentette: azonnal megfellebbezik a nantere-i bíróság határozatát, és folytatják a tárgyalásokat a gyártóval. Úgy fogalmazott: erősen mérlegelik egy új tender kiírását is, emellett pedig felveszik a kapcsolatot Budai Gyula elszámoltatásért felelős kormánybiztossal, hogy tekintse át a metrókocsik szerződését.

Tarlós István kérdésre válaszolva azt is elmondta: ha az Alstom kijavítja a szerelvények hibáit és hatósági engedélyt szerez - ami nem a Városházán múlik - akkor a BKV át fogja venni a kocsikat. Hangsúlyozta: engedély nélkül nem engedik forgalomba a járműveket. Más dolog viszont az, hogy mi lesz ezesetben a késedelemmel - tette hozzá. A főpolgármester egyébként a napokban Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszterrel is tárgyal a kérdésről.  

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!