szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Jövő évben a közösségi közlekedés átalakításával új díj-, kedvezményrendszer lép életbe, ezzel párhuzamosan csökkenthető lesz a teljes árú menetjegyek ára.

A kormány a kedden ismertetett Széll Kálmán Tervben több, a közlekedés területét érintő vállalást tesz: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az év végéig kidolgozza a MÁV adósságrendezésének és átalakításának tervét, 2012. január 1-vel megalakul a Nemzeti Közlekedési Táraság és megkezdődik a közösségi közlekedés szervezeti konszolidációja, majd új díj-, kedvezményrendszer lép életbe és ezzel együtt csökkenhet a teljes árú menetjegyek ára; 2013-tól pedig bevezetik a használatarányos elektronikus útdíjrendszert.
   
A közzétett dokumentum kiemeli, hogy a közlekedési vállalatok adóssága lényegében az államadósságot növelte, az ésszerűen működő, kiegyensúlyozottan gazdálkodó cégek nem igényelnek majd a továbbiakban sem közvetlen hitelfelvételt, sem állami hitelből nyújtott támogatást.
   
A kabinet szerint a MÁV esete egészen "különös" az államadósság szempontjából, hiszen működésének jelenlegi formája fenntarthatatlan, elkerülhetetlenül veszteséges. A vállalat mára 300 milliárd forintos adósságot halmozott fel, amely lényegét tekintve az államadósság részét képezi.
   
Növeli az adminisztrációs költségeket, hogy a közösségi közlekedés ellátása számos gazdasági társaságban aprózódik szét: külön cég a MÁV, a Volán társaságok és a BKV - emeli ki a dokumentum. Probléma az is, hogy az "átláthatatlan és ellenőrizhetetlen kedvezmények dzsungele" lehetetlenné teszi az ésszerű gazdálkodást.
   
A dokumentum kitér arra is, hogy komoly veszteség éri Magyarországot azért, mert a tehertranzit-forgalom és a sok külföldi kamion nem a használattal arányosan fizet az utak igénybevételéért.
   
Az állam a Széll Kálmán Tervben meghirdetett lépésekkel rendezi a MÁV-tartozást, átszervezi a vasúti közlekedést: önfenntartó lesz a nemzeti vasúttársaság.
   
A kormány e mellett vállalja azt is, hogy a Nemzeti Közlekedési Társaság létrehozásával megszűnnek a közösségi közlekedési szolgáltatást végző gazdasági társaságok közötti párhuzamosságok.
   
A tervek szerint azáltal, hogy az átszervezés és az integráció komoly megtakarításokat hoz, csökkenthető lesz a teljes árú menetjegyek ára; ez pedig alapot ad a kedvezmények áttekintéséhez.
   
A gyorsforgalmi úthálózati rendszer használatának költségei arányossá válnak a terheléssel azáltal, hogy 2013. január 1-jétől bevezetik az elektronikus útdíjrendszert - szögezi le a dokumentum.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Gazdaság

Matolcsy kibontotta a kormány reformcsomagját – percről percre

Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter ma délelőtt bejelentette, mit tartalmaz a Széll Kálmán Program. Az intézkedéssorozat a hivatalos álláspont szerint az államadósság csökkentését, a gazdasági egyensúly megalapozását, a gazdasági struktúra javítását és a tartós növekedést szolgálja. Nem csökken az átmeneti bankadó mértéke a harmadik évben, és 2013-tól mégsem csökkentik az 500 millió forint feletti adóalapra vonatkozó 19 százalékos társasági adókulcsot. A szerkezeti átalakítások Matolcsy szerint többek között érintik a rokkantnyugdíjakat és korengedményes nyugdíjakat, illetve a közösségi közlekedést is. A programmal jövőre 550 milliárddal, 2013-14-ben pedig 900 milliárddal javulhat az államháztartás egyenlege, a tervek szerint az államadósságot a GDP 82 százalékáról 65-70 százalékra csökkentik 2014-re.

MTI Itthon

MSZP: még nem bontották ki az Orbán-csomagot

A szocialista párt a kormány keddi bejelentéseinek pozitívumaként érkeli, hogy rájöttek a strukturális reform és a költségvetési hiány csökkentésének szükségességére, ugyanakkor az MSZP hiányolja a konkrét lépések megnevezését. Mesterházy Attila arra számít, hogy a bejelentések megszorításokban és adóemelésekben öltenek majd testet.