szerző:
Szegő Iván Miklós
Tetszett a cikk?

A BKV buszaira nem lehet biciklivel felszállni, még szélsőséges időjárásban sem. Csak a HÉV-en és a fogaskerekűn lehet kerékpárt szállítani a magyar fővárosban. Berlinben és Bécsben azért más a helyzet.

Az elmúlt napok szélsőséges időjárása próbára tette a biciklistákat. A legnagyobb vihar idején volt például olyan eset, hogy a menetrend szerinti buszra próbált felszállni valaki kerékpárral, de a buszvezető ki sem volt hajlandó nyitni az ajtót. Pedig hely lett volna bőven, hiszen utas az ítéletidőben alig-alig volt a járművön, este nyolc óra felé.

Az eset nyomán megkerestük a BKV-t. Kíváncsiak voltunk arra, hogy miért nem veszik fel a BKV-buszok viharban a kerékpárosokat. Rendkívüli időjárási helyzetek idején szinte üresen közlekedő üres buszokról érdeklődtünk, tehát nem arról, hogy csúcsidőben felszállhat-e valaki tandembiciklivel a belvárosban a 7-es buszra. Egy másik esetben a földalattira nem engedték fel a viharban, ráadásul kilyukadt gumiabronccsal odaérkező biciklistát: az ellenőr azt ajánlotta neki, hogy szerelje le az első kereket, és csomagként vigye magával a kerékpárt. Mindezek után általában is rákérdeztünk: „Rendkívüli helyzetben miért nem lehet a BKV-buszokat használniuk a biciklistáknak?”

MTI / Kallos Bea

A közlekedési vállalat ezt a választ adta megkeresésünkre: „A BKV Zrt. járművein való utazást a Társaságunk honlapján is elérhető Utazási Feltételek szabályozzák, mely szerint kerékpár csak az elővárosi vasút (HÉV) vagy a fogaskerekű járművek kijelölt peronjain szállítható, egy vonaljegy vagy gyűjtőjegy érvényesítésével, illetve kerékpárbérlettel. Egyelőre tehát kerékpárral nem lehet felszállni az autóbuszokra, és ezeken a járműveken a kerékpárszállításhoz szükséges feltételek (pl. kerékpárszállító hely kialakítása) sem adottak, ez pedig az időjárástól független tény.”

Régi vita

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke, Dorner Lajos a hvg.hu-nak az eset kapcsán elmondta, hogy régi vita tárgya a kerékpárok szállítása a tömegközlekedési járműveken. Berlinben és Bécsben például csúcsidőn kívül a metrót használhatják biciklisták. Máshol a hegyvidéki buszok vagy utánfutót húznak maguk után, amelyre bicikliket lehet feltenni, vagy a busz elejére rögzítik ezeket. Egyébként általános a világ fővárosaiban, hogy a vasúti jellegű tömegközlekedési eszközökön engedik a kerékpárok korlátozott szállítását.

Budapesten ugyanakkor Dorner jelenleg nem lát lehetőséget ilyen fejlesztésekre. A metró hosszú mozgólépcsőin nehéz a biciklit levinni a peronokig. A buszok pedig lassan a rendes utasokat is képtelenek elszállítani, nemhogy a sok helyet igénylő kerékpárokat. Éppen ezért a közeljövőben a HÉV-en és a fogaskerekűn kívül máshol nem nagyon lát esélyt a VEKE vezetője sem arra, hogy kerékpárosokat vegyenek fel a tömegközlekedési járművek – amelyek szerinte egyébként sem arra szolgálnak, hogy más közlekedési eszközöket szállítsanak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Közbeszerzési bírságot szabtak ki az BKV-ra

Egymillió forintra bírságolta a BKV-t a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB), mert megállapítása szerint a cég által a 4-es metró beruházásához kapcsolódóan, a Baross tér felszíni rendezésére kiírt tenderen az ajánlatkérő a közbeszerzési törvény több pontját is megsértette. A KDB megsemmisítette az eljárást lezáró döntést; a határozat a Közbeszerzések Tanácsa honlapján jelent meg.

HavariaPress/Magyar Nemzet Itthon

A Rákosi-bunker pusztul, potom pénzért adta bérbe a BKV

Hatvan éve, a hidegháború korszakában épült az a bunkerrendszer, amely Rákosi Mátyás és a többi pártvezető túlélését szolgálta volna. A négyezer négyzetméternyi terület a belváros alatt vár hasznosításra - írja a Magyar Nemzet.

hvg.hu Itthon

Újra megáll a HÉV a Margit hídnál

Előbb befejeződött a lépcsőfelújítás: holnaptól ismét megáll az 5-ös HÉV a Margit híd budai hídfőjénél - közölte lapunkkal a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

hvg.hu Itthon

Magyar gyártású midibuszt tesztel a BKV

A Molitus Kft., a Rába Jármű Kft. és a Webasto-Hungária Kft. közös fejlesztése az S91-es midibusz, amely 2011. július 12. és augusztus 22. között rója a kilométereket a várbusz, azaz a 16-os járat útvonalán - közölte a hvg.hu-val a BKV Zrt.

hvg.hu Itthon

Lezárult az Alstom-ügy – aláírták a szerződést

Aláírta a metrószerződés módosítását Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója. Ha a francia cég tartani tudja a szerződésben vállaltakat, pont kerülhet az elmúlt hónapokban egyre kilátástalanabbnak tűnő metróügy végére.

hirado.hu Itthon

Véletlenül megszüntette a parlament a trolibuszokat

Használt trolikat vásárolt a BKV, de nem állhatnak forgalomba, mert egy jogszabály módosításakor kifelejtették a közlekedési eszközök felsorolásából a járműtípust. A most vásárolt trolik darabja 10 millió forintba került. A minisztérium és a hatóság egyeztet, hogy elhárítsák az akadályt.