szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Lázár János államtitkárként is utasíthat és számon kérhet majd a közigazgatási hierarchiában fölötte álló minisztereket, mint Orbán Viktor politikai akaratának végrehajtója – derül ki a kormányzati átszervezés nyomán létrejött új struktúrából. A leköszönt frakcióvezető eddig sem volt szívbajos, ha nyilvánosan kellett nekimennie egy-egy kormánytagnak.

Hiába lesz „csak” államtitkár az új kormányzati felállásban Lázár János, a Fidesz volt frakcióvezetője bizonyos szempontból még a rangban felette álló miniszterek fölött is felügyeletet gyakorolhat majd, mint a kormányfő politikai szándékainak artikulálója, és adott esetben számon kérője is. Mint korábban megírtuk, Orbán Viktor kvázi miniszterelnököt csinált bizalmasából, ugyanakkor hatásköre még nem tisztázott.

A helyzet persze annyiban nem új (sem a második, sem az első Orbán-kormányhoz, sőt a Gyurcsány-kabinetekhez képest sem), hogy a kormányzati munkának mindig volt egy politikai koordinátora, vagy egy kancelláriaminiszter, vagy egy államtitkár személyében, a most tárca nélküli miniszterré avanzsáló Varga Mihály szintén végzett ilyen politikai feladatokat, miközben a közjogi koordináció – ugyanúgy, mint korábban is – a közigazgatási és igazságügyi minisztérium felelőssége.

Míg az első Orbán-kabinet idején a miniszterelnök rengeteg időt töltött a döntések előkészítésével és bonyolult szakpolitikai kérdések megértésével, a második kabinetjének felállításakor tudatosan távol akarta tartani magától ezeket az ügyeket. Ezt a kormányfői igényt is figyelembe vette Navracsics Tibor, amikor 2010-ben kialakította a csúcsminisztériumi struktúrát.

Ki, kinek felelős?

A 2010-ben létrejött, a mostani kormányátalakításnál megőrzött struktúrában a kormányzati koordináció, a minisztériumok munkájának összehangolása, a kormányfői akarat érvényesítése eredetileg Navracsics Tibor feladata lenne. Viszont a miniszterelnök-helyettes távol tartja magát a kabineten belüli politikai konfliktusoktól, az utóbbi két évben nem vállalkozott arra, hogy ő vigye keresztül a miniszterelnöki szándékot. Eleinte próbálkozott ugyan ilyesmivel, de falakba ütközött, a miniszterek – elsősorban Matolcsy György – jelezték neki, hogy ők a miniszterelnöknek tartoznak felelősséggel.

Hivatalosan a tárcaközi egyeztetés ráadásul a korábbi közigazgatási államtitkár, Gál András Levente feladata volt, aki rálátott a teljes kormány jogszabály-előkészítő tevékenységére. Ő viszont összeütközésbe került a miniszterelnökkel, amikor pontatlanul fogalmazta meg a budapesti beruházásokért felelős kormánybiztos kinevezéséről szóló kormányhatározatot és olyan jogkörökkel is felruházta őt, amit a kabinet nem hagyott jóvá. (Gál ezért fegyelmit is kapott tavaly októberben Navracsicstól, novemberben pedig lemondott az államtitkári posztról és kormánybiztos lett.) Úgy tudjuk, a közigazgatási minisztert azért is kritika érte Orbán részéről, mert - Semjén Zsolttal ellentétben - miniszterelnök-helyettesként "nem áll bele a politikai vitákba".

Lázár János: nem frakciót, kormányt fog irányítani
MTI / Soós Lajos

Nem biztos, hogy elhanyagolható azonban, hogy Lázár János teljesen más habitusú politikus, mint Varga Mihály, ráadásul Lázárnak már frakcióvezetőként is voltak nyilvános pengeváltásai kormánytagokkal, elég csak a Bencsik János energiaügyi államtitkár távozásával végződött „KÁT-ügyre” gondolni, de a frakcióvezető Navracsics Tiborral (egyébként miniszterelnök-helyettes) és Kövér Lászlóval házelnökkel is folytatott pengeváltásokat. „Valóban Varga Mihály alatt is folyt politikai koordináció, legfeljebb ez majd egy kicsit előtérbe kerül a korábbiakhoz képest” – mondta ezzel kapcsolatban az átalakításokra rálátó forrásunk, aki a személyes aspektusokat érintő felvetésünkre csak úgy reagált, „elképzelhető, hogy időnként lesznek konfliktusok, de ezt majd lejátsszák egymás között”.

Egy kormánytag szerint egyébként ebben a felállásban Lázár megfogalmazhat majd politikai megrendeléseket a miniszterek felé, adott esetben akár utasíthatja is őket, vagy utólag számon kérheti egy-egy politikai cél teljesülését az adott tárca jogszabályaiban, munkájában. „Furcsa lenne, ha a politikai előkészítés vezetője nem alá-fölérendeltségben állna a miniszterekkel, és nem lenne ilyen jogosítványa, hiszen végső soron a politikai irányításon keresztül kell az egész rendszert mozgatni, és ő a miniszterelnököt képviseli” – mondta. Szerinte ez nem fog egyetlen miniszter esetében sem konfliktust okozni, sőt Lázár János „legalább leveszi a politikai felelősséget róluk”, az esetleges presztízsszempontokat (ha valakinek netán „derogálna”, hogy egy államtitkárnak tartozik beszámolóval) pedig „egy kormányülés keretében simán meg lehet beszélni”.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

M. László Ferenc Itthon

Orbán kvázi-miniszterelnökké emelné Lázár Jánost

Nehéz döntés előtt áll Lázár János, akinek arról kell határoznia, hogy elfogadja-e a második legfőbb posztot Orbán Viktor mellett. Ha igent mond, elveszítheti jelenlegi önállóságát, ha azonban ellenáll a miniszterelnök hívásának, megrendülhet a pozíciója a Fidesz-frakció élén. Információink szerint jelenleg is folyik az egyeztetés arról, hogy Lázár milyen feltételekkel venné át a Miniszterelnökség irányítását, ahol a kormányzati munkába bekapcsolódott Századvéggel és Orbán bizalmasaival kellene megküzdenie mozgásterének bővítéséért.