szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A BKV szakemberei most is végzik az intézkedési terv végrehajtását, amelyet a kölni központú TÜV Rheinland szakemberei javasoltak a 3-as metróban. Tervezik az elöregedett metróvonal felújítását és a szovjet járművek cseréjét, de addig is csak alapos vizsgálat után adnak ki a forgalomba kocsikat, az utasok biztonságban vannak – olvasható a Budapesti Közlekedési Központ és BKV hétfői közös közleményében.

Idén májusban bízta meg a BKV Európa egyik legelismertebb műszaki szakértő intézetét, a kölni központú TÜV Rheinlandot a 3-as metró szovjet vonatain működő elektromos berendezések átvizsgálásával, kockázatelemzésével.

Az erről szóló jelentésből hétfőn az Index idézett. A hírportál cikke szerint a régi metrókocsikban vizsgált 34 féle alkatrész nagy része katasztrofális vagy kritikus minősítést kapott.

A jelentés 16 esetben azonnali alkatrészjavítást vagy cserét javasol, amelyek költsége százmillió forintos nagyságrendű, emellett pedig 80 millió forintba kerülne az egyszeri alagúttisztítás, a por-, olaj-, zsír-, vasporszennyeződések eltávolítása. A jelentést a BKV igazgatósága október 26-án tárgyalja. 

BKV, BKK: garantálják a biztonságot

A BKV és a BKK hétfő délután reagált a cikkre. Emlékeztettek, hogy Tarlós István főpolgármester idén májusban rendelte a régi metrókocsik vizsgálatát, miután azok többször meghibásodtak, sőt, volt, ami ki is gyulladt.

Év eleji metrótűz az Árpád hídnál: teljesen kiégett a szerelvény
MTI / Lakatos Péter

A TÜV Rheinland jelentése ajánlásai alapján a BKV Igazgatósága szeptemberben úgy döntött: intézkedési tervet készítenek, ennek végrehajtását már megkezdték, hogy az öreg metrókocsikat biztonságosan tudják üzemeltetni.

A közlemény szerint a 3-as metróval kapcsolatos problémákat régóta ismerik, de arra hivatkoznak, hogy az előző városvezetők idejében nem hoztak érdemi intézkedéseket ebben az ügyben. 

A járművek és a karbantartás műszaki auditálását a Budapesti Műszaki Egyetem valamint a győri Széchenyi István Egyetem végezte, a vizsgálati megállapításokat a BKV megfogadta. Az egyetemek új minősítési rendszert és szigorúbb ellenőrzési, üzemeltetési protokollokat dolgoztak ki a 30 év feletti szerelvények üzemeltetésére vonatkozóan, melyet a BKV elfogadott és alkalmaz. Ezután vizsgáltatták fel a szovjet metrókocsikat a német TÜV Rheinland Csoport bevonásával – írják.

Elsősorban azt akarják elérni ezzel, hogy megelőzzék a tűzzel, füsttel járó meghibásodásokat, felfedezzék az esetleges konstrukciós hibákat. „A TÜV ajánlásai alapján elkészült intézkedési terv keretében a javasolt lépéseken a BKV műszaki szakemberei jelenleg is dolgoznak. A forgalomba adott járművek csak alapos átvizsgálást követően végezhetnek személyszállítási tevékenységet, amely garantálja a biztonságos üzemeltetésüket” – fogalmaznak.

Jövőre 35 kilométer sínt kell cserélni

Egy átfogó rekonstrukció előkészítése és teljes megvalósítása a 3-as metró esetében 6-7 év, így az előkészítési folyamatot legkésőbb 2003-2006 körül meg kellett volna kezdeni.

2012-ben több mint 500 millió forint beruházási forrást biztosít a Fővárosi Önkormányzat a BKK-n keresztül a 3-as metró infrastrukturális állapotainak javításához. Idén 600 méter hosszon cserélték ki a vágányokat, 2013-ban további 35 kilométernyi síncsere válik szükségessé.

A Fővárosi Önkormányzat és a BKK kérése nyomán a BKV fokozta a tűzvédelmet az M3-as metró vonalán. Már 2011-ben elvégezték a szerelvények tűzvédelmének fejlesztését, automatikus tűzérzékelő, jelző- és oltórendszer került kiépítésre; 2012-ben az állomások tűzvédelmét fejlesztettük a tűzoltóság igényeinek is jobban megfelelő, nagyobb teljesítményű tűzivíz-rendszer, oltóhálózat kialakításával.

A Főváros Közgyűlés 2011. január 31-én döntött arról, hogy a 3-as metró felújítását célzó európai uniós projektjavaslatot elő kell készíteni és ezzel a feladattal a BKK-t bízta meg. A Budapesti Közlekedési Központ a Közgyűlés döntésének eleget tett, és a szükséges dokumentumok elkészítésével 2011 áprilisában hivatalosan benyújtotta a kiemelt projektjavaslatot a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek – tették hozzá.

* * * Személyi hitel, ha rövid időn belül pénzre van szükség

Előfordul, hogy hirtelen nagyobb összegre van szükségünk – pl. lakásfelújítás, autóvásárlás –, ebben a helyzetben a személyi kölcsön lehet az ideális megoldás, ugyanis akár egy héten belül a számlánkon lehet a szükséges összeg. A Bankmonitor személyi kölcsön kalkulátorával pár perc alatt kiválasztható a legkedvezőbb hitelajánlat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!