szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az áramszedő gerenda törése okozta a szerdai műszaki hibát az M3-as metróban - közölte a BKV és a BKK csütörtökön.

Mint arról beszámoltunk: szerdán az M3-as metró Deák Ferenc téri állomásán üzemzavar történt. Az üzemzavart egy Újpest felé tartó szerelvény utolsó kocsiján lévő áramszedő gerenda törése okozta - közölte csütörtökön a BKV és a BKK. Az áramszedő gerenda feladata, hogy a vontatási feszültséget, a jármű karosszériájától elszigetelten eljuttassa a betáplálást végző harmadik síntől a vontató motorokhoz.
 
Az áramszedő gerendán található áramszedő papucs és a gerenda egy része ismeretlen mechanikus erőhatás következtében eltörött, leszakadt és a pályára esett. A törés okát csak a későbbi vizsgálatok lefolytatása után lehet egyértelműen megállapítani. A darabok a harmadik sín és a futó sín közé hullottak, ívet húztak oly módon, hogy a peronról a vonatszél által a pályára besodort por és egyéb szennyeződések füstölését okozták.

Az állomásra beosztott BKV Zrt. műszaki ügyeletes munkatársa észlelte a problémát, és a füstölést rövid időn belül elhárította, ezzel egy időben a belső szabályzatoknak megfelelően a tűzoltóságot is értesítettük. Az eseményt okozó szerelvényt a zavar elhárítása és további vizsgálat céljából a Deák téri kihúzó vágányra félreállították.
 
Az esemény okainak feltárása már megkezdődött. A szakemberek megállapították, hogy a metró motorkocsin található négy áramszedő szerkezet közül, amelyek a forgóvázak két-két oldalán találhatóak, a bal 1-es megsérült, egy része letörött, és a letört darabból az áramszedő kábel kiszakadt. A leszakadt darabok több pályamenti berendezést is megrongáltak, ezek ideiglenes helyreállítása megtörtént, a végleges helyreállításra az éjszakai üzemszünetben kerül sor.
 
Az áramszedő gerenda a nevétől eltérően nem tartó és nem fő szerkezeti eleme a kocsiszekrénynek, illetve a forgóváznak, ezért annak törése a jármű mechanikai biztonságának szempontjából nem mérvadó, sérülése csupán forgalmi zavart okoz, mint ahogy ezt a mostani esemény is bizonyította - közölték.
 
A forgalom végül 14 óra 32 perckor megindult. Ezzel egyidejűleg a műszaki személyzet az eseményt okozó járművet a „saját kerekén” további vizsgálat céljából a javító bázisra eljuttatta. 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!