szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Közigazgatási hatósági eljárás keretében vizsgálja meg a Ferihegyen december 7-én történt műszaki meghibásodás körülményeit a Légügyi Hivatal - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM).

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret december 7-én zárták le a Budapest Airport vagyonkezelésében álló irányítótorony és a repülőtéri vezérlőfunkciók elektromos ellátórendszerének sérülése miatt - idézte fel közleményében az NFM. Az eljáró hatóságok és felügyeleti szervek eredményes együttműködésének köszönhetően a repülőgépek és földi járművek irányítása a repülőtér megnyitása óta zavartalan.

A Légügyi Hivatal most közigazgatási hatósági eljárás keretében vizsgálja meg a műszaki meghibásodás körülményeit - közölte a fejlesztési minisztérium.

A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. (HC) az üzemeltető Budapest Airporttól bérli a repülőtéri irányítói tevékenység ellátáshoz szükséges épületrészt. A légiforgalmi szolgálat a közműszolgáltatásokat, többek között az elsődleges és a tartalék áramellátó rendszerből származó szünetmentes áramellátást szintén a repülőtér üzemeltetőjétől vásárolja.

Az elsődleges áramforrások és a Budapest Airport tartalék ellátó rendszere sérülésekor a HC beépített harmadlagos rendszere tovább szolgáltatta az energiát. Miután a társaság szakemberei felmérték, hogy a Budapest Airport nem tudja rövid időn belül elhárítani a hibát, a biztonságos újraindíthatóság érdekében lekapcsolták a berendezéseket. A HC saját szünetmentes tápegységeiről képes volt megszakítás nélkül biztosítani létfontosságú kommunikációs eszközein keresztül a rádió- és telefonkapcsolatot - tette hozzá a tárca.

Az üzemeltető a repülőtéri légiforgalom kezeléséhez szükséges egyik alapvető technikai feltételként átmeneti megoldással visszaállította az elektromos ellátást. Mivel ezzel a toronyirányítás szakszerű, az előírásoknak maradéktalanul megfelelő újraindítása és biztonságos működése lehetővé vált, a Budapest Airport december 8-án reggel megnyitotta a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret. A hálózati áramforrásra való visszaállás és az új, azonos kapacitású szünetmentes áramforrás bekötése december 12-én hajnalban rendben megtörtént.

Az irányítótornyot közel harminc éve adták át, az épület leromlott műszaki állapota miatt felújításra szorul, a rekonstrukció az NFM szerint a repülőtér üzemeltetőjének feladata. A szükséges munkálatokkal kapcsolatos tárgyalások azonban az utóbbi két évben eredménytelenül zárultak a HC és a Budapest Airport között. A működési környezet javítása a magas színvonalú légiforgalmi irányítás és a repülőtér megbízható üzemelése érdekében elengedhetetlenné vált.

A Budapest Airport további fejlesztésekkel és új, nagyobb kapacitású berendezések telepítésével egy megerősített áramellátási rendszer kiépítésén dolgozik. A HC és a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala határozott lépéseket tesznek az irányítótorony biztonságos elektromos ellátásának újragondolása érdekében.

E szervezetek hagyják majd jóvá a Budapest Airport által kidolgozott hosszú távú fejlesztési programot, amelynek célja, hogy az üzembentartó garantálja a torony és a repülőtér zavartalan működését. A döntést követően az érintett hatóságok folyamatosan felügyelik majd a fejlesztések végrehajtását is.

A Légügyi Hivatal a javítási munkálatok folyamatos felügyeletét követően közigazgatási hatósági eljárás keretében kezdi meg a műszaki meghibásodás körülményeinek áttekintését. A vizsgálat a munkák befejezése után indul meg, és attól számított 60 napon belül zárul majd le.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!