szerző:
Kovács Áron
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Régi sérelmeket emleget fel a BKV és a főváros vezetése, amely tavaly év végén mindent megtett azért, hogy megszabaduljon a négyes metró építését 2006 óta felügyelő mérnökcégtől. Az átadás-átvétel nem megy zökkenőmentesen: az egyik kivitelező máris plusz pénzt követel, a korábbi mérnökcég szoftvere nélkül pedig nehéz lesz rendszerezni az "átadott" dokumentumhegyeket.

Sokba kerülhet a budapesti négyes metró mérnökcégének lecserélése, pedig a BKV főleg anyagi okokkal magyarázta a döntést. A hvg.hu információi szerint az egyik nagy kivitelező cég, az állomások belső kialakítását végző Swietelsky Építő Kft. már január 4-én közölte: a BKV nem a szerződésben meghatározottak szerint járt el, ezért követelést jelent be, vagyis plusz pénzre tart igényt a megrendelőtől.

A szerződés szerint a vállalkozókat 42 nappal előre értesíteni kell a mérnök személyének változásáról, amit a BKV elmulasztott, hiszen csak tavaly december 21-én kötött szerződést a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) leányvállalatával, a BKK Közút Zrt.-vel, amely január 1. óta látja el a mérnöki feladatokat. A követelés pontos összegét a Swietelsky nem jelölte meg, a hvg.hu érdeklődését pedig a cég vezetése elhárította, mivel a metróépítkezésről csak a BKV-hoz tartozó DBR Metro Projektigazgatóság jogosult nyilatkozni.

Ki küldi a bírót?

A BKV korábban azt közölte, szerintük a mérnök személyének lehetséges változásáról 2012 tavasza, a mérnöki szolgáltatásra vonatkozó új közbeszerzési eljárás kiírása óta tudnak az érintett vállalkozók. A főpolgármesteri hivatal kommunikációs igazgatósága a konkrét, folyamatban lévő ügyről nem kívánt nyilatkozni, csak annyit írt: a vállalkozóknak joguk van követeléseket benyújtani, amit a megrendelő a mérnök javaslata alapján bírál el.

©

December 31-én lejárt a beruházás mérnökének, az Eurometro Kft.-nek a korábban már többször meghosszabbított szerződése, amelyet a BKV semmiképpen nem akart ismét megújítani – bár szinte az utolsó pillanatig tárgyaltak erről a lehetőségről. A műszaki ellenőri feladatokat is ellátó mérnök minden EU-s beruházás kulcsfigurája, egyebek mellett jóváhagyja az elvégzett munkákat és a kivitelezéseket, így hatással van a végső árra is, jelentései a projekt állásáról Brüsszelbe is eljutnak.

Az Eurometro Kft.-től a BKV annyira meg akart szabadulni, hogy rögtön három módszert is bevetettek: először nyílt közbeszerzési pályázatot írtak ki a mérnöki munkákra, amelynek győztesével, a Metróber Kft.-vel megpróbáltak annak ellenére is szerződést kötni, hogy az Eurometro anyacége, az Eurout Kft. vitarendezést kezdeményezett, majd megtámadta a kiírást a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt. Ugyanakkor a BKV felmentést kért és kapott a közbeszerzési törvény hatálya alól a parlament nemzetbiztonsági bizottságától.

Végül egy harmadik megoldást választottak: a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) leányvállalatát, a BKK Közút Zrt.-t bízzák meg a feladattal. Ehhez persze szükség volt arra is, hogy a fővárosi közgyűlés december 21-én módosítsa a finanszírozási szerződést, amelyből kikerült az az előírás, hogy a mérnöknek függetlennek kell lennie a megrendelőtől és a kivitelezőktől is. Ezzel a három szereplő – megrendelő, kivitelező és mérnök – közül kettő a főváros tulajdona, ami olyan, mintha a focimeccsre az egyik csapat delegálná a bírót.

Egy régi hibára fogják

A városháza kommunikációs igazgatósága – amely a Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettesnek feltett kérdéseinkre válaszolt – szerint a mérnökváltás elsődleges célja az volt, hogy „amennyiben mód van rá, a mérnöki teendők ellátása ne a főváros költségvetését terhelje”. Az Eurometrót ugyanis egy évekkel ezelőtt – a BKV, illetve a főváros akkori vezetése által – elkövetett hiba miatt nem fizethették az uniós támogatásból.

©

Az Eurometro szerződése benne volt abban a 11-ben, amit 2009-ben kifogásolt az Európai Bizottság, ezért mintegy 170 millió euróval csökkentette a négyes metró eredetileg 900 millió eurós támogatását. Az EU elvárása szerint ugyanis nyílt közbeszerzésen kellett volna kiválasztani a vállalkozókat, de a BKV annak idején meghívásos vagy tárgyalásos eljárásokat folytatott le. A Bizottság ezért kivette a támogatásból a 11 szerződésre jutó összeget, ami ugyan elvileg nem veszett el Magyarország számára, de a metróberuházásra nem lehetett felhasználni.

„Olyan megoldást kellett találni, amely biztosítja a feladatellátást és azt, hogy a mérnöki feladatok ellátása európai uniós forrásból elszámolható legyen” – írta a kommunikációs igazgatóság, amely szerint a BKK Közúttal mint közszolgáltató céggel közbeszerzés nélkül is megoldható, és ez a szerződés már finanszírozható lehet európai uniós forrásból is. A BKK Közút 1,6 milliárd forintért vállalta 2015 végéig a munkát, míg az Eurometróval 2014 márciusáig – a metró tervezett átadásáig – tartó hosszabbításról tárgyaltak, nettó 1,3 milliárdért. Mindkét összeg eltörpül a metró immár 452 milliárdos költségvetéséhez képest.

Elszállt a bizalom

Egy magas rangú fővárosi tisztségviselő a hvg.hu érdeklődésére nem tagadta, hogy a decemberi lépések valódi célja nem az EU-s finanszírozás biztosítása, hanem az Eurometro kigolyózása volt. Ennek oka forrásunk magyarázata szerint az, hogy a városvezetés gyanúja szerint a mérnökcég összejátszott a kivitelezőkkel, nagyobb követeléseket ismert el, mint amit a főváros, illetve a BKV jogosnak tartott volna. Márpedig a metróépítés költségnövekedésének jelentős részét a kivitelezői követelései teszik ki.

„A mérnök posztja bizalmi pozíció, a városvezetés bizalma pedig megrendült az Eurometróban” – fogalmazott a névtelenséget kérő tisztviselő, aki szerint már korábban is fel akarták bontani a szerződését, de a cég eddig sikeresen ellenállt ezeknek a kísérleteknek. Forrásunk arra emlékeztetett, hogy a jelenleg a fővárost irányító Fidesz már ellenzékben, 2007-ben is kritizálta a mérnökcéget, amely állítólag szerződésben állt egyes kivitelező cégekkel, ami összeférhetetlen volt.

©

Az Eurometro ezzel szemben azt állítja, hogy ebből csak annyiban igaz, hogy annak idején valóban segédkeztek az építkezés miatt szükséges ideiglenes forgalmi rend kialakításában, mégpedig a megbízó kifejezett kérésére. Feladatuk az volt, hogy összehangolják a munkát olyan területeken, ahol egyszerre több vállalkozó is dolgozott. Ennek költségeire a vállalkozók szerződésében volt anyagi keret, tehát ők számlázták ki a megrendelő felé az elvégzett munkát, amit a közlekedési hatóság ellenőrzött.

A mérnökcég szerint azért is képtelenség őket vádolni a költségek elszállása miatt, mert ők mindig csak véleményeznek, a kifizetésekről végül mindig a megrendelő, a DBR Metró Projektigazgatóság dönt. Az építkezés megindulása óta minden negyedévben jelentést írtak a munkájukról, ezeket a megrendelő mindig elfogadta. Emellett számtalan alkalommal vizsgálták a tevékenységüket különböző hatóságok, amelyek soha nem marasztalták el őket.

„Nehézségeket támaszt”

Az Eurometro szerződése eredetileg 2010 tavaszán járt le. A BKV már ekkor tervbe vette, hogy átvesz a mérnöktől 65 embert, és maga látja el a mérnöki feladatokat, de végül mégis szerződést hosszabbítottak. A szerződésmódosítás szerint ugyanis „mindenképpen indokolt” az építkezés végéig ugyanazt a mérnököt foglalkoztatni, mert „csak így biztosítható, hogy a projekt eddigi megvalósítása során keletkezett tapasztalatok, információk megfelelő módon a megrendelő rendelkezésére álljanak”.

©

Ez a megjegyzés arra utal, hogy az Eurometro 1998 óta részt vesz a négyes metró előkészítésében, illetve 2006 óta látja el a mérnöki feladatokat, így ennél a cégnél halmozódott fel az a tudás, amire szükség van a projekt befejezéséhez is. Ez most is gondot okoz a BKV-nak, legalábbis a hvg.hu-nak küldött válaszok alapján: a zavartalan munkavégzést nehezíti, hogy az Eurometro „vonakodik átadni” a dokumentációs rendszer és adatbázis informatikai hozzáférését.

A BKV arra utalt, hogy az Eurometro kidolgozott egy rendszert, amivel kezelhetővé tudta tenni a metróépítés során eddig keletkezett mintegy 170 ezer dokumentumot. A mérnökcég szerint erre nem volt megrendelés, a rendszert a saját munkájuk megkönnyítésére fejlesztették, nem kötelességük átadni azt a BKV-nak. A szerződésben csak annyi szerepel, hogy ha új mérnököt bíznak meg, át kell adni neki a metró dokumentumait. Ezt az Eurometro meg is tette, pdf-formátumban, DVD-re másolva. A felek ugyanakkor jelenleg is tárgyalnak a rendszer működtetésének feltételeiről.

Bár a főváros kommunikációs igazgatósága szerint a BKK Közút „folyamatosan növeli meglévő létszámát a feladat ellátásához szükséges további munkavállalókkal”, a BKV korábban arra panaszkodott, hogy az Eurometro „nehézségeket támaszt” azzal kapcsolatban, hogy munkavállalói átmenjenek az új mérnökcéghez. Az Eurometro ezzel kapcsolatban azt közölte: dolgozóinak érvényes munkaszerződése van, amely tartalmazza a felmondási időket is. Ugyanakkor csodálkoznak rajta, hogy miért akarják átvenni azokat az embereiket, akik eddig állítólag kifogásolható munkát végeztek.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Csikász Brigitta Itthon

Havonta tízmilliókat bukik a BKV a 4-es metrón

Havonta több tízmillió forinttal csökkenthetné a BKV a már így is méregdrága 4-es metró építési költségeit, ám egy közbeszerzési vita miatt képtelen szerződni az alacsonyabb árat ígérő céggel. A közbeszerzés eredményét az a vesztes pályázó támadta meg, melynek tulajdonosai érdekeltek lehetnek abban, hogy a munkát 2006 óta végző cég szerződését újra és újra meghosszabbítsák. A most vitatkozó felek pár hónappal ezelőtt még együtt pályázták meg a munkát, és több mint háromszor annyit kértek, mint amennyiért végül a konzorcium egyik tagja most szerződne.

Itthon

A 2-es vonalon kezdik tesztelni a 4-es metró első szerelvényét

Megérkezett Budapestre a 4-es metró vonalára szánt szerelvények prototípusa. December elején kezdik tesztelni a járművet, méghozzá a 2-es vonalon. A BKK és a DBR Metró Projekt Igazgatóság szombati közleményében ezt a 4-es vonal geometriai tulajdonságaival indokolták.

MTI Itthon

4-es metró: februárban befejezhetik a prototípus tesztjét

Februárban végezhet az Alstom a 4-es metróra szánt automata szerelvény tesztelésével, és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) elkezdheti vizsgálni az eredményeket, majd dönthet a típusengedély kiadásáról – mondta újságíróknak Gallatz Zoltán, az Alstom Transport ügyfélkapcsolati igazgatója hétfőn a 4-es metró járműtelepén.

Kovács Áron Itthon

Nemzetbiztonsági trükkel mászna ki a 4-es metró csapdájából a BKV

A „nemzetbiztonsági érdek” kissé homályos, de mindent felülíró fogalmával próbált meg kimászni a BKV abból a közbeszerzési hurokból, amibe a négyes metró évek óta tartó csúszása miatt keveredett. A közgyűlés még a támogatási szerződést is módosította, hogy a beruházást felügyelő mérnökcég helyére fővárosi céget ültethessenek. A kockázatok tízmilliárdokban mérhetők, bár a BKV szerint ez volt a lehető legjobb megoldás.

hvg.hu Itthon

Megérkezett a 4-es metró Kelenföldre

A próbavonatok után péntek késő délután megérkezett a 4-es metróvonal első saját szerelvénye is a kelenföldi járműtelepre - közölte az iho.hu közlekedési szakportál.

MTI Itthon

4-es metró: pillanatokon belül jön az utasforgalmi próbaüzem

Befejezték az új metró vágányainak építését, Így az önkrományzat szerint tartható marad a 2014 első félévére tervezett utasforgalmi próbaüzem. A vágányépítési munkákra 2008 október végén kötöttek szerződést 13,5 milliárdos keretösszeggel.

Itt a Toyota szupermini villanyautója, ami mellett még a Smart is hatalmas

Itt a Toyota szupermini villanyautója, ami mellett még a Smart is hatalmas

90 éves kaposvári fa lett az Év fája

90 éves kaposvári fa lett az Év fája

Sebastian Kurz a Zöldekkel és a liberálisokkal is egyeztetett a koalícióról

Sebastian Kurz a Zöldekkel és a liberálisokkal is egyeztetett a koalícióról

Az új ukrán elnök nemcsak sokat beszél, de cselekszik is

Az új ukrán elnök nemcsak sokat beszél, de cselekszik is

Kipróbálták a 2020-as olasz biciklis verseny egyik magyarországi szakaszát

Kipróbálták a 2020-as olasz biciklis verseny egyik magyarországi szakaszát

Friss túró rudit enne Londonban? Ennek mára már semmi akadálya!

Friss túró rudit enne Londonban? Ennek mára már semmi akadálya!