Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c1f5a23b-30bd-4f4c-b60d-998a9f18830d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Jóváírást akarnak az odaát gyártott autóik után. ","shortLead":"Jóváírást akarnak az odaát gyártott autóik után. ","id":"20250529_Vamkedvezmenyeket-akar-az-amerikaiaktol-a-harom-nagy-nemet-premium-marka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1f5a23b-30bd-4f4c-b60d-998a9f18830d.jpg","index":0,"item":"f3c81f14-647c-4a07-b5c6-bfe5470ab3ba","keywords":null,"link":"/cegauto/20250529_Vamkedvezmenyeket-akar-az-amerikaiaktol-a-harom-nagy-nemet-premium-marka","timestamp":"2025. május. 29. 08:36","title":"BMW, Mercedes, VW: külön vámmegállapodásért lobbiznak Amerikában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d142cb7-cbc5-4bca-9edd-8f6bc1dfb4fb","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A fideszes médiabirodalom irányítója nem tudta növelni bevételeit, kiadásai viszont jelentősen emelkedtek.","shortLead":"A fideszes médiabirodalom irányítója nem tudta növelni bevételeit, kiadásai viszont jelentősen emelkedtek.","id":"20250529_Szinte-teljesen-elolvadt-a-Mediaworks-nyeresege-2024-ben-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d142cb7-cbc5-4bca-9edd-8f6bc1dfb4fb.jpg","index":0,"item":"c1f5ca43-c55b-4b17-99a3-506f9137c5fc","keywords":null,"link":"/kkv/20250529_Szinte-teljesen-elolvadt-a-Mediaworks-nyeresege-2024-ben-ebx","timestamp":"2025. május. 29. 10:30","title":"Drasztikus olvadásnak indult a Mediaworks nyeresége 2024-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f13675b-b0a4-4f80-95c6-7cfc50ce36ea","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"A testület szerint jogosan marasztalták el a portált, mert a miniszterelnökre nézve sérelmes kijelentésről nem kérdezte meg őt mint érintettet.","shortLead":"A testület szerint jogosan marasztalták el a portált, mert a miniszterelnökre nézve sérelmes kijelentésről nem kérdezte...","id":"20250529_ab-hatarozat-pecsi-stop-orban-viktor-elutasitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f13675b-b0a4-4f80-95c6-7cfc50ce36ea.jpg","index":0,"item":"c5862368-81ea-4ef1-b823-a4fb2365f450","keywords":null,"link":"/itthon/20250529_ab-hatarozat-pecsi-stop-orban-viktor-elutasitas","timestamp":"2025. május. 29. 15:43","title":"Az Alkotmánybíróságon is Orbán Viktor győzött a Pécsi Stoppal szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5db99907-95d1-4e22-85bb-22c62887be2d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A terrorszervezet egyik tisztivselője szerint a javaslat nem elégíti ki az alapvető követeléseiket.","shortLead":"A terrorszervezet egyik tisztivselője szerint a javaslat nem elégíti ki az alapvető követeléseiket.","id":"20250530_izrael-hamasz-gazai-ovezet-haboru-egyesult-allamok-tuzszuneti-javaslat-elutasitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5db99907-95d1-4e22-85bb-22c62887be2d.jpg","index":0,"item":"b5922dec-a069-4cf7-a49d-a24ca1f4aa90","keywords":null,"link":"/vilag/20250530_izrael-hamasz-gazai-ovezet-haboru-egyesult-allamok-tuzszuneti-javaslat-elutasitas","timestamp":"2025. május. 30. 06:16","title":"BBC: A Hamász elutasítja az Egyesült Államok által előkészített gázai tűzszüneti javaslatot ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3988686-4cb3-4744-a4c5-0af91ca10da9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az Audi S5 Avant jelen formájában alig gyengébb, mint a kifutó RS4 Avant.","shortLead":"Az Audi S5 Avant jelen formájában alig gyengébb, mint a kifutó RS4 Avant.","id":"20250529_szemrevalo-igen-eros-uj-abt-audi-s5-avant-sportkombi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3988686-4cb3-4744-a4c5-0af91ca10da9.jpg","index":0,"item":"f170f1c2-2b6e-45df-908e-aae799049ec3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250529_szemrevalo-igen-eros-uj-abt-audi-s5-avant-sportkombi","timestamp":"2025. május. 29. 08:41","title":"Szemrevaló és igen erős új Audi sportkombi érkezett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cfb410d-b66b-4c9a-839e-b57dfc884ba5","c_author":"Sztupa Melitta Boglárka","category":"kultura","description":"Katalógusból kiválasztott egyenorr, kilófaló galandféreg, amputált testrészek – A csúf mostohatestvér főhőse mindent megtesz, hogy a herceg Hamupipőkével szemben őt válassza. A film pedig minden eszközt bevet, hogy nézőjét sokkolja, de az együttérzését kivívnia nem sikerül. Kritika.","shortLead":"Katalógusból kiválasztott egyenorr, kilófaló galandféreg, amputált testrészek – A csúf mostohatestvér főhőse mindent...","id":"20250530_a-csuf-mostohatestver-filmkritika-Szenvtelen-szenvedes-a-szepsegert-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cfb410d-b66b-4c9a-839e-b57dfc884ba5.jpg","index":0,"item":"ba021006-58da-4c9a-9c00-dc898074ec4f","keywords":null,"link":"/kultura/20250530_a-csuf-mostohatestver-filmkritika-Szenvtelen-szenvedes-a-szepsegert-ebx","timestamp":"2025. május. 30. 20:00","title":"Szenvtelen szenvedés a szépségért – megnéztük az év legundorítóbb filmjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f630584-7965-4a24-a608-68d6f6cf19ed","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A szaúdi király a fiát küldte Iránba, hogy átadja a figyelmeztetést az ország államfőjének.","shortLead":"A szaúdi király a fiát küldte Iránba, hogy átadja a figyelmeztetést az ország államfőjének.","id":"20250530_iran-szaudi-targyalas-figyelmeztetes-usa-atomalku","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f630584-7965-4a24-a608-68d6f6cf19ed.jpg","index":0,"item":"fd2b126f-4c20-4779-bb10-c254561dcba2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_iran-szaudi-targyalas-figyelmeztetes-usa-atomalku","timestamp":"2025. május. 30. 16:59","title":"Rijád megüzente Teheránnak, hogy kössék meg az atomalkut Trumppal, különben egy izraeli támadást kockáztatnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68b2e842-9f55-4b7c-96fe-f6a826f8eec2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Végül egy buszmegállóba csapódott.","shortLead":"Végül egy buszmegállóba csapódott.","id":"20250530_Kristalytol-bodultan-jogsi-nelkul-menekult-a-rendorok-elol-egy-autos-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68b2e842-9f55-4b7c-96fe-f6a826f8eec2.jpg","index":0,"item":"f269bed6-fad5-4612-976f-812820a1098d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250530_Kristalytol-bodultan-jogsi-nelkul-menekult-a-rendorok-elol-egy-autos-video","timestamp":"2025. május. 30. 08:54","title":"Kristálytól bódultan, jogsi nélkül menekült a rendőrök elől egy autós – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nemzetbiztonsági trükkel mászna ki a 4-es metró csapdájából a BKV
szerző:
Kovács Áron
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A „nemzetbiztonsági érdek” kissé homályos, de mindent felülíró fogalmával próbált meg kimászni a BKV abból a közbeszerzési hurokból, amibe a négyes metró évek óta tartó csúszása miatt keveredett. A közgyűlés még a támogatási szerződést is módosította, hogy a beruházást felügyelő mérnökcég helyére fővárosi céget ültethessenek. A kockázatok tízmilliárdokban mérhetők, bár a BKV szerint ez volt a lehető legjobb megoldás.
„Úgy gondoljuk, a metróbiztonság mindig nemzetbiztonsági kockázat, a mérnök pedig (…) minden olyan információval rendelkezik, amelyek adott esetben akár - úgy fejezem ki - rossz célokra is felhasználhatók” – érvelt a parlament nemzetbiztonsági bizottságának december 11-i ülésén Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója amellett, hogy a testületnek miért kellene mentesítenie a közlekedési céget a közbeszerzési törvény hatálya alól a beruházás mérnökének megbízása ügyében.
A vezérigazgató emellett egy másik érvet is felvonultatott, amely valószínűleg nagyobb súllyal esett a latba, amikor a bizottság kormánypárti többsége végül megadta a felmentést a közbeszerzési szabályok alól: „Mérnök nélkül nincsen metróépítés. Olyan mérvű elkötelezettségei vannak már a BKV Zrt.-nek, amelyeknek - ha nem fejeződik be a metróépítés - véleményünk szerint több százmilliárdos nemzetgazdasági kihatásai vannak.”
A BKV nemzetbiztonsági okokra hivatkozva próbált tehát kimászni egy olyan közbeszerzési vitából, amit lényegében az építkezés elhúzódása okozott, és ami az egész beruházást veszélyeztette. A próbálkozás annyiban sikerrel járt, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) december 21-én kelt határozatával megszüntette az úgynevezett független (vagy FIDIC) mérnöki munkákra kiírt közbeszerzés ügyében indult jogorvoslati eljárást, ami az egyik vesztes pályázó kezdeményezésére indult.
Fazekas István
Rég lejárt a szerződés
A történtek előzménye, hogy tavaly június 30-án lejárt a beruházás mérnökének, az Eurometro Kft.-nek a szerződése. A mérnök minden EU-s beruházás kulcsfigurája, egyebek mellett jóváhagyja az elvégzett munkákat és a kivitelezéseket, így hatással van a végső árra is. A BKV tavaly júniusban kiírt ugyan egy közbeszerzést a mérnöki feladatokra, de az egyedül pályázó konzorcium 5,5 milliárd forintért vállalta volna a munkát, miközben a közlekedési cég legfeljebb 1,5 milliárdot szánt volna rá.
A következő, szeptemberi kiíráson hárman indultak: az Eurometro Kft. anyacége, az Eurout Kft., az M4 Mérnök konzorcium és a Metróber Kft. Legalacsonyabb árajánlatával végül a Metróber Kft. nyert, de az Eurout Kft. megtámadta a közbeszerzés eredményét, arra hivatkozva, hogy a kiírás nem volt egyértelmű. Az eljárás elhúzódása időlegesen az Eurout cégcsoportnak kedvezett, hiszen a BKV kénytelen volt év végéig meghosszabbítani az egyébként már lejárt szerződésüket.
Azon a napon, amikor Bolla a nemzetbiztonsági bizottságtól felmentést kért a közbeszerzés alól, ülést tartott a KDB is. Döntést még nem hozott, de elutasította a BKV képviselője kérelmét, és nem engedélyezte a szerződéskötést a Metróberrel, ami a cég szerint „nemzetgazdasági szempontból” is fontos lett volna. Ez azt jelzi, hogy a BKV vezetőinek nem annyira a nemzetbiztonság járt a fejében, inkább arra törekedtek, hogy az Eurometro helyére mielőbb új mérnökcéget szerződtethessenek.
Házon belül megoldanák
Erre utal az is, hogy a BKV nem alkalmazta azt az eljárást, amit a nemzetbiztonsági okokból mentesített beszerzéseknél szokásos (ilyenkor a vonatkozó kormányrendelet szerint egy nem nyilvános jegyzékből választhatnának ki egy céget, amelyet az Alkotmányvédelmi Hivatal előzőleg megbízhatónak minősített). Inkább a közbeszerzési törvény egy másik kiskapuját használták ki, amely lehetővé teszi, hogy bizonyos feltételek mellett a megrendelő közbeszerzés nélkül bízza meg a saját cégét.
Stiller Ákos
A négyes metró támogatási szerződése eredetileg előírta, hogy a mérnöknek mind a megrendelőtől, mind a kivitelezőktől függetlennek kell lennie, hiszen épp a munkájának egyik fontos eleme, hogy a felek egymással szembeni vitáiban kell döntenie. A fővárosi közgyűlés azonban december 21-én úgy módosította a szerződést, amelyből kikerült az az előírás, hogy a mérnöknek mindenképpen függetlennek kell lennie, így megnyílt az út az előtt, hogy a BKV felügyelője, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) másik leányvállalatát, a BKK Közút Zrt.-t bízza meg a feladattal.
A 2011 októberében megalakult cég a közútfenntartási feladatokat látja el Budapesten, profiljában a metróépítés eddig nem szerepelt. A cég árajánlatában – amelynek dátuma december 19-én, tehát két nappal a közgyűlési döntés előtt kelt – nettó 45 millió forintért vállalta az első egy hónapra a munkát. A négyes metró honlapján közzétett szerződésben szerepel, hogy a szerződés meghosszabbításáról január 20-ig kell megállapodni. A BKK Közút árajánlata szerint 2015 végéig összesen nettó 1,6 milliárd forintért vállalnák a munkát - pont annyiért, amennyiért a Metróber vállalta volna a közbeszerzési ajánlatában.
Tízmilliárdos tét
Városházi forrásból a hvg.hu úgy értesült, a döntéssorozat hátterében elsősorban azt állt, hogy a BKK, illetve a városvezetés sokallta az Eurometrónak eddig kifizetett összeget, ami a BKV DBR Metró Igazgatóságának összesítése szerint 2006 óta majdnem nettó 7,8 milliárd forintra rúg. Másrészt a városvezetés azt reméli, hogy szorosabban kézben tarthatják a projektet, ha egy fővárosi cég veszi át a mérnöki feladatokat, hiszen a három oldal (megrendelő, kivitelező és mérnök) közül kettő fővárosi befolyás alatt áll.
A mérnökváltás ugyanakkor komoly kockázatokat is hordoz. A jelenleg 77 százalékban kész négyes metrónak egyrészt a finanszírozási szerződés szerint 2014. március 31-ig el kell készülnie, vagyis ekkor már közlekedniük kell a szerelvényeknek, a projektet pedig legkésőbb 2015. július 31-ig le kell zárni. A metróépítésben járatlan új mérnöknek azonban először bele kell tanulnia a munkába (még akkor is, ha vannak olyan szakemberei, akik értenek a FIDIC-eljáráshoz, illetve átveszi az Eurometro embereinek egy részét), ami biztosan lassítja a munkát.
A másik kockázat pénzügyi jellegű, hiszen a legfrissebb számítások szerint közel 400 milliárd forintba kerülő metrószakasz építése során a kivitelezők különböző jogcímeken hatalmas összegű többletköveteléssel álltak elő: az új finanszírozási szerződésben összesen 67,5 milliárd forint követeléssel számolnak. Ezek abból fakadnak, hogy a vállalkozók nem fogadták el a mérnök korábbi döntéseit, hanem döntőbizottság előtt, vagy bíróságon követelik a pénzt. Ezekben az eljárásokban a mérnöknek kell majd adatokat szolgáltatnia, vagyis sokmilliárd forint múlik rajta.
A BKV szerint ez az út járható
„A projekt nem maradhatott mérnök nélkül, mérnök hiányában ugyanis le kellett volna állítani a munkálatokat, aminek beláthatatlan anyagi következményei lehettek volna a városra nézve” – írta kérdésünkre a BKV, amely szerint az Eurometro nem volt hajlandó rövidtávra, a KDB eljárásainak lezárultáig megkötni a szerződést, hanem 2014. március 31-ig akart szerződést hosszabbítani. A BKV szerint jelenleg az tűnik „a legelfogadhatóbb alternatívának”, hogy január 31. után is a BKK Közút lesz a mérnök, „jelenleg a szerződéshosszabbítás jogi lehetőségeinek vizsgálata zajlik”.
A BKV szerint a mérnökváltásnak nincsenek kockázatai, a döntés „a BKV és a főváros jogi lehetőségeinek figyelembevételével született”. A BKK Közút, illetve jogelődje, az FKF Zrt. közútfenntartási ágazata a BKV szerint évek óta vesz részt műszaki ellenőrként a fővárosi út- és hídfelújítási projektekben. „Nyilvánvaló, hogy a cég fő profilja miatt nem rendelkezett minden területen speciális szakemberekkel, azonban ezen - alapvetően épületgépészeti és villamossági, valamint vasútbiztosítói berendezési - szakemberek felvétele 2012. január 2-ával megkezdődött” – írták a szakember-állományt firtató kérdésünkre.
A mérnökváltás miatti esetleges késedelemmel kapcsolatban feltett kérdésünre a BKV azt írta: átadás-átvételi folyamat már 2012 december végén megkezdődött, a BKK Közút munkatársai pedig „minden számukra kijelölt egyeztetésen, értekezleten megjelentek és ellátják a mérnöki feladatokat”. A mérnökváltás a BKV szerint nem okozhat késedelmet, ugyanakkor a zavartalan munkavégzést nehezíti, hogy az Eurometro „vonakodik átadni” a dokumentációs rendszer és adatbázis informatikai hozzáférését, illetve megnehezíti, hogy emberei az új mérnöknél vállaljanak munkát.
A BKV állításaival kapcsolatban megkerestük az Eurometro Kft-t, válaszaikat később közöljük.