Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7bc75663-7432-4956-ba90-061b00802498","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Volodimir Zelenszkij szerint ha Kína valóban arra törekszik, hogy ne szélesedjen ki az ukrajnai háború, akkor most befolyást kellene gyakorolnia Észak-Koreára, amelynek katonái súlyos veszteségeket szenvednek el a kurszki régióban, ahol gyakorlatilag védtelenül harcolnak az orosz erők mellett.","shortLead":"Volodimir Zelenszkij szerint ha Kína valóban arra törekszik, hogy ne szélesedjen ki az ukrajnai háború, akkor most...","id":"20241228_Zelenszkij-Az-oroszok-neha-kivegzik-az-eszak-koreai-bajtarsaikat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7bc75663-7432-4956-ba90-061b00802498.jpg","index":0,"item":"b0db8cb5-36bd-4fed-b585-87ca89a03335","keywords":null,"link":"/vilag/20241228_Zelenszkij-Az-oroszok-neha-kivegzik-az-eszak-koreai-bajtarsaikat","timestamp":"2024. december. 28. 07:52","title":"Zelenszkij: Az oroszok néha kivégzik az észak-koreai bajtársaikat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42ba335f-a7b9-4c7e-805e-894e9101591e","c_author":"Cabrera Martin","category":"elet","description":"Bár ma elképzelni is nehéz, volt időszak, amikor a MÁV szolgáltatása egyet jelentett a kényelemmel és a pontossággal. A 90 évvel ezelőtt induló, Budapest és Bécs között közlekedő Árpádnál ma is csak 20 perccel gyorsabbak a Railjetek, sikerét pedig jól mutatja, hogy Egyiptom és Argentína is rendelt belőle. A típus története később is fordulatos volt: a megszálló szovjet hadsereg használta szalonkocsinak, később pedig nosztalgiajárműként született újjá. ","shortLead":"Bár ma elképzelni is nehéz, volt időszak, amikor a MÁV szolgáltatása egyet jelentett a kényelemmel és a pontossággal...","id":"20241227_arpad-sinautobusz-vasut-vonat-budapest-becs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42ba335f-a7b9-4c7e-805e-894e9101591e.jpg","index":0,"item":"b45591e8-88f6-490b-9b0b-0aa619863aa0","keywords":null,"link":"/elet/20241227_arpad-sinautobusz-vasut-vonat-budapest-becs","timestamp":"2024. december. 27. 17:04","title":"Amikor a magyar vasutat irigyelte az egész világ: az Árpád sínautóbusz története","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e24c44b6-2ffd-4b54-b4e5-1f9b2b1342ac","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"2024 volt az UNICEF fennállásának egyik legrosszabb éve.","shortLead":"2024 volt az UNICEF fennállásának egyik legrosszabb éve.","id":"20241228_Minden-otodik-gyerek-haborus-ovezetben-el-sose-volt-meg-ilyen-rossz-a-helyzet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e24c44b6-2ffd-4b54-b4e5-1f9b2b1342ac.jpg","index":0,"item":"f8053b16-5e55-4da1-a963-2f01a1a8a5ff","keywords":null,"link":"/vilag/20241228_Minden-otodik-gyerek-haborus-ovezetben-el-sose-volt-meg-ilyen-rossz-a-helyzet","timestamp":"2024. december. 28. 08:44","title":"Minden ötödik gyerek háborús övezetben él, sose volt még ilyen rossz a helyzet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a64f612-d5ab-4539-9588-011043e3d0ed","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A 73 éves színésznő otthonában halt meg.","shortLead":"A 73 éves színésznő otthonában halt meg.","id":"20241228_Meghalt-Olivia-Hussey-Zeffirelli-Juliaja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a64f612-d5ab-4539-9588-011043e3d0ed.jpg","index":0,"item":"506fc6a8-8325-4d78-a1c6-2db4ed9aebfb","keywords":null,"link":"/kultura/20241228_Meghalt-Olivia-Hussey-Zeffirelli-Juliaja","timestamp":"2024. december. 28. 13:19","title":"Meghalt Olivia Hussey, Zeffirelli Júliája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01491bf7-0ea8-40fd-993e-34846ad7ccf0","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"itthon","description":"A bevásárlóközpont mögötti vasúti átjáróban történt baleset, az autóban ketten utaztak.","shortLead":"A bevásárlóközpont mögötti vasúti átjáróban történt baleset, az autóban ketten utaztak.","id":"20241228_InterCity-utkozott-egy-sinekre-hajto-autoval-Zalaegerszegnel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01491bf7-0ea8-40fd-993e-34846ad7ccf0.jpg","index":0,"item":"327deb08-e21e-4615-b7ca-97c08d66d3fa","keywords":null,"link":"/itthon/20241228_InterCity-utkozott-egy-sinekre-hajto-autoval-Zalaegerszegnel","timestamp":"2024. december. 28. 16:20","title":"InterCity ütközött egy sínekre hajtó autóval Zalaegerszegnél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fd3897d4-c6ea-438e-b0ae-f236c83b273c","c_author":"Weyer Béla","category":"360","description":"Széthúzó koalíciós pártok, bizalmi válság, rendkívüli választás kiírása – készült már bizakodóbban is az új évre a német belpolitika.","shortLead":"Széthúzó koalíciós pártok, bizalmi válság, rendkívüli választás kiírása – készült már bizakodóbban is az új évre...","id":"20241229_hvg-nemetorszag-gazdasag-valasztasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd3897d4-c6ea-438e-b0ae-f236c83b273c.jpg","index":0,"item":"0a8770bc-45c9-42e3-ae05-80b45111a19f","keywords":null,"link":"/360/20241229_hvg-nemetorszag-gazdasag-valasztasok","timestamp":"2024. december. 29. 08:15","title":"A német gazdaság és politika káoszban, az sem biztos, hogy az előrehozott választás segít","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6690df4-6f7a-44e5-bf5c-243e49ae70b6","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Csak a szerencsén múlt, hogy az Egészségügyi Világszervezet főigazgatója és delegációja túlélte a jemeni húszik ellen csütörtökön végrehajtott izraeli légicsapást. ","shortLead":"Csak a szerencsén múlt, hogy az Egészségügyi Világszervezet főigazgatója és delegációja túlélte a jemeni húszik ellen...","id":"20241228_WHO-foigazgato-Jemen-izraeli-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6690df4-6f7a-44e5-bf5c-243e49ae70b6.jpg","index":0,"item":"581c4128-eff6-4e32-8aed-f1c797ed5947","keywords":null,"link":"/vilag/20241228_WHO-foigazgato-Jemen-izraeli-tamadas","timestamp":"2024. december. 28. 21:13","title":"WHO-főigazgató: Ha a rakéta csak kicsivel odébb csapódik be, leviszi a fejünket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef4f2604-f702-4772-b67e-96f30598517f","c_author":"HVG","category":"360","description":"<strong>Felsorolni is nehéz, </strong>mi mindennel gazdagodott Orbán Viktor barátja és veje.","shortLead":"<strong>Felsorolni is nehéz, </strong>mi mindennel gazdagodott Orbán Viktor barátja és veje.","id":"20241228_meszaros-tiborcz-matolcsy-adam-szaraz-istvan-vagyongyarapodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef4f2604-f702-4772-b67e-96f30598517f.jpg","index":0,"item":"71642a1e-adfc-4e83-8f24-2c8a9c020403","keywords":null,"link":"/360/20241228_meszaros-tiborcz-matolcsy-adam-szaraz-istvan-vagyongyarapodas","timestamp":"2024. december. 28. 14:30","title":"2024 is a NER-milliárdosok éve volt: Mészáros Lőrinc és Tiborcz István különösen nagyot szakított","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Havonta több tízmillió forinttal csökkenthetné a BKV a már így is méregdrága 4-es metró építési költségeit, ám egy közbeszerzési vita miatt képtelen szerződni az alacsonyabb árat ígérő céggel. A közbeszerzés eredményét az a vesztes pályázó támadta meg, melynek tulajdonosai érdekeltek lehetnek abban, hogy a munkát 2006 óta végző cég szerződését újra és újra meghosszabbítsák. A most vitatkozó felek pár hónappal ezelőtt még együtt pályázták meg a munkát, és több mint háromszor annyit kértek, mint amennyiért végül a konzorcium egyik tagja most szerződne.
Hetvenötmillió forintot takaríthatna meg havonta januártól a főváros közlekedési cége, ha aláírhatná a szerződést a beruházás szakmai felügyeletére pályázó céggel, a Metróber Kft-vel. Ezt a munkát, az úgynevezett mérnöki teendőket eddig az Eurometro Kft. végezte, melynek júniusban lejárt a szerződése, viszont egy jogvita miatt a felek egyelőre a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) előtt csatáznak, ami elodázza az Eurometro-Metróber váltást.
A Dél-Budát és Rákospalotát összekötő M4-es metróvonal építése 2006-ban indult el és a tervezett bekerülési költség azóta több mint a duplájára növekedett. Az előkészítés során 2004-ben az összköltségeket még 264,4 milliárdra tervezték, ám ez évről évre nőtt, 2009-ben már 533 milliárddal számolt a főváros. Viszont a teljes, 12,7 kilométer hosszúságú vonalból jelenleg az Etele tér – Baross tér közötti 7,4 kilométeres, 10 állomást tartalmazó pályaszakasz épül, melynek költsége 366 milliárd forint, amelyhez az Európai Unió 181 milliárd forint hozzájárulást ad. A támogatásért cserébe az EU-nak ígért megtérülési számok (így az utasszám, a rövidebb menetidő, annak forintosított haszna) a teljes szakaszra vonatkoznak, igaz, határidőt a teljes vonal megépítésére Magyarország nem ígért.
A mérnöki feladatkör az egész metróépítés szempontjából kulcsfontosságú: a feladatot ellátó cég hagyja jóvá a munkákat, ennek megfelelően befolyásolni tudja a beruházás végösszegét is.
Jól időzített támadás?
Az Eurometro piaci értesüléseink szerint jelenleg havi 120 millióért végzi az úgynevezett mérnök tevékenységet, a Metróber viszont – a KDB-re beadott költségszámításai szerint – ennél olcsóbban, 45 millió forintért vállalta a munkát. Az Eurometro vállalkozói díját a BKV-n belül működő DBR Metró Projekt Igazgatóság megerősítette a hvg.hu-nak. Tájékoztatásuk alapján a "BKV Zrt. és az Eurometro Kft. között 2006. június 27. napján létrejött szerződés alapján a BKV a mai napig 7,79 milliárd forintot plusz áfát fizetett ki" a kft. részére mérnöki feladatok ellátásáért, a metróvonal előkészítéséért és a nemzetközi mérnökszövetség által kidolgozott szerződéses feltételek (FIDIC) alkalmazásáért. A DBR nyilatkozata szerint: a cég megbízási díja jelenleg havi nettó 120 millió forint, amihez még hozzájön az áfa.
Az Eurometro Kft. szerződése idén június 30-án lejárt. A közlekedési társaság a tevékenység végzésére idén júniusban új közbeszerzési eljárást írt ki, a tender azonban eredménytelen lett. Mivel a munkának mennie kellett, meghosszabbították az Eurometro Kft. szerződését idén év végéig, és ezzel együtt szeptember 12-én ismét pályázatot hirdettek.
A 2012. december 14-től 2018 év végig szóló tenderen hárman indultak, a pályázók egyike az Eurometro Kft. anyacége, az Eurout Kft. volt. A társaság 1,9 milliárd forintos ajánlatot tett a közbeszerzésen. Ennél alacsonyabb árat, 1,75 milliárd forintot kínált az M4 Mérnök konzorcium és még kisebb, 1,63 milliárdos összegre tett javaslatot a Metróber Kft. A BKV számára az utóbbi volt a lehető legjobb ajánlat, így ki is hirdették győztesnek a céget. Egyelőre viszont nem történt meg a váltás, az Eurout ugyanis megtámadta a közbeszerzés eredményét, a felek pedig a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt vitáznak. A munkát addig is folytathatja az Eurout leánya, a drágábban dolgozó Eurometro.
Mindenki mindenki ellen
A hvg.hu-nak adott nyilatkozata szerint az Eurout Kft. nem tekinti lezártnak az eljárást és úgy véli, annak nincs nyertese sem. A cég kérelmét december 11-én tárgyalta először a KDB. Az Eurout azzal érvelt, hogy jogsértő volt a BKV kiírása, mert a pályázati dokumentációban ellentmondásosan jelölte meg, milyen mérnöki munkából – az általánosból vagy a nemzetközi standard (FIDIC) szerintiből – származó árbevételt kell igazolni. Az Eurout szerint az ellentmondást a BKV-nak kellett volna feloldania, de ez nem történt meg időben.
Épül a metró - de ki felügyeli?
Fazekas István
A bizottsághoz forduló vállalkozás szerint a közlekedési társaság nem jelezte azt, hogy a projekt fővárosi, kormányzati és európai uniós finanszírozásának lejárta után, 2015. július 31-étől nem biztosított a beruházás fedezte. Ezzel szemben a BKV illetékesei a DKB előtt kifejtették, hogy a metróépítés fedezete, mintegy 77 milliárd forint biztosított, amiről rövidesen megállapodást ír alá a magyar állam, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség és a Budapesti Önkormányzat. A BKV szerint egyébként már a pályázat beadásakor jelezhette volna a közbeszerzést utólag megtámadó Eurout, hogy ellentmondásokat észlelt a kiírásban, ám ezt mégsem tette meg.
Szintén értetlenségét fejezte ki az Eurout beadványával kapcsolatban a Metróber is, amely egyelőre elesett a megbízástól. A nyertes szerint nemcsak az Eurout által felhozott érvek megalapozatlanok, és nincs eltérés a pályázati felhívásban, illetve az ajánlatkérési dokumentációban megjelölt mérnöki tevékenység között. Hozzátették, az Eurout ráadásul ki is csúszott a határidőből a jogorvoslati kérelmével. Metróber képviselője a döntőbizottság előtt arra is figyelmeztetett, az Euroutnak minden információ a birtokában volt, hiszen a cég leányvállalata - mint írtuk - a korábbi mérnök, az Eurometro, a vezetői körük azonos, ezért a lejáró szerződésről, és a BKV által kiírt tenderről mindent tudhattak.
A BKV issza meg a levét
A december 11-i ülésen a döntőbizottság még egyik félnek sem adott igazat és újabb igazolásokat kért be a BKV-tól és az Eurobertől. Mivel nem tudni, mennyi idő alatt születik meg a határozat, ezért a főváros közlekedési társasága azt kérte, engedélyezzék számára a szerződéskötést, ami a cég szerint "nemzetgazdasági szempontból" is fontos lenne, ezt viszont a KDB elutasította.
A kialakult helyzetről a BKV részéről azt nyilatkozták a hvg.hu-nak, hogy a szerződéskötési engedély elutasítását tudomásul vették. "A társaságnak gondoskodnia kell a 2012. december 31-e utáni időszak során a mérnöki munkáinak ellátásáról, mivel a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt folyamatban lévő jogorvoslati eljárás miatt várhatóan idén nem kerülhet sor a szerződéskötésre". Mivel ahhoz a döntőbizottság nem járult hozzá, szerződéskötés elmaradása miatt a feladatokat továbbra is az Eurometro látja el. Így ez a vállalkozás ebben az értelemben jól jön ki a vita elhúzódásából.
A Metróber számításai szerint a BKV-nak mintegy kétszázmillió forinttal kell többet kiadnia. Az valószínű, hogy ha a KDB az Eurout kérelmének helyt adva megsemmisíti az eljárást, akkor a BKV-nak új közbeszerzési pályázatot kell kiírnia. Mire azt elbírálják, és újra nyertest hirdetnek, hónapok telhetnek el.
A DBR egyébként a hvg.hu-nak – a 120 milliós összeget elismerve – azt írta, a két cég árait helytelen összehasonlítani, mert a beruházás hátralévő időszakára jutó mérnöki díját "egyösszegű átalánydíjként kellett meghatározni, mely díjnak havi összege előre nem határozható meg, tekintettel arra, hogy a díj a kivitelezés előrehaladásával arányosan illetné meg a mérnököt”. Viszont azt nem cáfolta, hogy átlagban 45 millióért végezné a munkát a nyertes. (Arra később visszatérünk, hogy a Metróber miért tudott kisebb árat mondani, mint az Eurometro az építkezés hátralévő idejében.)
Társakból ellenségek
Míg a KDB előtt most szembe került az Eurout és a Metróber, néhány hónappal ezelőtt még közösen indultak azon a tenderen, amit végül a BKV fújt le. Sőt, akkor a Metróber sem kínálta még ilyen olcsón a szolgáltatásait. Az Eurout válaszlevelében egyenesen azt írta, "a cégek között hatékony a partneri és együttműködési viszony", mert a Metróber Kft.-vel több munkán dolgoznak jelenleg is együtt.
Müller Judit
A júniusban meghirdetett közbeszerzésen még konzorciumban indultak. Az Eurout a hvg.hu-nak adott tájékoztatása szerint az árat a konzorciumi tagok együttesen határozták meg. A Közbeszerzési Értesítőben (KE) az eljárásról megjelent tájékoztató szerint a BKV 1,5 milliárdot szánt 2018-ig erre a munkára, de az egyedül pályázó konzorcium 5,5 milliárdért vállalta volna a munkát. A KE-ben megjelent tájékoztató szerint a tender azért lett eredménytelen, mert a kiírónak nem volt fedezete ekkora összegre. A következő kiíráson győző Metróber még így is 100 millió forinttal a júliusi kiírásban szereplő összeg fölé ment.
A következő években azért is indokolt lenne az alacsonyabb ár, mert a 4-es metró építési folyamata fejnehéz volt: a munkák jelentés részét már az első hat évben elvégezték, így a következő időszakban már kevesebb feladat várna a mérnökre. Értesüléseink szerint a BKV azért utasította el a konzorcium ajánlatát, mert indokolatlannak tartotta, hogy 5,5 milliárdot fizessen akkor, amikor a mérnöki munkák hetven százalékára 7,7 milliárd forint feletti összeget fizetett ki.
Befejezték az új metró vágányainak építését, Így az önkrományzat szerint tartható marad a 2014 első félévére tervezett utasforgalmi próbaüzem. A vágányépítési munkákra 2008 október végén kötöttek szerződést 13,5 milliárdos keretösszeggel.
A szovjet Ev-metrószerelvény után péntekre virradó éjjel az Alstom járművével is kipróbálta a 4-es metró pályájának egy szakaszát a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) - közölte a központ pénteken a Facebook-oldalán.
Péntek éjjel megérkezik Budapestre az Alstom cég első, a 4-es metróvonalra szánt szerelvényének utolsó két kocsija - értesült az MTI. A szerelvény első két kocsija péntekre virradóan már megérkezett Budapestre, a másik két kocsit az éjjeli órákban szállítják le a Fehér úti járműtelepre.
Építészeti tervpályázatot írt ki az őrmezői metróvégállomás új intermodális csomópontjának terveire a Budapesti Közlekedési Központ. A tervek szerint Magyarországon elsőként készül olyan buszpályaudvar, ahol részben közvetlenül az épületből a buszba nyíló ajtókkal, részben fedett peronokon érhetők el a helyi és helyközi autóbuszok.
Füstpróbát tart kedd délutántól a 4-es metró Bocskai úti állomásának belső építője, ez 20 ezer köbméter fehér, nem mérgező füst kibocsátásával jár - közölte a DBR Metró Projekt Igazgatóság kedden.
Mi lesz az orosz gázszállítással? Hogy került Elon Musk a Die Weltbe? Hogyan értékelik Putyin félig-meddig bocsánatkérését? Válogatásunk a világlapok írásaiból.
A világ több pontja is forrongott idén, elhúzódó konfliktusok, váratlan bukások és győzelmek kerültek a címlapokra. Képekben idézzük fel 2024 meghatározó pillanatait.