Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"933f52ff-8ae7-47ff-bac9-5b58aae12be4","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Jaroszlav Moszkalik altábornagy az orosz haderő műveleti főigazgatóságának volt a vezetőhelyettese.","shortLead":"Jaroszlav Moszkalik altábornagy az orosz haderő műveleti főigazgatóságának volt a vezetőhelyettese.","id":"20250425_pokolgep-bomba-moszkva-orosz-tabornok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/933f52ff-8ae7-47ff-bac9-5b58aae12be4.jpg","index":0,"item":"d7bc6b00-1593-4dfd-a3fd-21762e82639c","keywords":null,"link":"/vilag/20250425_pokolgep-bomba-moszkva-orosz-tabornok","timestamp":"2025. április. 25. 14:15","title":"Autóba rejtett pokolgép végzett egy felső vezetésben dolgozó orosz tábornokkal Moszkva mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"954a4f9f-6725-40c0-bb6b-e71375761869","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Játékfilmes eszközökkel és archív felvételekkel idézi meg Hitler propagandaminiszterét a Goebbels, a manipuláció művészete című film. A május elsejétől látható alkotás rendezőjével, Joachim Langgal a goebbelsi propaganda hatékonyságáról, a náci rezsimet kiszolgáló filmrendezőkről beszélgettünk.","shortLead":"Játékfilmes eszközökkel és archív felvételekkel idézi meg Hitler propagandaminiszterét a Goebbels, a manipuláció...","id":"20250424_hvg-joachim-lang-nemet-filmrendezo-joseph-goebbels-naci-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/954a4f9f-6725-40c0-bb6b-e71375761869.jpg","index":0,"item":"ce7114dc-83bb-40f2-9ac6-f73fb7c620da","keywords":null,"link":"/360/20250424_hvg-joachim-lang-nemet-filmrendezo-joseph-goebbels-naci-propaganda","timestamp":"2025. április. 24. 17:30","title":"Goebbels tanult a reklámfogásokból, de propagandagépezetének kiépítéséhez kellett más is: a diktatúra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"297ebafd-6af6-4bd2-8181-9002ee8c3c7a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Miután Trump az okostelefonokat és a számítógépeket vonta ki a vámok hatálya alól, most úgy tűnik, Peking ugyanígy tesz a mikrochipek egy részével, amelyeket Kína nem tud más forrásból pótolni.","shortLead":"Miután Trump az okostelefonokat és a számítógépeket vonta ki a vámok hatálya alól, most úgy tűnik, Peking ugyanígy tesz...","id":"20250425_Peking-is-taktikai-visszavonulast-hajt-vegre-a-vamhaboruban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/297ebafd-6af6-4bd2-8181-9002ee8c3c7a.jpg","index":0,"item":"2ceb9ac0-fc17-40b3-a1da-4284b1ac1af5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250425_Peking-is-taktikai-visszavonulast-hajt-vegre-a-vamhaboruban","timestamp":"2025. április. 25. 11:50","title":"Úgy tűnik, Peking csendben taktikai visszavonulást hajt végre a vámháborúban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7686348-d9c3-4f3b-813d-47002601ecef","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"Átlagosan 19 százalékos inflációt érzékeltek a fiatalok idén februárban, de a mediánérték is 16 százalékot tett ki a K&H ifjúsági index legfrissebb eredményei szerint. Ez azt jelenti, hogy a 19-29 évesek a hivatalos inflációhoz képest négyszeres drágulást tapasztalnak a mindennapokban, és a többségük a jövőt illetően sem túl optimista.","shortLead":"Átlagosan 19 százalékos inflációt érzékeltek a fiatalok idén februárban, de a mediánérték is 16 százalékot tett ki...","id":"20250425_Teljesen-elszallt-a-fiatalok-inflacioerzekelese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7686348-d9c3-4f3b-813d-47002601ecef.jpg","index":0,"item":"3dae7917-95a1-4d98-836b-e6127fd8fe96","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250425_Teljesen-elszallt-a-fiatalok-inflacioerzekelese","timestamp":"2025. április. 25. 15:22","title":"Négyszer akkora inflációt tapasztalnak a fiatalok, mint ami a hivatalos adatokban van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ee9b1a87-ef55-4b8a-8930-461a5a4f93c2","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A Hegyeshalom felé tartó forgalmat megállították.","shortLead":"A Hegyeshalom felé tartó forgalmat megállították.","id":"20250426_Tomegbaleset-az-M1-es-autopalyan-10-kilometeres-a-torlodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee9b1a87-ef55-4b8a-8930-461a5a4f93c2.jpg","index":0,"item":"75857ca0-681d-4f7c-9762-1b350f745d7f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250426_Tomegbaleset-az-M1-es-autopalyan-10-kilometeres-a-torlodas","timestamp":"2025. április. 26. 16:19","title":"Tömegbaleset az M1-es autópályán, 10 kilométeres a torlódás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90941d83-23db-43b4-a1c6-da40d18eabf3","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Takács Péter szerint a 40 fokot egyetlen kórházi légtechnika sem bírja.","shortLead":"Takács Péter szerint a 40 fokot egyetlen kórházi légtechnika sem bírja.","id":"20250425_egeszsegugyi-allamtitkar-leallo-klima-korhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90941d83-23db-43b4-a1c6-da40d18eabf3.jpg","index":0,"item":"276225e6-b51a-42aa-adbf-317a8c98549e","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_egeszsegugyi-allamtitkar-leallo-klima-korhaz","timestamp":"2025. április. 25. 09:40","title":"Egészségügyi államtitkár: Idén is biztosan lesznek leálló klímák a kórházakban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ae5219b-f582-4cef-8e97-fc2c21c154b3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A limitált szériás Porsche 911 Spirit 70 külsejét és belsejét megannyi aranyfényű logó és felirat ékesíti.","shortLead":"A limitált szériás Porsche 911 Spirit 70 külsejét és belsejét megannyi aranyfényű logó és felirat ékesíti.","id":"20250425_a-70-es-evekbe-repit-vissza-a-legujabb-retro-porsche-911-spirit-70","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ae5219b-f582-4cef-8e97-fc2c21c154b3.jpg","index":0,"item":"f10782d7-e6ff-4b2c-86cf-89ec30d55216","keywords":null,"link":"/cegauto/20250425_a-70-es-evekbe-repit-vissza-a-legujabb-retro-porsche-911-spirit-70","timestamp":"2025. április. 25. 08:53","title":"A 70-es évekbe repít vissza az aranytól csillogó legújabb retró Porsche","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b373c84b-e56d-444a-aaab-44b9cf6cff27","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"360","description":"A vámháborús idők bizonytalanságait az abszolút hozamú befektetési alapok segíthetnek átvészelni, az állampapír és az arany is jó döntés lehet. Aki kockáztatna, annak a régióban érdemes nézelődnie.","shortLead":"A vámháborús idők bizonytalanságait az abszolút hozamú befektetési alapok segíthetnek átvészelni, az állampapír és...","id":"20250425_hvg-befektetes-vamhaboru-reszvenypiac-arany-deviza-allampapir","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b373c84b-e56d-444a-aaab-44b9cf6cff27.jpg","index":0,"item":"ab7cfea9-4634-4234-8d73-868edd864da9","keywords":null,"link":"/360/20250425_hvg-befektetes-vamhaboru-reszvenypiac-arany-deviza-allampapir","timestamp":"2025. április. 25. 15:35","title":"Mibe fektessem a pénzem, hogy megússzam Trump vámháborúját?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Havonta több tízmillió forinttal csökkenthetné a BKV a már így is méregdrága 4-es metró építési költségeit, ám egy közbeszerzési vita miatt képtelen szerződni az alacsonyabb árat ígérő céggel. A közbeszerzés eredményét az a vesztes pályázó támadta meg, melynek tulajdonosai érdekeltek lehetnek abban, hogy a munkát 2006 óta végző cég szerződését újra és újra meghosszabbítsák. A most vitatkozó felek pár hónappal ezelőtt még együtt pályázták meg a munkát, és több mint háromszor annyit kértek, mint amennyiért végül a konzorcium egyik tagja most szerződne.
Hetvenötmillió forintot takaríthatna meg havonta januártól a főváros közlekedési cége, ha aláírhatná a szerződést a beruházás szakmai felügyeletére pályázó céggel, a Metróber Kft-vel. Ezt a munkát, az úgynevezett mérnöki teendőket eddig az Eurometro Kft. végezte, melynek júniusban lejárt a szerződése, viszont egy jogvita miatt a felek egyelőre a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) előtt csatáznak, ami elodázza az Eurometro-Metróber váltást.
A Dél-Budát és Rákospalotát összekötő M4-es metróvonal építése 2006-ban indult el és a tervezett bekerülési költség azóta több mint a duplájára növekedett. Az előkészítés során 2004-ben az összköltségeket még 264,4 milliárdra tervezték, ám ez évről évre nőtt, 2009-ben már 533 milliárddal számolt a főváros. Viszont a teljes, 12,7 kilométer hosszúságú vonalból jelenleg az Etele tér – Baross tér közötti 7,4 kilométeres, 10 állomást tartalmazó pályaszakasz épül, melynek költsége 366 milliárd forint, amelyhez az Európai Unió 181 milliárd forint hozzájárulást ad. A támogatásért cserébe az EU-nak ígért megtérülési számok (így az utasszám, a rövidebb menetidő, annak forintosított haszna) a teljes szakaszra vonatkoznak, igaz, határidőt a teljes vonal megépítésére Magyarország nem ígért.
A mérnöki feladatkör az egész metróépítés szempontjából kulcsfontosságú: a feladatot ellátó cég hagyja jóvá a munkákat, ennek megfelelően befolyásolni tudja a beruházás végösszegét is.
Jól időzített támadás?
Az Eurometro piaci értesüléseink szerint jelenleg havi 120 millióért végzi az úgynevezett mérnök tevékenységet, a Metróber viszont – a KDB-re beadott költségszámításai szerint – ennél olcsóbban, 45 millió forintért vállalta a munkát. Az Eurometro vállalkozói díját a BKV-n belül működő DBR Metró Projekt Igazgatóság megerősítette a hvg.hu-nak. Tájékoztatásuk alapján a "BKV Zrt. és az Eurometro Kft. között 2006. június 27. napján létrejött szerződés alapján a BKV a mai napig 7,79 milliárd forintot plusz áfát fizetett ki" a kft. részére mérnöki feladatok ellátásáért, a metróvonal előkészítéséért és a nemzetközi mérnökszövetség által kidolgozott szerződéses feltételek (FIDIC) alkalmazásáért. A DBR nyilatkozata szerint: a cég megbízási díja jelenleg havi nettó 120 millió forint, amihez még hozzájön az áfa.
Az Eurometro Kft. szerződése idén június 30-án lejárt. A közlekedési társaság a tevékenység végzésére idén júniusban új közbeszerzési eljárást írt ki, a tender azonban eredménytelen lett. Mivel a munkának mennie kellett, meghosszabbították az Eurometro Kft. szerződését idén év végéig, és ezzel együtt szeptember 12-én ismét pályázatot hirdettek.
A 2012. december 14-től 2018 év végig szóló tenderen hárman indultak, a pályázók egyike az Eurometro Kft. anyacége, az Eurout Kft. volt. A társaság 1,9 milliárd forintos ajánlatot tett a közbeszerzésen. Ennél alacsonyabb árat, 1,75 milliárd forintot kínált az M4 Mérnök konzorcium és még kisebb, 1,63 milliárdos összegre tett javaslatot a Metróber Kft. A BKV számára az utóbbi volt a lehető legjobb ajánlat, így ki is hirdették győztesnek a céget. Egyelőre viszont nem történt meg a váltás, az Eurout ugyanis megtámadta a közbeszerzés eredményét, a felek pedig a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt vitáznak. A munkát addig is folytathatja az Eurout leánya, a drágábban dolgozó Eurometro.
Mindenki mindenki ellen
A hvg.hu-nak adott nyilatkozata szerint az Eurout Kft. nem tekinti lezártnak az eljárást és úgy véli, annak nincs nyertese sem. A cég kérelmét december 11-én tárgyalta először a KDB. Az Eurout azzal érvelt, hogy jogsértő volt a BKV kiírása, mert a pályázati dokumentációban ellentmondásosan jelölte meg, milyen mérnöki munkából – az általánosból vagy a nemzetközi standard (FIDIC) szerintiből – származó árbevételt kell igazolni. Az Eurout szerint az ellentmondást a BKV-nak kellett volna feloldania, de ez nem történt meg időben.
Épül a metró - de ki felügyeli?
Fazekas István
A bizottsághoz forduló vállalkozás szerint a közlekedési társaság nem jelezte azt, hogy a projekt fővárosi, kormányzati és európai uniós finanszírozásának lejárta után, 2015. július 31-étől nem biztosított a beruházás fedezte. Ezzel szemben a BKV illetékesei a DKB előtt kifejtették, hogy a metróépítés fedezete, mintegy 77 milliárd forint biztosított, amiről rövidesen megállapodást ír alá a magyar állam, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség és a Budapesti Önkormányzat. A BKV szerint egyébként már a pályázat beadásakor jelezhette volna a közbeszerzést utólag megtámadó Eurout, hogy ellentmondásokat észlelt a kiírásban, ám ezt mégsem tette meg.
Szintén értetlenségét fejezte ki az Eurout beadványával kapcsolatban a Metróber is, amely egyelőre elesett a megbízástól. A nyertes szerint nemcsak az Eurout által felhozott érvek megalapozatlanok, és nincs eltérés a pályázati felhívásban, illetve az ajánlatkérési dokumentációban megjelölt mérnöki tevékenység között. Hozzátették, az Eurout ráadásul ki is csúszott a határidőből a jogorvoslati kérelmével. Metróber képviselője a döntőbizottság előtt arra is figyelmeztetett, az Euroutnak minden információ a birtokában volt, hiszen a cég leányvállalata - mint írtuk - a korábbi mérnök, az Eurometro, a vezetői körük azonos, ezért a lejáró szerződésről, és a BKV által kiírt tenderről mindent tudhattak.
A BKV issza meg a levét
A december 11-i ülésen a döntőbizottság még egyik félnek sem adott igazat és újabb igazolásokat kért be a BKV-tól és az Eurobertől. Mivel nem tudni, mennyi idő alatt születik meg a határozat, ezért a főváros közlekedési társasága azt kérte, engedélyezzék számára a szerződéskötést, ami a cég szerint "nemzetgazdasági szempontból" is fontos lenne, ezt viszont a KDB elutasította.
A kialakult helyzetről a BKV részéről azt nyilatkozták a hvg.hu-nak, hogy a szerződéskötési engedély elutasítását tudomásul vették. "A társaságnak gondoskodnia kell a 2012. december 31-e utáni időszak során a mérnöki munkáinak ellátásáról, mivel a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt folyamatban lévő jogorvoslati eljárás miatt várhatóan idén nem kerülhet sor a szerződéskötésre". Mivel ahhoz a döntőbizottság nem járult hozzá, szerződéskötés elmaradása miatt a feladatokat továbbra is az Eurometro látja el. Így ez a vállalkozás ebben az értelemben jól jön ki a vita elhúzódásából.
A Metróber számításai szerint a BKV-nak mintegy kétszázmillió forinttal kell többet kiadnia. Az valószínű, hogy ha a KDB az Eurout kérelmének helyt adva megsemmisíti az eljárást, akkor a BKV-nak új közbeszerzési pályázatot kell kiírnia. Mire azt elbírálják, és újra nyertest hirdetnek, hónapok telhetnek el.
A DBR egyébként a hvg.hu-nak – a 120 milliós összeget elismerve – azt írta, a két cég árait helytelen összehasonlítani, mert a beruházás hátralévő időszakára jutó mérnöki díját "egyösszegű átalánydíjként kellett meghatározni, mely díjnak havi összege előre nem határozható meg, tekintettel arra, hogy a díj a kivitelezés előrehaladásával arányosan illetné meg a mérnököt”. Viszont azt nem cáfolta, hogy átlagban 45 millióért végezné a munkát a nyertes. (Arra később visszatérünk, hogy a Metróber miért tudott kisebb árat mondani, mint az Eurometro az építkezés hátralévő idejében.)
Társakból ellenségek
Míg a KDB előtt most szembe került az Eurout és a Metróber, néhány hónappal ezelőtt még közösen indultak azon a tenderen, amit végül a BKV fújt le. Sőt, akkor a Metróber sem kínálta még ilyen olcsón a szolgáltatásait. Az Eurout válaszlevelében egyenesen azt írta, "a cégek között hatékony a partneri és együttműködési viszony", mert a Metróber Kft.-vel több munkán dolgoznak jelenleg is együtt.
Müller Judit
A júniusban meghirdetett közbeszerzésen még konzorciumban indultak. Az Eurout a hvg.hu-nak adott tájékoztatása szerint az árat a konzorciumi tagok együttesen határozták meg. A Közbeszerzési Értesítőben (KE) az eljárásról megjelent tájékoztató szerint a BKV 1,5 milliárdot szánt 2018-ig erre a munkára, de az egyedül pályázó konzorcium 5,5 milliárdért vállalta volna a munkát. A KE-ben megjelent tájékoztató szerint a tender azért lett eredménytelen, mert a kiírónak nem volt fedezete ekkora összegre. A következő kiíráson győző Metróber még így is 100 millió forinttal a júliusi kiírásban szereplő összeg fölé ment.
A következő években azért is indokolt lenne az alacsonyabb ár, mert a 4-es metró építési folyamata fejnehéz volt: a munkák jelentés részét már az első hat évben elvégezték, így a következő időszakban már kevesebb feladat várna a mérnökre. Értesüléseink szerint a BKV azért utasította el a konzorcium ajánlatát, mert indokolatlannak tartotta, hogy 5,5 milliárdot fizessen akkor, amikor a mérnöki munkák hetven százalékára 7,7 milliárd forint feletti összeget fizetett ki.
Befejezték az új metró vágányainak építését, Így az önkrományzat szerint tartható marad a 2014 első félévére tervezett utasforgalmi próbaüzem. A vágányépítési munkákra 2008 október végén kötöttek szerződést 13,5 milliárdos keretösszeggel.
A szovjet Ev-metrószerelvény után péntekre virradó éjjel az Alstom járművével is kipróbálta a 4-es metró pályájának egy szakaszát a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) - közölte a központ pénteken a Facebook-oldalán.
Péntek éjjel megérkezik Budapestre az Alstom cég első, a 4-es metróvonalra szánt szerelvényének utolsó két kocsija - értesült az MTI. A szerelvény első két kocsija péntekre virradóan már megérkezett Budapestre, a másik két kocsit az éjjeli órákban szállítják le a Fehér úti járműtelepre.
Építészeti tervpályázatot írt ki az őrmezői metróvégállomás új intermodális csomópontjának terveire a Budapesti Közlekedési Központ. A tervek szerint Magyarországon elsőként készül olyan buszpályaudvar, ahol részben közvetlenül az épületből a buszba nyíló ajtókkal, részben fedett peronokon érhetők el a helyi és helyközi autóbuszok.
Füstpróbát tart kedd délutántól a 4-es metró Bocskai úti állomásának belső építője, ez 20 ezer köbméter fehér, nem mérgező füst kibocsátásával jár - közölte a DBR Metró Projekt Igazgatóság kedden.