Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4f0ff215-cdd7-44ee-937b-1ea748885c6f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A walesi Space Forge nevű cég hamarosan olyan műholdat készít majd el, amely speciális kristályok magját gyártja le az űrben.","shortLead":"A walesi Space Forge nevű cég hamarosan olyan műholdat készít majd el, amely speciális kristályok magját gyártja le...","id":"20250516_space-forge-urgyar-muhold-kristaly-nato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f0ff215-cdd7-44ee-937b-1ea748885c6f.jpg","index":0,"item":"0ad3116c-dcbb-4c56-ae9f-7df23ac8b91f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250516_space-forge-urgyar-muhold-kristaly-nato","timestamp":"2025. május. 16. 12:03","title":"A NATO is támogatja az európai űrgyárat, amely szuperanyagokat fog készíteni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84c4491b-fb63-4965-9800-08f6aeee31b2","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"James Comey fotóján a 8647-es szám szerepelt kagylóhéjakból kirakva, ezt találták fenyegetőnek.","shortLead":"James Comey fotóján a 8647-es szám szerepelt kagylóhéjakból kirakva, ezt találták fenyegetőnek.","id":"20250516_egyesult-allamok-titkosszolgalat-kagylo-james-comey-fbi-donald-trump-gyilkossag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84c4491b-fb63-4965-9800-08f6aeee31b2.jpg","index":0,"item":"abf8020d-986e-4631-b70c-d5905adf6894","keywords":null,"link":"/vilag/20250516_egyesult-allamok-titkosszolgalat-kagylo-james-comey-fbi-donald-trump-gyilkossag","timestamp":"2025. május. 16. 11:52","title":"Az amerikai titkosszolgálat egy kagylós képből arra jutott, hogy meg akarja öletni Trumpot az FBI volt igazgatója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c0f8d55-4a62-4c1c-9d42-a858e3d41885","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Szerinte az egyetlen mód az áttörésre közvetlenül Trump és Putyin között lehetséges.","shortLead":"Szerinte az egyetlen mód az áttörésre közvetlenül Trump és Putyin között lehetséges.","id":"20250516_Az-amerikai-kulugyminiszter-nem-szamit-komoly-attoresre-az-isztambuli-targyalasokon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c0f8d55-4a62-4c1c-9d42-a858e3d41885.jpg","index":0,"item":"b59ee8d7-00fb-4886-91c4-9644244f654b","keywords":null,"link":"/vilag/20250516_Az-amerikai-kulugyminiszter-nem-szamit-komoly-attoresre-az-isztambuli-targyalasokon","timestamp":"2025. május. 16. 07:31","title":"Az amerikai külügyminiszter nem számít komoly áttörésre az isztambuli tárgyalásokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b62d68b7-6d5f-48f2-9a0e-0164fdbadf5a","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Bridget Brink karrierdiplomata volt, aki 1996 óta látott el különböző feladatokat a Külügyminisztérium kötelekében.","shortLead":"Bridget Brink karrierdiplomata volt, aki 1996 óta látott el különböző feladatokat a Külügyminisztérium kötelekében.","id":"20250516_Trump-kulpolitika-ukrajna-nagykovet-lemondas-brink","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b62d68b7-6d5f-48f2-9a0e-0164fdbadf5a.jpg","index":0,"item":"1daf7fdc-42f7-47bf-a8b9-1fad8d455c0d","keywords":null,"link":"/vilag/20250516_Trump-kulpolitika-ukrajna-nagykovet-lemondas-brink","timestamp":"2025. május. 16. 21:41","title":"Trump külpolitikája miatt távozott posztjáról a kijevi amerikai nagykövet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69d2c58d-c0e9-46b6-800d-0ebaf2102a8c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Feladatának tekintette”, hogy a többségében keverék fajtájú kutyákat az utcáról, valamint gyepmesteri telephelyekről megmentse.","shortLead":"„Feladatának tekintette”, hogy a többségében keverék fajtájú kutyákat az utcáról, valamint gyepmesteri telephelyekről...","id":"20250516_78-kutyat-tartott-Zalaszentgroton-egy-no-21-allat-tetemet-fagyasztokban-tarolta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69d2c58d-c0e9-46b6-800d-0ebaf2102a8c.jpg","index":0,"item":"7cb5f479-8b98-45d2-ad0a-dfa9ad6816e8","keywords":null,"link":"/itthon/20250516_78-kutyat-tartott-Zalaszentgroton-egy-no-21-allat-tetemet-fagyasztokban-tarolta","timestamp":"2025. május. 16. 11:06","title":"78 kutyát tartott Zalaszentgróton egy nő, 21 állat tetemét fagyasztókban tárolta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3032352-50d7-4779-b975-f11181a46a19","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Akárcsak Ferenc pápa, az utóda is bevándorlók leszármazottja, most kiderült, honnan érkeztek a felmenői az Egyesült államokba. ","shortLead":"Akárcsak Ferenc pápa, az utóda is bevándorlók leszármazottja, most kiderült, honnan érkeztek a felmenői az Egyesült...","id":"20250517_XIV-Leo-papa-bevandorlok-csaladfa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3032352-50d7-4779-b975-f11181a46a19.jpg","index":0,"item":"b7d52794-5b69-4477-9eb6-544e0da8b56c","keywords":null,"link":"/elet/20250517_XIV-Leo-papa-bevandorlok-csaladfa","timestamp":"2025. május. 17. 15:21","title":"Feltérképezték XIV. Leó pápa családfáját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50587f8b-1f7e-41db-acfe-15fa7175445c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem volt nehéz észrevenni. ","shortLead":"Nem volt nehéz észrevenni. ","id":"20250516_Hulladekhegy-illegalisan-bontott-autobol-heves","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50587f8b-1f7e-41db-acfe-15fa7175445c.jpg","index":0,"item":"aebb6609-7e0c-4d38-86de-24784ab3ff55","keywords":null,"link":"/cegauto/20250516_Hulladekhegy-illegalisan-bontott-autobol-heves","timestamp":"2025. május. 16. 12:31","title":"Hulladékhegy nőtt ki egy hevesi kertben illegális autóbontásból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4e136a1-08ad-4483-9a4e-969bdff8aba3","c_author":"Fülöp István","category":"tudomany","description":"Az ipar 4.0-t legtöbbször az automatizálással, a mesterséges intelligenciával és az okosgyárakkal azonosítják, és főként a gyártás szemszögéből vizsgálják az elért eredményeket. Ezeknél jóval kevesebbszer van szó egy legalább ennyire fontos vetületről: arról, hogy ezek a technológiák segíthetnek a környezeti fenntarthatóság előmozdításában is. Több tanulmány is vizsgálta az elmúlt években ezeket a hatásokat, és az eredmények kifejezetten biztatók, azonban rosszul, vagy „fél szívvel” használva ezek kifejezetten a fenntarthatóság ellen is dolgozhatnak.","shortLead":"Az ipar 4.0-t legtöbbször az automatizálással, a mesterséges intelligenciával és az okosgyárakkal azonosítják, és...","id":"20250516_ipar-4-0-fenntarthatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4e136a1-08ad-4483-9a4e-969bdff8aba3.jpg","index":0,"item":"738d6f28-b690-4f83-b552-0d4e2d1f87d3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250516_ipar-4-0-fenntarthatosag","timestamp":"2025. május. 16. 10:30","title":"Okosabb, tisztább, zöldebb: hogyan segít az ipar 4.0 a fenntarthatóságban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Havonta több tízmillió forinttal csökkenthetné a BKV a már így is méregdrága 4-es metró építési költségeit, ám egy közbeszerzési vita miatt képtelen szerződni az alacsonyabb árat ígérő céggel. A közbeszerzés eredményét az a vesztes pályázó támadta meg, melynek tulajdonosai érdekeltek lehetnek abban, hogy a munkát 2006 óta végző cég szerződését újra és újra meghosszabbítsák. A most vitatkozó felek pár hónappal ezelőtt még együtt pályázták meg a munkát, és több mint háromszor annyit kértek, mint amennyiért végül a konzorcium egyik tagja most szerződne.
Hetvenötmillió forintot takaríthatna meg havonta januártól a főváros közlekedési cége, ha aláírhatná a szerződést a beruházás szakmai felügyeletére pályázó céggel, a Metróber Kft-vel. Ezt a munkát, az úgynevezett mérnöki teendőket eddig az Eurometro Kft. végezte, melynek júniusban lejárt a szerződése, viszont egy jogvita miatt a felek egyelőre a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) előtt csatáznak, ami elodázza az Eurometro-Metróber váltást.
A Dél-Budát és Rákospalotát összekötő M4-es metróvonal építése 2006-ban indult el és a tervezett bekerülési költség azóta több mint a duplájára növekedett. Az előkészítés során 2004-ben az összköltségeket még 264,4 milliárdra tervezték, ám ez évről évre nőtt, 2009-ben már 533 milliárddal számolt a főváros. Viszont a teljes, 12,7 kilométer hosszúságú vonalból jelenleg az Etele tér – Baross tér közötti 7,4 kilométeres, 10 állomást tartalmazó pályaszakasz épül, melynek költsége 366 milliárd forint, amelyhez az Európai Unió 181 milliárd forint hozzájárulást ad. A támogatásért cserébe az EU-nak ígért megtérülési számok (így az utasszám, a rövidebb menetidő, annak forintosított haszna) a teljes szakaszra vonatkoznak, igaz, határidőt a teljes vonal megépítésére Magyarország nem ígért.
A mérnöki feladatkör az egész metróépítés szempontjából kulcsfontosságú: a feladatot ellátó cég hagyja jóvá a munkákat, ennek megfelelően befolyásolni tudja a beruházás végösszegét is.
Jól időzített támadás?
Az Eurometro piaci értesüléseink szerint jelenleg havi 120 millióért végzi az úgynevezett mérnök tevékenységet, a Metróber viszont – a KDB-re beadott költségszámításai szerint – ennél olcsóbban, 45 millió forintért vállalta a munkát. Az Eurometro vállalkozói díját a BKV-n belül működő DBR Metró Projekt Igazgatóság megerősítette a hvg.hu-nak. Tájékoztatásuk alapján a "BKV Zrt. és az Eurometro Kft. között 2006. június 27. napján létrejött szerződés alapján a BKV a mai napig 7,79 milliárd forintot plusz áfát fizetett ki" a kft. részére mérnöki feladatok ellátásáért, a metróvonal előkészítéséért és a nemzetközi mérnökszövetség által kidolgozott szerződéses feltételek (FIDIC) alkalmazásáért. A DBR nyilatkozata szerint: a cég megbízási díja jelenleg havi nettó 120 millió forint, amihez még hozzájön az áfa.
Az Eurometro Kft. szerződése idén június 30-án lejárt. A közlekedési társaság a tevékenység végzésére idén júniusban új közbeszerzési eljárást írt ki, a tender azonban eredménytelen lett. Mivel a munkának mennie kellett, meghosszabbították az Eurometro Kft. szerződését idén év végéig, és ezzel együtt szeptember 12-én ismét pályázatot hirdettek.
A 2012. december 14-től 2018 év végig szóló tenderen hárman indultak, a pályázók egyike az Eurometro Kft. anyacége, az Eurout Kft. volt. A társaság 1,9 milliárd forintos ajánlatot tett a közbeszerzésen. Ennél alacsonyabb árat, 1,75 milliárd forintot kínált az M4 Mérnök konzorcium és még kisebb, 1,63 milliárdos összegre tett javaslatot a Metróber Kft. A BKV számára az utóbbi volt a lehető legjobb ajánlat, így ki is hirdették győztesnek a céget. Egyelőre viszont nem történt meg a váltás, az Eurout ugyanis megtámadta a közbeszerzés eredményét, a felek pedig a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt vitáznak. A munkát addig is folytathatja az Eurout leánya, a drágábban dolgozó Eurometro.
Mindenki mindenki ellen
A hvg.hu-nak adott nyilatkozata szerint az Eurout Kft. nem tekinti lezártnak az eljárást és úgy véli, annak nincs nyertese sem. A cég kérelmét december 11-én tárgyalta először a KDB. Az Eurout azzal érvelt, hogy jogsértő volt a BKV kiírása, mert a pályázati dokumentációban ellentmondásosan jelölte meg, milyen mérnöki munkából – az általánosból vagy a nemzetközi standard (FIDIC) szerintiből – származó árbevételt kell igazolni. Az Eurout szerint az ellentmondást a BKV-nak kellett volna feloldania, de ez nem történt meg időben.
Épül a metró - de ki felügyeli?
Fazekas István
A bizottsághoz forduló vállalkozás szerint a közlekedési társaság nem jelezte azt, hogy a projekt fővárosi, kormányzati és európai uniós finanszírozásának lejárta után, 2015. július 31-étől nem biztosított a beruházás fedezte. Ezzel szemben a BKV illetékesei a DKB előtt kifejtették, hogy a metróépítés fedezete, mintegy 77 milliárd forint biztosított, amiről rövidesen megállapodást ír alá a magyar állam, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség és a Budapesti Önkormányzat. A BKV szerint egyébként már a pályázat beadásakor jelezhette volna a közbeszerzést utólag megtámadó Eurout, hogy ellentmondásokat észlelt a kiírásban, ám ezt mégsem tette meg.
Szintén értetlenségét fejezte ki az Eurout beadványával kapcsolatban a Metróber is, amely egyelőre elesett a megbízástól. A nyertes szerint nemcsak az Eurout által felhozott érvek megalapozatlanok, és nincs eltérés a pályázati felhívásban, illetve az ajánlatkérési dokumentációban megjelölt mérnöki tevékenység között. Hozzátették, az Eurout ráadásul ki is csúszott a határidőből a jogorvoslati kérelmével. Metróber képviselője a döntőbizottság előtt arra is figyelmeztetett, az Euroutnak minden információ a birtokában volt, hiszen a cég leányvállalata - mint írtuk - a korábbi mérnök, az Eurometro, a vezetői körük azonos, ezért a lejáró szerződésről, és a BKV által kiírt tenderről mindent tudhattak.
A BKV issza meg a levét
A december 11-i ülésen a döntőbizottság még egyik félnek sem adott igazat és újabb igazolásokat kért be a BKV-tól és az Eurobertől. Mivel nem tudni, mennyi idő alatt születik meg a határozat, ezért a főváros közlekedési társasága azt kérte, engedélyezzék számára a szerződéskötést, ami a cég szerint "nemzetgazdasági szempontból" is fontos lenne, ezt viszont a KDB elutasította.
A kialakult helyzetről a BKV részéről azt nyilatkozták a hvg.hu-nak, hogy a szerződéskötési engedély elutasítását tudomásul vették. "A társaságnak gondoskodnia kell a 2012. december 31-e utáni időszak során a mérnöki munkáinak ellátásáról, mivel a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt folyamatban lévő jogorvoslati eljárás miatt várhatóan idén nem kerülhet sor a szerződéskötésre". Mivel ahhoz a döntőbizottság nem járult hozzá, szerződéskötés elmaradása miatt a feladatokat továbbra is az Eurometro látja el. Így ez a vállalkozás ebben az értelemben jól jön ki a vita elhúzódásából.
A Metróber számításai szerint a BKV-nak mintegy kétszázmillió forinttal kell többet kiadnia. Az valószínű, hogy ha a KDB az Eurout kérelmének helyt adva megsemmisíti az eljárást, akkor a BKV-nak új közbeszerzési pályázatot kell kiírnia. Mire azt elbírálják, és újra nyertest hirdetnek, hónapok telhetnek el.
A DBR egyébként a hvg.hu-nak – a 120 milliós összeget elismerve – azt írta, a két cég árait helytelen összehasonlítani, mert a beruházás hátralévő időszakára jutó mérnöki díját "egyösszegű átalánydíjként kellett meghatározni, mely díjnak havi összege előre nem határozható meg, tekintettel arra, hogy a díj a kivitelezés előrehaladásával arányosan illetné meg a mérnököt”. Viszont azt nem cáfolta, hogy átlagban 45 millióért végezné a munkát a nyertes. (Arra később visszatérünk, hogy a Metróber miért tudott kisebb árat mondani, mint az Eurometro az építkezés hátralévő idejében.)
Társakból ellenségek
Míg a KDB előtt most szembe került az Eurout és a Metróber, néhány hónappal ezelőtt még közösen indultak azon a tenderen, amit végül a BKV fújt le. Sőt, akkor a Metróber sem kínálta még ilyen olcsón a szolgáltatásait. Az Eurout válaszlevelében egyenesen azt írta, "a cégek között hatékony a partneri és együttműködési viszony", mert a Metróber Kft.-vel több munkán dolgoznak jelenleg is együtt.
Müller Judit
A júniusban meghirdetett közbeszerzésen még konzorciumban indultak. Az Eurout a hvg.hu-nak adott tájékoztatása szerint az árat a konzorciumi tagok együttesen határozták meg. A Közbeszerzési Értesítőben (KE) az eljárásról megjelent tájékoztató szerint a BKV 1,5 milliárdot szánt 2018-ig erre a munkára, de az egyedül pályázó konzorcium 5,5 milliárdért vállalta volna a munkát. A KE-ben megjelent tájékoztató szerint a tender azért lett eredménytelen, mert a kiírónak nem volt fedezete ekkora összegre. A következő kiíráson győző Metróber még így is 100 millió forinttal a júliusi kiírásban szereplő összeg fölé ment.
A következő években azért is indokolt lenne az alacsonyabb ár, mert a 4-es metró építési folyamata fejnehéz volt: a munkák jelentés részét már az első hat évben elvégezték, így a következő időszakban már kevesebb feladat várna a mérnökre. Értesüléseink szerint a BKV azért utasította el a konzorcium ajánlatát, mert indokolatlannak tartotta, hogy 5,5 milliárdot fizessen akkor, amikor a mérnöki munkák hetven százalékára 7,7 milliárd forint feletti összeget fizetett ki.
Befejezték az új metró vágányainak építését, Így az önkrományzat szerint tartható marad a 2014 első félévére tervezett utasforgalmi próbaüzem. A vágányépítési munkákra 2008 október végén kötöttek szerződést 13,5 milliárdos keretösszeggel.
A szovjet Ev-metrószerelvény után péntekre virradó éjjel az Alstom járművével is kipróbálta a 4-es metró pályájának egy szakaszát a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) - közölte a központ pénteken a Facebook-oldalán.
Péntek éjjel megérkezik Budapestre az Alstom cég első, a 4-es metróvonalra szánt szerelvényének utolsó két kocsija - értesült az MTI. A szerelvény első két kocsija péntekre virradóan már megérkezett Budapestre, a másik két kocsit az éjjeli órákban szállítják le a Fehér úti járműtelepre.
Építészeti tervpályázatot írt ki az őrmezői metróvégállomás új intermodális csomópontjának terveire a Budapesti Közlekedési Központ. A tervek szerint Magyarországon elsőként készül olyan buszpályaudvar, ahol részben közvetlenül az épületből a buszba nyíló ajtókkal, részben fedett peronokon érhetők el a helyi és helyközi autóbuszok.
Füstpróbát tart kedd délutántól a 4-es metró Bocskai úti állomásának belső építője, ez 20 ezer köbméter fehér, nem mérgező füst kibocsátásával jár - közölte a DBR Metró Projekt Igazgatóság kedden.
Az amerikaiak a Reuters forrása szerint megtagadták az információk átadását attól tartva, hogy Orbán azokat a független média és a civil szervezetek elleni támadásra használja fel.