Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"53f9dc8e-c0ce-423b-8605-68bcba579b30","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A miniszter 1202 vécé felújítását ígérte meg januárban.","shortLead":"A miniszter 1202 vécé felújítását ígérte meg januárban.","id":"20250311_palyaudvari-mosdo-felujitas-mav-lazar-janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53f9dc8e-c0ce-423b-8605-68bcba579b30.jpg","index":0,"item":"df0c9668-d84b-4f55-84bf-910557f21c91","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250311_palyaudvari-mosdo-felujitas-mav-lazar-janos","timestamp":"2025. március. 11. 13:14","title":"Felújították az első pályaudvari vécét, Lázár János fényképes bejegyzésben dicsekedett el vele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86cf75af-b218-4383-a54f-59b88b85ef84","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"A négygyerekes nők szja-mentessége minden külföldire is vonatkozik, feltéve, hogy az illetőnek van (volt) elég családipótlék-jogosultsága. Családi pótlékot azonban csak azok a külföldek kaphatnak, akik huzamos ideig itt élnek, gyerekkel együtt. Alapesetben ugyanez lesz a szabály a két- és háromgyerekesek esetében. A megduplázódó családi adókedvezményből a Fidesz épp idén év elején zárta ki az EGT-n kívülről érkezetteket, tehát a vendégmunkások többségét.","shortLead":"A négygyerekes nők szja-mentessége minden külföldire is vonatkozik, feltéve, hogy az illetőnek van (volt) elég...","id":"20250313_Csaladi-adoparadicsom-kulfoldiek-vendegmunkasok-szja-kedvezmenyek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86cf75af-b218-4383-a54f-59b88b85ef84.jpg","index":0,"item":"2377b957-6ca9-45e2-901c-9ecb77c38ecc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250313_Csaladi-adoparadicsom-kulfoldiek-vendegmunkasok-szja-kedvezmenyek-ebx","timestamp":"2025. március. 13. 06:42","title":"Sok anyának savanyú családi adóparadicsom Magyarország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc74b186-0a14-4d07-93cf-03b8eb028bdc","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"velemeny.nyuzsog","description":"A magyar külügyminiszter azután szállt bele Sikorskiba, hogy Elon Musk „lekicsizte” a lengyel politikust.","shortLead":"A magyar külügyminiszter azután szállt bele Sikorskiba, hogy Elon Musk „lekicsizte” a lengyel politikust.","id":"20250311_szijjarto-peter-Radoslaw-Sikorski-orosz-ukran-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc74b186-0a14-4d07-93cf-03b8eb028bdc.jpg","index":0,"item":"428f5397-746a-4ba1-88b5-8b0eb8c380b4","keywords":null,"link":"/velemeny.nyuzsog/20250311_szijjarto-peter-Radoslaw-Sikorski-orosz-ukran-haboru","timestamp":"2025. március. 11. 12:34","title":"Szijjártó Péter nekiment a lengyel külügyminiszternek, szerinte ő az egyik legelvetemültebb háborúpárti politikus Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9fd0908c-16fb-4eb9-bbf4-7fcf2020a297","c_author":"Bosch Rexroth ","category":"brandchannel","description":"A Covid-időszak hatalmas lendületet adott a logisztikai és intralogisztikai iparnak, hiszen a lehető leggyorsabban kellett kiszolgálni az egyik napról a másikra megváltozott és megnövekedett igényeket. Ez a lendület pedig csak fokozódik: a logisztikai fejlesztések és az innovációk véget érni nem akaró sorozata nyűgözi le a szakembereket azóta is. Podcastunkban a legújabb technológiai fejleményekről beszélgettünk meghívott szakértőnkkel.","shortLead":"A Covid-időszak hatalmas lendületet adott a logisztikai és intralogisztikai iparnak, hiszen a lehető leggyorsabban...","id":"20250312_Logisztika-intralogisztika-Bosch-Rexroth-FMCG-Next-rendezveny-Budapest-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9fd0908c-16fb-4eb9-bbf4-7fcf2020a297.jpg","index":0,"item":"68eeea6d-fbc3-4e56-8d80-8e25e99c737f","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250312_Logisztika-intralogisztika-Bosch-Rexroth-FMCG-Next-rendezveny-Budapest-podcast","timestamp":"2025. március. 12. 11:30","title":"Gyártás, logisztika, innováció – az FMCG szektor újdonságai egy helyen ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Bosch Rexroth Kft.","c_partnerlogo":"5e864c9e-2fbb-4faa-be3d-48cc625fba56","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"2e46e9b1-640e-46a4-b0f1-7b64fea90170","c_author":"4iG Informatikai Zrt. ","category":"brandchannel","description":"A mezőgazdaság jövője azon múlik, hogy a földeken, ahol a zöldségek és a gyümölcsök megteremnek, valamint az üzemekben, ahol a termékeket előállítják, hogyan és milyen módon tudják növelni a hatékonyságot, gyűjteni az adatokat vagy épp csökkenteni a károsanyag-kibocsájtást. Legújabb podcastunkban a jelenből pillantunk a jövő felé meghívott szakértőnkkel, akivel a legújabb agrártechnológiai megoldásokról is beszélgetünk.","shortLead":"A mezőgazdaság jövője azon múlik, hogy a földeken, ahol a zöldségek és a gyümölcsök megteremnek, valamint az üzemekben...","id":"20250311_Igy-digitalizalodik-a-mezogazdasag-Kozos-Mezogazdasagi-Adatter-4iG","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e46e9b1-640e-46a4-b0f1-7b64fea90170.jpg","index":0,"item":"4b4cc7a7-073a-4d0e-ad63-58a692939a8c","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250311_Igy-digitalizalodik-a-mezogazdasag-Kozos-Mezogazdasagi-Adatter-4iG","timestamp":"2025. március. 11. 13:30","title":"Önjáró robotok, drónok és visszaellenőrizhető termékek: így digitalizálódik a mezőgazdaság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"4iG Group","c_partnerlogo":"2b533719-cdbe-4980-9b60-a426eaa5e8d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"71dc7430-1251-4f99-ac1d-54ad14a2a498","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Megduplázódik a gyár kapacitása. ","shortLead":"Megduplázódik a gyár kapacitása. ","id":"20250312_400-ezer-autot-gyarthat-jovo-evtol-a-kecskemeti-Mercedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71dc7430-1251-4f99-ac1d-54ad14a2a498.jpg","index":0,"item":"dcaa0d1f-93a1-48e6-a7fe-fdb527443054","keywords":null,"link":"/cegauto/20250312_400-ezer-autot-gyarthat-jovo-evtol-a-kecskemeti-Mercedes","timestamp":"2025. március. 12. 07:29","title":"400 ezer autót gyárthat jövő évtől a kecskeméti Mercedes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"976a1b0b-805f-4490-a44e-1c1044545f1b","c_author":"Földes Márton","category":"360","description":"Franciaország immár sokadik történelmi ajánlata ezúttal pozitív fogadtatásra talált az orosz fenyegetés és Trump-tornádó után. Az amerikai nukleáris pajzsot lehet helyettesíteni, de a számok, képességek és doktrínák szerint ennek nem lenne kellően hiteles elrettentő ereje. Márpedig a nukleáris elrettentés elsősorban “teológiai” kérdés. Elhisszük-e, hogy Franciaország akár egy Párizst érő nukleáris támadás kockáztatásával is atomfegyverrel válaszolna például arra, hogy Oroszország atombombát dob a Baltikumra? Elemzés.","shortLead":"Franciaország immár sokadik történelmi ajánlata ezúttal pozitív fogadtatásra talált az orosz fenyegetés és...","id":"20250311_Europa-nuklearis-ernyo-elrettentes-atomarzenal-megosztas-Franciaorszag-Egyesult-Kiralysag-kiterjesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/976a1b0b-805f-4490-a44e-1c1044545f1b.jpg","index":0,"item":"e444a49a-d3ff-413f-81a6-6feb56f9cce2","keywords":null,"link":"/360/20250311_Europa-nuklearis-ernyo-elrettentes-atomarzenal-megosztas-Franciaorszag-Egyesult-Kiralysag-kiterjesztes","timestamp":"2025. március. 11. 09:30","title":"Párizs elleni atomtámadás kockázatával is járhat, ha az amerikai atompajzs helyett a francia venné át Európa védelmét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f8a9508-92b7-44f2-ad80-3718807b560a","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"„Ne siessünk rózsaszínű szemüveget feltenni” – mondta Dmitrij Peszkov.","shortLead":"„Ne siessünk rózsaszínű szemüveget feltenni” – mondta Dmitrij Peszkov.","id":"20250311_oroszorszag-egyesult-allamok-donald-trump-ukrajnai-haboru-dmitrij-peszkov","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f8a9508-92b7-44f2-ad80-3718807b560a.jpg","index":0,"item":"bb9dcae1-f50e-48e5-aa96-d9f50281e38f","keywords":null,"link":"/vilag/20250311_oroszorszag-egyesult-allamok-donald-trump-ukrajnai-haboru-dmitrij-peszkov","timestamp":"2025. március. 11. 14:29","title":"Putyin szóvivője óva intette az oroszokat attól, hogy hamis illúziókba ringassák magukat Trumppal kapcsolatban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
E-útdíj: Ki állítja meg a kamionokat a mellékutakon?
szerző:
Bódisz Attila
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Hiába nem szabad július elsejétől kamionnal ráhajtani a két számjegyűnél alacsonyabb rendű utakra, a nehézgépjárművek csaknem ugyanannyian és ugyanúgy vágtatnak végig a kis falvakon, alig aszfaltozott mellékutakon, mint a tiltás hatálybalépése előtt.
Az egyik megyei portálon Borsod-Abaúj-Zemplén legrosszabb útjának választották a Sárospatakot Cigánddal összekötő 3814-est. A csöppet sem elismerő címet a mellékút a 37-es főút és a záhonyi határátkelő között ingázó kamionforgalomnak köszönheti. A Bodrogköz egyébként is iskolapéldája annak, hogy milyen az, amikor egy kistérség az átmenő teherforgalomnak csak a kárát látja: munkahelyet nem hoz létre, viszont tönkreteszi az összes utat.
A környékbeli lakosok abban reménykedtek, hogy az e-útdíj-rendszer bevezetésével párhuzamosan eltűnnek a nagy kamionok, miután az útdíjfizetésről szóló törvény végrehajtási rendeletében módosították a KRESZ szabályait (48. § 14.) is, kimondva, hogy a lakott területeken kívül nehéz tehergépkocsik csakis autópályákat, autóutakat, vagy a főutakat vehetnek igénybe. Vagyis alsóbb rendű, négy számjegyű utakra nem hajthatnak be. Csakhogy az első hét tapasztalatai azt mutatják, hogy a kamionforgalom a 3814-esen nemigen csökkent, és nem látszik az sem, hogy bárki is kikényszerítené a változást.
Csörögnek a poharak
„A figyelmetlenebb kamionosok néha a felépítménnyel együtt ugrattak át a körforgalmunkon, a forgalom lassítását szolgáló járdaszigetet pedig átlagban kéthavonta tarolják le” – mondja Oláh Krisztián, a bodrogközi járásközpont, Cigánd független polgármestere. A városvezető a Vasút útra irányít, itt akad a legtöbb gondjuk az embereknek az átmenő kamionforgalommal. Amit azonnal felfedezünk, az az, hogy szinte mindegyik épületen található néhány repedés. Ezeket a teherforgalom okozta rezgésekkel magyarázzák az ott lakók. „Amikor elmegy itt egy kamion, csörögnek a poharak a szekrényben, remeg az ágy alattam” – magyarázza a virágbolt melletti ház idős lakója, Etus néni.
Keresik a főutat
Bódisz Attlia
Arrébb egy férfi csak ebédelni ugrott haza, de annyit elmond, hogy őket is nagyon zavarja a forgalom. „Az a kerítés is attól dőlt meg”, mutat egy közeli portára. Egy ruhát teregető asszony megértőbbnek mutatkozik a kamionosokkal szemben: Igaz, hogy már kora reggel megkezdik a „mászkálást”, de hát biztosan ők sem szeretnek a melegben vezetni – mondja. Az utca végén egy fiatal férfi úgy emlékszik, hogy a szülei egykor pereskedtek is a nagy forgalom miatt, de az ügy kimeneteléről már nincsenek emlékei.
A településen töltött másfél óra alatt is látszik, hogy a július elsejétől életbe lépett szabályozás ellenére továbbra is sok kamion halad át Cigándon. A képet némileg árnyalja, hogy közülük jó néhány a Zemplénagárd környéki útépítésre szállít alapanyagot. Ezzel együtt számtalan „eltévedt” ukrán, szlovák, román és bulgár felségjelzésű kamiont is látni, amelyek vezetői vagy nem tudnak a tiltásról, vagy pedig egyszerűen fittyet hánynak rá.
Akciók a nyugalom érdekében
A helybeliek véleménye egyébként is lesújtó a kamionos vezetési kultúráról. "Azért, hogy az utat néhány száz méterrel lerövidítsék, képesek átmenni veteményesen, kiskerten, sikátoron" – mondja az egyik helyi bolt mellett álldogáló férfi. Ahhoz sem kell traffipax, hogy az ember lássa, a sebességhatárok betartása sem erősségük a sofőröknek. "Valóban úgy látjuk, hogy gyorsabban mennek, mint ahogyan szabad lenne" – erősíti meg a polgármester, aki szerint az is hatással lehetett a kormányrendelet megszületésére, hogy a május elsejei kerékpáros majálison sárospataki kollégájával, Aros Jánossal (Fidesz) közösen demonstráltak az ellen, hogy az e-útdíj bevezetése az alacsony rendű utak mentén élők helyzetét rontsa.
A két polgármester egy-egy bicikliskonvoj élén a városaik közötti félúton adták át petíciójukat Hörcsik Richárdnak, a térség országgyűlési képviselőjének (Fidesz), aki már akkor azt mondta, hogy a kamionforgalmat leginkább az autópályákra kellene terelni. "Amikor elolvastam az első listát arról, melyik utakat is teszik majd fizetőssé, azonnal láttam, hogy az új helyzet megnövelné a teherforgalmat a cigándi úton – mondta a hvg.hu-nak Hörcsik. Ezért is kértem frakciótársaimat, hogy keressünk más megoldás arra, hogy tehermentesítsük ezeket az egyébként is leromlott állapotú utakat, legalább a nemzetközi átmenő forgalom alól."
Polgári engedetlenség
Oláh Krisztián elmondása szerint polgári engedetlenségi akció is szóba került céljuk elérése érdekében: az ötletek között szerepelt a közeli Tisza-híd lezárása, teljes útlezárás Cigándon, tiltó táblák kihelyezése, de még az is felmerült, hogy az utat a burkolat keresztbe szántásával teszik járhatatlanná. A polgármester szerint a KRESZ módosításával most már ezeket mind nyugodtan elvethetik, hiszen ha most még jönnek is a kamionok, a probléma hamarosan megoldódik.
Remix vagy kátyú?
A télen a 3814-es számú út burkolata Sárospataktól a cigándi Tisza-hídig teljesen tönkrement, több ezer kátyú keletkezett rajta. Volt olyan nap, hogy több tíz autó kapott defektet az útszakaszon. Oláh Krisztián azt mondja, hogy már a munkába járást akadályozzák a kátyúk. "A környékbeli munkahelyeken általában 80-90 ezer forintot keresnek az emberek. El lehet gondolni, mit jelent egy ilyen családi költségvetésben a havonta többszöri defektjavítás, főleg ha a gumi teljesen tönkremegy" – mondja.
A kátyúzás elkezdődött ugyan, de azt nem tartják kielégítőnek. "Tudomásom szerint két lehetőség lenne a felújításra. Az egyik, a kátyúzás százmilliós költséggel járna, a másik variáció szerint egy úgynevezett remixes eljárással a teljes burkolatot végig felújítanák. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a meglévő aszfaltot felmarják, felmelegítik és újra leterítik, ennek a költsége 4,5 milliárd forint lenne" – sorolja Oláh Krisztián. Hörcsik Richárd úgy tudja, hogy a tervezés még az idén elkezdődik, jövőre pedig megindulhatnak a felújítási munkálatok.
Nincs, aki kitegye a táblákat?
Fodrosszélű akadálypálya
Bódisz Attlia
Megkeresésünkre Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Zrt. szóvivője azt közölte: mivel a kormányrendelet a KRESZ-t módosította, ezért társaságuknak nem kell kihelyezniük tiltó táblákat. A lehetséges felújításokról úgy nyilatkozott, hogy az átfogó rekonstrukcióra egyelőre nincs megfelelő forrásuk, bár azt az útszakasz állapota indokolttá tenné. A kátyúzást elmondása szerint elkezdték, a munkát folyamatosan végzik. A rendőrséget is megkérdeztük, hogy milyen módok kívánnak érvényt szerezni a július elsejével életbe lépett szabályoknak, de mindeddig nem kaptunk választ.
Ukrajna majdnem ezer százalékkal növelte a katonai beszerzéseit, Oroszország fegyverexportja soha nem látott mélységbe zuhant, és Franciaország elfoglalta a második helyet.