Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8528eb06-b8ff-4857-86d9-e0de62616d8a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A főpolgármester szerint bár nagy győzelmet arattak, a háború még nem dőlt el.","shortLead":"A főpolgármester szerint bár nagy győzelmet arattak, a háború még nem dőlt el.","id":"20250206_karacsony-rakosrendezo-beepites-nyugdij-fopolgarmesteri-ciklus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8528eb06-b8ff-4857-86d9-e0de62616d8a.jpg","index":0,"item":"edcf6752-678d-4d55-a1f9-e107ee042672","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_karacsony-rakosrendezo-beepites-nyugdij-fopolgarmesteri-ciklus","timestamp":"2025. február. 06. 21:43","title":"Karácsony Gergely a rákosrendezői fejlesztésről: „Mire megvalósul, nyugdíjas leszek”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55482e4f-909b-46cb-9e5d-0c343ac6d0e5","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A zebrán vágott a busz elé az autós, majd rátaposott a fékre.","shortLead":"A zebrán vágott a busz elé az autós, majd rátaposott a fékre.","id":"20250207_mini-cooper-szabalytalan-elozes-buntetofekezes-busz-rakospalota-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55482e4f-909b-46cb-9e5d-0c343ac6d0e5.jpg","index":0,"item":"15e27e32-5032-490e-a474-3e82b6e79523","keywords":null,"link":"/cegauto/20250207_mini-cooper-szabalytalan-elozes-buntetofekezes-busz-rakospalota-video","timestamp":"2025. február. 07. 14:32","title":"Tömött busz előtt büntetőfékezett egy autós Rákospalotán – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d565bedc-895a-44d7-b377-27d2fcf4199f","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"A cím a manapság egyre népszerűbb „belső ökológia” mozgalom alapszabálya. De hogyan kezdjünk a rendrakáshoz, kiselejtezéshez? Kívülről vagy belülről induljunk? Hogyan alakítsunk ki egészséges kapcsolatokat tárgyakkal és emberekkel?","shortLead":"A cím a manapság egyre népszerűbb „belső ökológia” mozgalom alapszabálya. De hogyan kezdjünk a rendrakáshoz...","id":"20250207_Amiben-nem-vagyunk-biztosak-hogy-szuksegunk-van-ra-arra-biztosan-nincs-szuksegunk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d565bedc-895a-44d7-b377-27d2fcf4199f.jpg","index":0,"item":"37da118f-fd34-4369-a5ac-cd4e5f0bbddc","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250207_Amiben-nem-vagyunk-biztosak-hogy-szuksegunk-van-ra-arra-biztosan-nincs-szuksegunk","timestamp":"2025. február. 07. 08:46","title":"Amiben nem vagyunk biztosak, hogy szükségünk van rá, arra biztosan nincs szükségünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dbfeb9b6-736d-43d2-b129-0de1006c1a7a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Mercedes hamarosan megújítja az S-Klasse immár 5 éves múltra visszatekintő aktuális generációját.","shortLead":"A Mercedes hamarosan megújítja az S-Klasse immár 5 éves múltra visszatekintő aktuális generációját.","id":"20250207_igy-fest-a-csillaglampas-uj-mercedes-s-osztaly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dbfeb9b6-736d-43d2-b129-0de1006c1a7a.jpg","index":0,"item":"ce0258b1-4ca0-43e5-9fa3-ccd88198abc9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250207_igy-fest-a-csillaglampas-uj-mercedes-s-osztaly","timestamp":"2025. február. 07. 07:59","title":"Így fest a csillaglámpás új Mercedes S-osztály","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8272c555-d2fd-42f3-a143-a3be26626b32","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Boros Katalin azt mondta, csak politikai kérdésekben nem nyilvánulhatnak meg a bírók, de az igazságszolgáltatással kapcsolatos ügyekben igen.","shortLead":"Boros Katalin azt mondta, csak politikai kérdésekben nem nyilvánulhatnak meg a bírók, de az igazságszolgáltatással...","id":"20250206_Reagalt-a-Magyar-Biroi-Egyesulet-elnoke-Bayer-Zsolt-listazos-cikkere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8272c555-d2fd-42f3-a143-a3be26626b32.jpg","index":0,"item":"f952ac7c-fe36-45d3-bb8f-cf80534bd2b4","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_Reagalt-a-Magyar-Biroi-Egyesulet-elnoke-Bayer-Zsolt-listazos-cikkere","timestamp":"2025. február. 06. 09:01","title":"Reagált a Magyar Bírói Egyesület elnöke Bayer Zsolt listázós cikkére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"960c5c3a-899c-4542-9347-ea92f27047c4","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Mélyre ás a zCast már az év elején: az élelmet adó talajról szól az idei első adás. Mitől romlanak a talajok? Mi lesz így a mindennapi betevőnkkel? Mit lehet tenni a talajegészségért? Hogyan futott fel a regeneratív talajművelés, mi az a no till, és tényleg ez ment meg minket? Ki más is tudná tisztázni a kérdéseket, mint a talaj-mikroorganizmusok magyar hangja, Víg Vitália talajökológus.","shortLead":"Mélyre ás a zCast már az év elején: az élelmet adó talajról szól az idei első adás. Mitől romlanak a talajok? Mi lesz...","id":"20250205_talajegeszseg-talajpusztulas-talajerozio-regenerativ-mezogazdasag-talajokologia-till-vagy-no-till-szantas-zcast-vig-vitalia-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/960c5c3a-899c-4542-9347-ea92f27047c4.jpg","index":0,"item":"f55fb5a3-6a5d-4e56-ac9e-fe0714ead616","keywords":null,"link":"/zhvg/20250205_talajegeszseg-talajpusztulas-talajerozio-regenerativ-mezogazdasag-talajokologia-till-vagy-no-till-szantas-zcast-vig-vitalia-ebx","timestamp":"2025. február. 05. 15:30","title":"zCast: Kiszipolyozzuk a talajt, pedig mindennapi betevőnk múlik rajta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec5d5fd1-1132-4835-9b99-22e2fb91f8c3","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"A ChatGPT-t a kanyarban előző DeepSeek, a tényekkel mit sem törődő magyar miniszterelnök, a döglött lovon ülő pártja és a magyar valóságot a mobiltelefonok számából leszűrő házi elemzői lapunk friss számában. Ez a Fülszöveg, az e heti HVG ajánlója.","shortLead":"A ChatGPT-t a kanyarban előző DeepSeek, a tényekkel mit sem törődő magyar miniszterelnök, a döglött lovon ülő pártja és...","id":"20250206_hvg-fulszoveg-Dobszay-Janos-Vissza-a-jovonket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec5d5fd1-1132-4835-9b99-22e2fb91f8c3.jpg","index":0,"item":"e65ee7e8-3b14-4e55-bbf2-7b8af786da19","keywords":null,"link":"/360/20250206_hvg-fulszoveg-Dobszay-Janos-Vissza-a-jovonket","timestamp":"2025. február. 06. 08:00","title":"Dobszay János: Vissza a jövőnket!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72ff8e94-9baf-4bf3-8733-494829bd7949","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"360","description":"Az EU csalás elleni hivatala, az OLAF éves jelentésébe is bekerült az a több milliárd forintos költségvetési kárt okozó magyarországi ügy, amelyben több mint hatvan vádlott került a bíróság elé.","shortLead":"Az EU csalás elleni hivatala, az OLAF éves jelentésébe is bekerült az a több milliárd forintos költségvetési kárt okozó...","id":"20250206_hvg-unios-tamogatasok-eu-projekt-opticon-kormoczi-bela-endre-olaf-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72ff8e94-9baf-4bf3-8733-494829bd7949.jpg","index":0,"item":"ea3a904c-1ee0-4ddf-a434-6034ca4fcefd","keywords":null,"link":"/360/20250206_hvg-unios-tamogatasok-eu-projekt-opticon-kormoczi-bela-endre-olaf-per","timestamp":"2025. február. 06. 06:30","title":"EU-pénzek milliárdjait kaszáló maffiáról beszél az ügyészség, „őshibáról” és áldatlan üzleti környezetről a fővádlott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
E-útdíj: Ki állítja meg a kamionokat a mellékutakon?
szerző:
Bódisz Attila
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Hiába nem szabad július elsejétől kamionnal ráhajtani a két számjegyűnél alacsonyabb rendű utakra, a nehézgépjárművek csaknem ugyanannyian és ugyanúgy vágtatnak végig a kis falvakon, alig aszfaltozott mellékutakon, mint a tiltás hatálybalépése előtt.
Az egyik megyei portálon Borsod-Abaúj-Zemplén legrosszabb útjának választották a Sárospatakot Cigánddal összekötő 3814-est. A csöppet sem elismerő címet a mellékút a 37-es főút és a záhonyi határátkelő között ingázó kamionforgalomnak köszönheti. A Bodrogköz egyébként is iskolapéldája annak, hogy milyen az, amikor egy kistérség az átmenő teherforgalomnak csak a kárát látja: munkahelyet nem hoz létre, viszont tönkreteszi az összes utat.
A környékbeli lakosok abban reménykedtek, hogy az e-útdíj-rendszer bevezetésével párhuzamosan eltűnnek a nagy kamionok, miután az útdíjfizetésről szóló törvény végrehajtási rendeletében módosították a KRESZ szabályait (48. § 14.) is, kimondva, hogy a lakott területeken kívül nehéz tehergépkocsik csakis autópályákat, autóutakat, vagy a főutakat vehetnek igénybe. Vagyis alsóbb rendű, négy számjegyű utakra nem hajthatnak be. Csakhogy az első hét tapasztalatai azt mutatják, hogy a kamionforgalom a 3814-esen nemigen csökkent, és nem látszik az sem, hogy bárki is kikényszerítené a változást.
Csörögnek a poharak
„A figyelmetlenebb kamionosok néha a felépítménnyel együtt ugrattak át a körforgalmunkon, a forgalom lassítását szolgáló járdaszigetet pedig átlagban kéthavonta tarolják le” – mondja Oláh Krisztián, a bodrogközi járásközpont, Cigánd független polgármestere. A városvezető a Vasút útra irányít, itt akad a legtöbb gondjuk az embereknek az átmenő kamionforgalommal. Amit azonnal felfedezünk, az az, hogy szinte mindegyik épületen található néhány repedés. Ezeket a teherforgalom okozta rezgésekkel magyarázzák az ott lakók. „Amikor elmegy itt egy kamion, csörögnek a poharak a szekrényben, remeg az ágy alattam” – magyarázza a virágbolt melletti ház idős lakója, Etus néni.
Keresik a főutat
Bódisz Attlia
Arrébb egy férfi csak ebédelni ugrott haza, de annyit elmond, hogy őket is nagyon zavarja a forgalom. „Az a kerítés is attól dőlt meg”, mutat egy közeli portára. Egy ruhát teregető asszony megértőbbnek mutatkozik a kamionosokkal szemben: Igaz, hogy már kora reggel megkezdik a „mászkálást”, de hát biztosan ők sem szeretnek a melegben vezetni – mondja. Az utca végén egy fiatal férfi úgy emlékszik, hogy a szülei egykor pereskedtek is a nagy forgalom miatt, de az ügy kimeneteléről már nincsenek emlékei.
A településen töltött másfél óra alatt is látszik, hogy a július elsejétől életbe lépett szabályozás ellenére továbbra is sok kamion halad át Cigándon. A képet némileg árnyalja, hogy közülük jó néhány a Zemplénagárd környéki útépítésre szállít alapanyagot. Ezzel együtt számtalan „eltévedt” ukrán, szlovák, román és bulgár felségjelzésű kamiont is látni, amelyek vezetői vagy nem tudnak a tiltásról, vagy pedig egyszerűen fittyet hánynak rá.
Akciók a nyugalom érdekében
A helybeliek véleménye egyébként is lesújtó a kamionos vezetési kultúráról. "Azért, hogy az utat néhány száz méterrel lerövidítsék, képesek átmenni veteményesen, kiskerten, sikátoron" – mondja az egyik helyi bolt mellett álldogáló férfi. Ahhoz sem kell traffipax, hogy az ember lássa, a sebességhatárok betartása sem erősségük a sofőröknek. "Valóban úgy látjuk, hogy gyorsabban mennek, mint ahogyan szabad lenne" – erősíti meg a polgármester, aki szerint az is hatással lehetett a kormányrendelet megszületésére, hogy a május elsejei kerékpáros majálison sárospataki kollégájával, Aros Jánossal (Fidesz) közösen demonstráltak az ellen, hogy az e-útdíj bevezetése az alacsony rendű utak mentén élők helyzetét rontsa.
A két polgármester egy-egy bicikliskonvoj élén a városaik közötti félúton adták át petíciójukat Hörcsik Richárdnak, a térség országgyűlési képviselőjének (Fidesz), aki már akkor azt mondta, hogy a kamionforgalmat leginkább az autópályákra kellene terelni. "Amikor elolvastam az első listát arról, melyik utakat is teszik majd fizetőssé, azonnal láttam, hogy az új helyzet megnövelné a teherforgalmat a cigándi úton – mondta a hvg.hu-nak Hörcsik. Ezért is kértem frakciótársaimat, hogy keressünk más megoldás arra, hogy tehermentesítsük ezeket az egyébként is leromlott állapotú utakat, legalább a nemzetközi átmenő forgalom alól."
Polgári engedetlenség
Oláh Krisztián elmondása szerint polgári engedetlenségi akció is szóba került céljuk elérése érdekében: az ötletek között szerepelt a közeli Tisza-híd lezárása, teljes útlezárás Cigándon, tiltó táblák kihelyezése, de még az is felmerült, hogy az utat a burkolat keresztbe szántásával teszik járhatatlanná. A polgármester szerint a KRESZ módosításával most már ezeket mind nyugodtan elvethetik, hiszen ha most még jönnek is a kamionok, a probléma hamarosan megoldódik.
Remix vagy kátyú?
A télen a 3814-es számú út burkolata Sárospataktól a cigándi Tisza-hídig teljesen tönkrement, több ezer kátyú keletkezett rajta. Volt olyan nap, hogy több tíz autó kapott defektet az útszakaszon. Oláh Krisztián azt mondja, hogy már a munkába járást akadályozzák a kátyúk. "A környékbeli munkahelyeken általában 80-90 ezer forintot keresnek az emberek. El lehet gondolni, mit jelent egy ilyen családi költségvetésben a havonta többszöri defektjavítás, főleg ha a gumi teljesen tönkremegy" – mondja.
A kátyúzás elkezdődött ugyan, de azt nem tartják kielégítőnek. "Tudomásom szerint két lehetőség lenne a felújításra. Az egyik, a kátyúzás százmilliós költséggel járna, a másik variáció szerint egy úgynevezett remixes eljárással a teljes burkolatot végig felújítanák. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a meglévő aszfaltot felmarják, felmelegítik és újra leterítik, ennek a költsége 4,5 milliárd forint lenne" – sorolja Oláh Krisztián. Hörcsik Richárd úgy tudja, hogy a tervezés még az idén elkezdődik, jövőre pedig megindulhatnak a felújítási munkálatok.
Nincs, aki kitegye a táblákat?
Fodrosszélű akadálypálya
Bódisz Attlia
Megkeresésünkre Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Zrt. szóvivője azt közölte: mivel a kormányrendelet a KRESZ-t módosította, ezért társaságuknak nem kell kihelyezniük tiltó táblákat. A lehetséges felújításokról úgy nyilatkozott, hogy az átfogó rekonstrukcióra egyelőre nincs megfelelő forrásuk, bár azt az útszakasz állapota indokolttá tenné. A kátyúzást elmondása szerint elkezdték, a munkát folyamatosan végzik. A rendőrséget is megkérdeztük, hogy milyen módok kívánnak érvényt szerezni a július elsejével életbe lépett szabályoknak, de mindeddig nem kaptunk választ.
Csütörtökön megnyílt a 31. FeHoVa Fegyver, Horgászat, Vadászat Nemzetközi Kiállítás a Hungexpón, ahol rendszeresen megjelenik a NER vadászó elitje is. Videóriport.