szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Gyurcsány Ferenc és Demszky Gábor ott rohangált végig (…) , és indiánugrásokkal közölték a környék lakóival, hogy megépítik a gátat" - ezt is mondta a főpolgármester a Római-partra tervezett mobilgátról. Szerinte lehetőséget kell adni a helyi népszavazásnak, "szemben az online, spekulatív szavazásokkal".

A főpolgármester nem tartja presztízskérdésnek a római-parti védmű megépítését, de meg akarja védeni a partszakaszt az árvizektől.

Tarlós István a hétfői sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott: kíváncsi, mi motiválja azokat, akik "szelektív módon elhallgatnak dolgokat" a beruházással kapcsolatban, és valótlanságokat állítanak. Megjegyezte: tizenhat éves óbudai polgármestersége alatt eleget látta a parti helyzetet és "a katasztrófaturistákkal ellentétben" fel tudja mérni, mit jelent a veszélyhelyzet.

Ismertette, hogy 1954-ben semmiféle szakmai álláspont nem volt arról, hogy a nyúlgátat hova építsék, a letett homokzsákok helyén maradt a föld, és azt kezdték fő védvonalként kezelni. Védvonal azonban csak állami kézben lehet, így a nyúlgát nem az - tette hozzá. Kitért arra is, hogy sokan keverik a hullámtér és az ártér fogalmát: míg előbbi a védmű és a folyó közötti területet jelöli, utóbbi azt a területet, amelyet elöntene a víz, ha nem lenne védmű.

Jelezte: az előző városvezetőség is a parti védmű megépítése mellett foglalt állást, és pályázatot is beadott rá. Felvetette, hogy a mobilgát húsz év alatt nem épült meg, holott "huszonötször beígérték. Gyurcsány Ferenc és Demszky Gábor ott rohangált végig (…) , és indiánugrásokkal közölték a környék lakóival, hogy megépítik a gátat".

Cáfolta azokat a sajtóhíreket, amelyek szerint a kerületi önkormányzat nem támogatja a parti védművet. Kifejtette: a kerület 2007-ben egyhangúlag hozott képviselő-testületi határozatban és a kerület vezetősége több levélben is mellette foglalt állást. Kitért arra is, hogy már az akkori dokumentumokból kiderül: a lakóparkok kiépítették saját védelmüket, így nem azokat kell védeni az ártól.

Bús Balázs (Fidesz-KDNP) III. kerületi polgármester országgyűlési javaslatára, amely szerint a lakóktól anyagi hozzájárulást kellene kérni a beruházáshoz, azt mondta: ez több kérdést felvet, például, hogy az 1920-as, 1930-as években legálisan épült lakóházak és a szórakoztató létesítmények milyen arányban fizessenek.

Kiemelte: lehetőséget kell adni a helyi népszavazásnak, "szemben az online, spekulatív szavazásokkal". Utóbbira utalva kijelentette: "ne reménykedjen senki", hogy a gátépítés kampánytéma lehet.

Tarlós István megjegyezte: a védmű megépítésénél minden előírást betartanak, figyelembe veszik a Magyar Tudományos Akadémia és a Műegyetem állásfoglalását, és felülvizsgálják a mobilgát tervezett magasságát. Hozzátette: ezek miatt egy-másfél évet csúszik a beruházás.

A főpolgármester kérdésre válaszolva reagált a nol.hu-n megjelentekre is, amely szerint néhány taxis perelné a fővárost a járművek kötelező sárga színe miatt. Tarlós István azt mondta: legfeljebb a taxisok nyolc százalékáról lehet szó. Hangsúlyozta: sem New York, sem Barcelona, sem Isztambul önkormányzatát nem marasztalták el az egységes arculat követelménye miatt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!