Elindult a 4-es metró – percről percre
Utolsó frissítés:
Több mint harmincöt évet kellett várni arra, hogy önálló metróvonalat avassanak Budapesten. Pénteken elindult a 4-es metró, amelyet a hetvenes évek óta terveztek már, de csak mostanra lett valóságos. A beruházást rengeteg kritika érte, mert csillagászati összeget költöttek rá, nagyon sokáig húzódott, és sokak szerint kérdéses a megtérülése. Ma és a hétvégén ingyen lehet utazni a 7,3 kilométeres vonalon a Kelenföldi vasútállomás és a Keleti pályaudvar között. Tudósításunk a metróstartról percről percre.
Most érkezett
Ókovács mosolyogva biccentett a sajtómetrónak
Fúvószenekar játszott a II. János Pál pápa téri állomáson, amikor áthaladt ott az újságírókat szállító metró. Egy ismert arc is volt a peronon: Ókovács Szilveszter, az Operaház főigazgatója mosolyogva odabólintott az utasoknak.
A Keleti pályaudvaron is volt szolid állófogadás: üdítő, pogi, szendvicsezni viszont csak Kelenföldön lehetett.
A 4-es metró Baross téri végállomásának bejáratát még szalag zárja el, a kerengő sincs még nyitva, de sokan nézelődnek már. Az utasok 12 órától szállhatnak fel az új metróra.
Percről percre
Fotó: kőbe vésték Orbánt és Tarlóst
Fekete betűkkel vésték az Etele téri végállomás peronjába, hogy „a 4-es metró átadásának emlékére”, a feliraton szerepel Orbán Viktor és Tarlós István is, a titulusuk megjelölésével.
Liberálisok demonstráltak a Keletinél
Az Index szerint liberálisok maroknyi csoportja tüntetett a Keleti pályaudvarnál. „Köszönjük Demszky!” feliratú transzparenst feszítettek ki. Egy másik táblára pedig azt írták, hogy „Itt vannak a 4-es metró 'fúrói'!”. A Liberálisok alternatív megnyitóján elhangzott: sok oka van a metróberuházás csúszásának, szerintük a legfőbb az, hogy 2002-ben Orbán első bukása után leállították az első beruházást. Orbán Viktor a metróval kampányol, miközben a másik oldalról szabadságharcot folytat Brüsszel ellen – mondták.
Némák a mobilok a 4-es metrón
Nem működnek útközben a mobilok a 4-es metrón – tapasztalta munkatársunk, akinek elérhetetlen volt a telefonja, amíg a "sajtómetró" Kelenföldről a Szent Gellért téri állomásra ért. A Duna előtti utolsó budai állomáson megállt a szerelvény, hogy megmutassák az újságíróknak a megállót, és ott már tudott telefonálni. Elvileg az új metróvonalon a telefonoknak tökéletesen kellene működniük, sőt a mobilszolgáltatók szerint még 4G-s hálózatot is kiépítettek.
Frissítés: a II. János Pál pápa tértől már volt térerő.
Kerekesszékkel és babakocsival a 4-es metrón
A négyes metró minden állomása teljesen akadálymentes. A mozgólépcsők mellett liftek segítik a kerekesszékkel, babakocsival, nagy csomaggal utazók közlekedését. A liftek az utcaszintről és az aluljáró szintről indulva szállítják az utasokat a peronszintre. A felvonók minden állomáson folyamatosan üzemelnek majd az ígéretek szerint. A látássérültek közlekedését „tapintható és hangos” tájékoztató rendszerek segítik.
Orbánék elmetróztak
Az avatóbeszédek után Orbán Viktorék metróval mentek el Kelenföldről. A beszálláshoz aláfestő zenét is kaptak, egy kis Pink Floydot. Az újságírók egy másik szerelvénnyel utazhatnak egyet az új zöld vonalon.
Orbán: gigantikus csomóvá vált a 4-es metró, de Tarlósék kibogozták
A miniszterelnök szerint majdnem negyven évet várt Budapest az új metróra, és amikor 2006-ban megindult az építés, eleinte nem volt benne sok köszönet, közéleti szóviccek keserű témájává vált a beruházás. Orbán Viktor úgy látja, hogy a pénteki átadást „a 2010-ben létrejött egységnek köszönhetik”, amely Budapestre is igaz.
A kormányfő úgy fogalmazott: a főváros 2010 előtt „folyamatosan dackorszakban merevedett”, és a beruházás gigantikus csomóvá vált, amelyet nem lehetett átvágni, de Tarlóséknak sikerült kibogozniuk. Orbán köszöntet mondott a metróépítésen dolgozó körülbelül ötezer embernek.