Trump vámháborúja nagyhatalmi présbe szorította a mindig lavírozó Indiát
Az Indiára kiszabott magas amerikai vámok alááshatják a két ország közeledését, aminek Kína és Oroszország is csak örülhet.
Nemcsak 525 sebességmérő készüléket vesz a rendőrség a gyorshajtók kiszűrésére, hanem az autópálya-kezelő, immár Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. kapuinak kameráit és az autópálya-matricák meglétét ellenőrző autóit is alkalmassá teszik majd a szabálytalankodó autósok megbírságolására – tudta meg a hvg.hu. Az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottságának szerdai ülésén terjesztette be a fejlesztési miniszter a közbeszerzés alóli mentességi javaslatot a mintegy 12 milliárd forintos projektre, amelyet este el is fogadtak.
Mintegy 160 traffipaxa van a rendőrségnek. Ezek mellé, mint ismert, 525 sebességmérő készüléket vásárol mintegy 12, 5 milliárd forintért. A Belügyminisztérium a beszerzési terv nyilvánosságra kerülésekor egy évvel ezelőtt azzal indokolta a traffipax-vételt, hogy rendőrségi adatok szerint a 2013. május végéig történt 5183 személyi sérülésessel járó közlekedési baleset 30,8 százaléka a gyorshajtóknak köszönhető.
Traffipax-lánc az utakon
Közölték azt is, hogy az új berendezésekből 160 lesz a változtatható helyzetű sebességmérő. A gépek a gyorshajtók mellett lebuktatják a záróvonalon előzőket, a piroson áthajtókat, sőt azokat is, akik nem kötötték be magukat. Érzékelik a torlódást, a behajtási tilalom és a kötelező haladási irány megszegését, a leállósáv vagy a buszsáv jogosulatlan igénybevételét. A többi 365 traffipax fix telepítésű lesz.
A mobil sebességmérőket – mint Pintér Sándor belügyminiszter is beszélt róla –„az ország teljes hosszában fel tudjuk állítani, ha mondjuk kontrollálni akarjuk az átvonuló forgalmat. Akkor nagyjából 20-30 kilométerenként számolhatunk egy ellenőrző autóval”. Egyébként, ha valaki az egymás után lévő traffipaxokba többször is belefut, az annyi büntetést fog kapni, ahány sebességmérő megörökítette a gyorshajtását.
Az útdíjkapukat is bevetik a sofőrök ellen
Úgy látszik, a jelenlegi és beszerzendő, összesen 681 sebességmérő készüléket nem tartják elégnek, mert az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottság szerdai ülésére terjesztette be Németh Lászlóné fejlesztési miniszter a közbeszerzés alóli mentességet arra a nettó 12 milliárd forintos projektre, amely révén az útdíjfizető kapuk és matrica-ellenőrző autók is alkalmasak lesznek a megengedett sebességnél gyorsabban közlekedő autósok kiszűrésére és megbírságolására.
Ezt megerősítette a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium is a hvg.hu megkeresésére írt válaszában. Közölték, „az elektronikus útdíjszedési rendszer kiépítésére tavaly megkötött szerződés, amely nemzetbiztonsági okokból a kormányrendeletben meghatározott sajátos szabályok – a minősített adatot, az ország alapvető biztonsági, nemzetbiztonsági érdekeit érintő vagy a különleges biztonsági intézkedést igénylő beszerzések sajátos szabályairól szóló 218/2011 . (X. 19.) Korm. rendelet – szerint jött létre, az idén év közepén lejár.” Szerda este fél nyolckor a nemzetbiztonsági ookra hivatkozva a mentességet meg is szavazták.
A bizottság ülésére benyújtott előterjesztésben a hvg.hu tudomása szerint az áll, hogy a 12 milliárd forintból 7 milliárd az öt évre szóló működtetési költség. A fennmaradó 5 milliárdból pedig a fejlesztést végzik el, amely révén a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. 101 útdíjkapujának és 45 mobil adatgyűjtő gépjárművének informatikai rendszerét más rendszerekkel, így a rendőrségivel kapcsolnák össze.
A fejlesztés nem kimondott célja lehet az állam által beszedett bírságok összegének növelése. Az e-útdíj egyébként jól teljesített. A miniszter által előterjesztett anyagban ugyanis – a hvg.hu tudomása szerint – feltüntették, hogy míg tavaly 78 milliárd forint folyt be abból, addig idén, csak az év első négy hónapjában 58 milliárddal hízott az állam kasszája. A 160 sebességmérő berendezést 720 millió forintért szállíthatja az e-útdíj rendszert is megvalósító ARH Informatikai Zrt. és az iCell Mobilsoft Zrt. alkotta konzorcium. Tőlük veszi a rendőrség a 160 mobil traffipaxot is.
A gyorshajtásért kiszabott bírság összege előkelő helyen áll
Az útdíj mellett jelentős összegek származnak a gyorshajtás miatt beszedett bírságokból is. Mint ahogy megírtuk, tavalyelőtt ez utóbbiból 33,5 milliárd forint folyt be. A közigazgatási és a szabálysértési bírságból a rendőrök 19,1 milliárd forintos büntetést osztottak ki, ami az előirányozott 16 milliárdot szintén túllépte. A kiszabott bírságok jelentős részét, 14,1 milliárd forintot a gyorshajtók kapták.
A rendőrség tavaly ősszel tartott már „láncszerű” sebességméréseket: a traffipaxok felsorakoztatásának az az általános tapasztalata, hogy az autósok a sebességmérő elhagyása után újra gyorsabban hajtanak a megengedettnél; ezt a magatartást kívánták kiszűrni a Lavina akció keretében. Az intézkedést azzal indokolták, hogy a legtöbb közúti balesetet továbbra is a sebesség nem megfelelő megválasztása, illetve gyorshajtás okozza.
A rendőrség 2013. október végén háromszor tartotta meg a Lavina elnevezésű, gyorshajtók kiszűrésére szolgáló akcióját az M1-es autópályán és az M3-ason több megyét érintően. Ezek során 1293 sebességet túllépő autóst „fogtak”, akik közül a helyszínen megállítottak 546-ot. A szabálytalankodó száguldozókkal szemben összesen 10,5 millió forint bírságot szabtak ki.
Az Indiára kiszabott magas amerikai vámok alááshatják a két ország közeledését, aminek Kína és Oroszország is csak örülhet.
Az alig egy héten belüli, immár negyedik esetről, ami még szombaton történt, egy fideszes fővárosi politikus tett közzé videót.
Horváth László nem ellensége a fesztiváloknak úgy általában, vannak köztük jók is, például az MCC Feszt.
A miniszterelnök üzent: „Kijev, Brüsszel, Tisza – együtt akarják megbuktatni a magyar kormányt”, de ezt nem hagyja szó nélkül.
Az elnök rajongója, Laura Loomer aktivistaként szenteli az életét annak, hogy leleplezze azokat, akik nem eléggé lojálisak Trumphoz.
Árvízvédelem, Budapest–Belgrád vasútvonal és kórházfejlesztés.