Úgy jön az állami hírtévé, mint a megyei matrica

Egyelőre csak a kapkodás és a fejetlenség utal a márciusra tervezett változásokra a köztévénél. Pedig az útdíjéhoz hasonló előkészületeknek radikális átalakulásokhoz kellene vezetniük, amelyek végén a kormány alig két hónapon belül megkapja legújabb játékszerét: a hírcsatornát, amely miatt Orbán Viktor állítólag saját eddigi médiapartnereit is kész leépíteni.

  • G. Tóth Ilda G. Tóth Ilda
Úgy jön az állami hírtévé, mint a megyei matrica

A szabad sajtó emléknapja helyett az irányított sajtó kormánypárti ünnepe lesz az idei március 15-e. Az ugyanezen a napon debütáló – szigorúan „tescós shoppingolás” nélküli – kötelező vasárnapi családi nap mellé a polgárok ekkor kapják meg az új állami hírtévét. Az ötletet régóta dédelgette a kormány, s azt követően látták igazán időszerűnek előhúzni a fiókból, hogy már a megyei autópályadíj bevezetését sem nézte ölbe tett kézzel a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó, hírfronton korábban a szövetségesüknek hitt Hír Tv. Mindazonáltal túlzás azt állítani, hogy az új csatornával a pikszisből kiesni látszó oligarchát próbálja ellehetetleníteni a hatalom. Az M1 hírcsatornává alakításának ötletadói – sajtóértesülések szerint Habony Árpád és csapata – alighanem azzal győzhették meg a népszerűségvesztés miatt aggódó kormányt, hogy a profilváltás révén még szélesebb rétegekhez juthatnak el a közmédia „Magyarország jobban teljesít” jelszó alatt készülő termelési riportjai.

Bár az átalakuló M1 valamelyest konkurenciája lesz a Hír Tv-nek, a két hírcsatorna ki is egészíti majd egymást. A Hír Tv továbbra is kiszolgálhatja fiatalabb törzsközönsége érdeklődését (nézői jelentős része 35–50 év közötti, magasan iskolázott, tehetős városi lakos), míg a köztévével – ha elfogultak is lesznek a híradásai – azok az idősebb, vidéki, a politika iránt nem feltétlenül érdeklődő nézők is befolyásolhatók, akik már csak megszokásból is ennél a csatornánál maradnak.

A korabeli tévéhiradót felidéző paraván a közmédia napján
MTI/ Honéczy Barnabás

A távirányító 1-es gombja nagy hatalom – nem csoda, hogy még a „nemzeti főadót” is beáldozzák a híradásért. Ezzel együtt sem bízzák a véletlenre a nézettséget: egy decemberben elfogadott jogszabály szerint a digitális műsorterjesztők – azaz a három nagy szolgáltató, a Digi, a UPC és a Telekom, valamint a MinDig Tv és a műholdas terjesztők – kötelesek a közmédia két újabb csatornáját az ingyenes alapcsomag részévé tenni. Korábban úgy tűnt, a március 15-ei indulással tervezett, bulvárosabb Petőfi Tv-nek és a nyárra beharangozott sporttelevíziónak ágyaznak meg ezzel a képviselők, ám a múlt heti bejelentéssel világossá vált, hogy a hírcsatorna előtérbe helyezése áll mindenek felett. Mellesleg ezzel a szigorral újabb csapást mértek a kereskedelmi tévékre, a reklámadó bevezetése óta kritikusabb híradásokat készítő RTL-re és a tavaly Fidesz-barát körbe – a papírok szerint egyébként menedzsmenttulajdonba – került Tv2-re is.

A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) bejelentése szerint az eddig „nemzeti főadóként” aposztrofált M1 folyamatosan híreket szolgáltat majd, továbbá hírháttér- és magazinműsorokat sugároz. Szakmai körökben némi derültséget okozott az az ambíció, mely szerint az új hírcsatorna számára „tematikában a BBC, a brit közszolgálati aktuális csatorna, míg a napi adásszerkezetben az amerikai CNN televízió jelenti a mintát”. A közösség alighanem kimerül majd a látványelemekben: az M1 új stúdió- és műsorarculattal készül, aminek megalkotására Simon Jagót, a többek közt a BBC World News arculatát is készítő brit szakembert kérték fel. A színvonalas nemzetközi adók felemlegetése azért botrányos, mert a hazai köztévé az utóbbi négy évben látványosan szembement még a legalapvetőbb szakmai-etikai normákkal is (lásd Kormánypropaganda közhíradó módra című írásunkat).

Bár a startig alig két hónap van hátra – sőt az MTVA azt ígérte, február közepére már a napi hírblokkok műsorvezetőiről is döntenek –, egyelőre sehol sem tartanak az előkészületek. Nagyjából úgy futnak neki a tervnek, mint az új útdíjrendszer bevezetésének: még nincs műsorstruktúra, és az is kérdés, kik fogják a híranyagokat készíteni. A Kunigunda utcai székházban nagy a fejetlenség, egyszerre folyik a közmédiacégek összevonása, új csatornák indítása, és zajlanak a legújabb leépítések. Nagyjából a hírcsatorna indításának hírével egy időben tette közzé az MTVA, hogy 177 dolgozót elbocsát, közülük 146-ot Budapestről, további 31-et az évek óta tetszhalott pécsi és szegedi stúdióból. Főleg az adminisztratív részlegeket szervezik ki, bár úgy tudni, néhány műsort is „külsősök” készítenek majd. Abszurd, hogy közben lassan elkezdődnek a toborzások is az új híradásokhoz. Bár a Hír Tv dolgát azzal is nehezíteni igyekeztek, hogy megpróbálták elcsábítani a műsorkészítők egy részét, a konkurens azonnal lépett. Olyan szerződésmódosítást írattak alá a kollégákkal, amely szerint távozásuk után másfél évig nem mehetnek a konkurenciához dolgozni, vagy ha igen, azért „cserébe” szép summát kell leróniuk.

Az M1 Televízió logója a Kunigunda utcai székház előtt
MTI / Zih Zsolt

Kétséges, hogy ezt az extra összeget az évi 80 milliárd forintból gazdálkodó MTVA meg tudja adni az átcsábított alkalmazottaknak. Nem csoda, hogy legújabban az a hír járja, inkább vidéki tévéktől próbálnak dolgozókat szerezni – akiknek már az is megtiszteltetés, ha országos csatornán szerepelhetnek. De ez is pénzbe kerül. Ráadásul az intézmény bürokratikussága miatt is lassú lesz a műsorkészítés – jósolja egy MTVA-közeli forrásunk. Aki szerint „a külföldi híreket még csak elintézik majd a nemzetközi hírügynökségek segítségével, de ha Magyarországon történik valami, előbb meg kell majd várniuk, hogy valaki megmondja, hogyan lehet a hírt közzétenni”.

De nem csak a politikai helyezkedés okozhat fejtörést. Még azt sem tudni, milyen sportműsorokat fog majd sugározni az M4-es számot kapó, nyári indulással tervezett sportadó. Jelenleg ugyanis lényegében csak a hazai futballbajnokságok sugárzási joga lehet a köztévéé, a nemzetközi sportversenyeket nagyjából lefedi a DigiSport, a Sport Tv és a SportKlub. Ezeket a jogokat ugyan licitálással el lehet happolni a fizetős csatornáktól, ám ez is súlyos milliárdokat jelent. Vagyis marad a hazai focibajnokság, az olimpiák és a világbajnokságok – ám utóbbiak viszonylag ritkák –, továbbá olyan rétegsportok, mint a kajak-kenu, a birkózás vagy az íjászat. Miközben a nagy nézőtömeget vonzó amerikai látványsportok a konkurens csatornákon mennek.

Láthatóan sajnálják rá a pénzt, s különösebb igény sincs kultúrára. A szintén márciusban, az M2 esti idősávjában induló Petőfi Tv inkább a tömegigényt kielégítő szórakoztató műsorokat sugároz majd, az új nemzeti főadóvá avanzsáló Duna Tv-re pedig az M1 változó színvonalú sorozatait, vetélkedőit pakolják át. A tévénézői szokások ismerői szerint a Duna Tv-re jó, ha az M1 közönségének a fele megy át, így az áthelyezésekkel a köztévé alacsonyabb nézettségű műsorai is veszíthetnek (a hírcsatornákra egyébként is elenyésző a nézői kereslet).

Kár ezért egy nagy múltú televíziót tönkretenni – mondogatják a szakmában. Hozzátéve, már azzal is történelmet ír a harmadik Fidesz-kormány, hogy nemcsak az első hazai tévécsatornát, de Európa egyik legrégibb ilyen intézményét, a Magyar Rádió Zrt.-t is eltünteti, és a forradalmak és világháborúk idején is dolgozó Magyar Távirati Iroda Zrt. is megszűnik önálló cég lenni. A négy közmédiacég Duna Médiaszolgáltató Zrt. néven egybeolvadva áll majd a „nemzeti” tájékoztatás szolgálatába.